2 667 läst · 20 svar
3k läst
20 svar
Bastu i tomtägareförening
Sida 1 av 2
Hej!
Vi har surrat inom vår tomtägareförening att ordna en delad/bokningsbar bastu och jag har tagit på mig att ordna en motion till nästa styrelsemöte.
Tanken är att införskaffa en vedeldad bastu för att placeras på föreningens mark.
Känner mig lätt vilsen så tar gärna emot tips, råd & erfarenheter. Några konkreta första frågor:
* Om jag inte helt fått det om bakfoten så går det att t.ex. ha en flytbastu utan bygglov?
* Bör en bastu i den här formen försäkras?
* Vilken typ av årligt underhåll är att förvänta sig?
Vi har surrat inom vår tomtägareförening att ordna en delad/bokningsbar bastu och jag har tagit på mig att ordna en motion till nästa styrelsemöte.
Tanken är att införskaffa en vedeldad bastu för att placeras på föreningens mark.
Känner mig lätt vilsen så tar gärna emot tips, råd & erfarenheter. Några konkreta första frågor:
* Om jag inte helt fått det om bakfoten så går det att t.ex. ha en flytbastu utan bygglov?
* Bör en bastu i den här formen försäkras?
* Vilken typ av årligt underhåll är att förvänta sig?
Moderator
· Stockholm
· 52 831 inlägg
Du kallar det för tomtägareförening. Är det alltså en frivillig ideel förening? Eller handlar det om en samfällighetsförening, registrerad hos lantmäteriet?
Om det är en samfällighetsförening så styrs vilken verksamhet föreningen skall ha, och får ha av anläggningsbeslutet. Och dte kan få allvarliga konsekvenser om man börjar med verksamhet som inte täcks av det beslutet.
Om vi antar att de föreningstekniska/juridiska frågorna är lösta. Så byggglovsbiten kian bli strulig. Det är som jag förstår det väldigt vanligt med "bygglovsfria" bastuflottar, men det beror mest på att ingen anmält dem. Om du låter bastun åka omkring så att den i första hand är en båt, så verkar den vara bygglovsfri, men ligger den i huvudsak still som bastu krävs bygglov, och troligen strandskyddsdispens.
Och bygger ni på mark, antar att den då skulle vara strandnära? så blir det problem med bygglov, och strandskydd.
Årligt underhåll borde väl i första hand gälla sotning. Du får väl antagligen ordna någon elanslutning också för belysning och kanske ngn ölkyl. Tänker ni er någon dusch eller skall det badas i sjön/havet oavsett tid på året?
Om det är en samfällighetsförening så styrs vilken verksamhet föreningen skall ha, och får ha av anläggningsbeslutet. Och dte kan få allvarliga konsekvenser om man börjar med verksamhet som inte täcks av det beslutet.
Om vi antar att de föreningstekniska/juridiska frågorna är lösta. Så byggglovsbiten kian bli strulig. Det är som jag förstår det väldigt vanligt med "bygglovsfria" bastuflottar, men det beror mest på att ingen anmält dem. Om du låter bastun åka omkring så att den i första hand är en båt, så verkar den vara bygglovsfri, men ligger den i huvudsak still som bastu krävs bygglov, och troligen strandskyddsdispens.
Och bygger ni på mark, antar att den då skulle vara strandnära? så blir det problem med bygglov, och strandskydd.
Årligt underhåll borde väl i första hand gälla sotning. Du får väl antagligen ordna någon elanslutning också för belysning och kanske ngn ölkyl. Tänker ni er någon dusch eller skall det badas i sjön/havet oavsett tid på året?
Ett alternativ är ju också att bygga den på en vagn (som i sak inte behöver gå att flytta på, men så länge den har hjul) för att slippa bygglovet.
Bygglov inom en tomtägarförening är knepigt då det inte är en juridisk organisation. Om det finns någon byggnad som kan omdisponeras till en bastu är det ju enklare...
Bygglov inom en tomtägarförening är knepigt då det inte är en juridisk organisation. Om det finns någon byggnad som kan omdisponeras till en bastu är det ju enklare...
Oj bra fråga. Jag är ganska säker på att det handlar om en tomtägareförening då jag inte kan se samfällighet omnämnas någonstans men kollar upp det!H hempularen skrev:Du kallar det för tomtägareförening. Är det alltså en frivillig ideel förening? Eller handlar det om en samfällighetsförening, registrerad hos lantmäteriet?
Ja troligast är att den ska ligga intill föreningens badplats vid sjön där det även finns andra mindre byggnader i form av förråd och omklädningsrum.H hempularen skrev:Om vi antar att de föreningstekniska/juridiska frågorna är lösta. Så byggglovsbiten kian bli strulig. Det är som jag förstår det väldigt vanligt med "bygglovsfria" bastuflottar, men det beror mest på att ingen anmält dem. Om du låter bastun åka omkring så att den i första hand är en båt, så verkar den vara bygglovsfri, men ligger den i huvudsak still som bastu krävs bygglov, och troligen strandskyddsdispens.
Just ja, sotning och det är väl den tjänst som behövs utifrån. Övrigt så som fasadunderhåll med mera kan troligen hanteras inom föreningen på samma sätt som övriga gemensamma byggnader hanteras.H hempularen skrev:
Absolut bad i sjön året om men någon form av dusch med vatten från sjön är nog en bra idé det också. Det underlättas ju också av elektricitet i anslutning.
Mycket bra input, tack!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 947 inlägg
Om vi antar att det är en gammal ideell förening som bildades innan samfällighetslagen kom -73 så beror vad ni kan göra på föreningens stadgar. Å andra sidan är det frivilligt att vara med i föreningen, så ni kan inte tvinga någon att vara med.
Därmed blir det främst praktiska problem. Strandskyddsregler, bygglov, möjlighet att dra fram el. Sotning (om ni inte anser er klara det själva av ett tre–fyra meter långt rakt rör.
Strandskyddet är det som kommer fälla er om ni inte hittar något sätt att smussla med att det egentligen är en permanent anläggning ni anordnar.
Men får ni väl bastun på plats lär nog ingen (utom möjligen tillsynsmyndigheten) bry sig när den väl är betald och klar.
Är det istället en samfällighetsförening har ni större möjlighet att genom majoritetsbeslut tvinga alla att vara med, om anläggningen ryms inom anläggningsbeslutet. Men det är ett stort om. Då ska det i princip stå något i stil med följande: sköta badplats och därtill hörande anläggningar. Och även då kan nog någon ifrågasätta om en bastu (i synnerhet en som finns där med oklara rättigheter) kan anses ingå.
Därmed blir det främst praktiska problem. Strandskyddsregler, bygglov, möjlighet att dra fram el. Sotning (om ni inte anser er klara det själva av ett tre–fyra meter långt rakt rör.
Strandskyddet är det som kommer fälla er om ni inte hittar något sätt att smussla med att det egentligen är en permanent anläggning ni anordnar.
Men får ni väl bastun på plats lär nog ingen (utom möjligen tillsynsmyndigheten) bry sig när den väl är betald och klar.
Är det istället en samfällighetsförening har ni större möjlighet att genom majoritetsbeslut tvinga alla att vara med, om anläggningen ryms inom anläggningsbeslutet. Men det är ett stort om. Då ska det i princip stå något i stil med följande: sköta badplats och därtill hörande anläggningar. Och även då kan nog någon ifrågasätta om en bastu (i synnerhet en som finns där med oklara rättigheter) kan anses ingå.
Läste trådstarten igen.
Man kan ju tolka den som att föreningen äger mark eller att deltagande fastigheter äger delar av marken.. Är det det senare är det ju egentligen en delägarförvaltad samfällighet och om någon delägare vill det kan lantmäteriet skapa en riktig samfällighet...
Innan man gör för stora investeringar skulle det vara bra att reda ut vad som gäller, strandtomt och pengar kan leda till en hel del fejder.
/ATW
Man kan ju tolka den som att föreningen äger mark eller att deltagande fastigheter äger delar av marken.. Är det det senare är det ju egentligen en delägarförvaltad samfällighet och om någon delägare vill det kan lantmäteriet skapa en riktig samfällighet...
Innan man gör för stora investeringar skulle det vara bra att reda ut vad som gäller, strandtomt och pengar kan leda till en hel del fejder.
/ATW
Värst vad folk snöar in på den juridiska personen på en fråga som gäller bastu. Tomtägarföreningar är (som regel) ekonomiska föreningar som lyder under lagen om ekonomiska föreningar. En tomtägarförening kan ha både bygglov och äga fastigheter på egen mark.H hempularen skrev:Du kallar det för tomtägareförening. Är det alltså en frivillig ideel förening? Eller handlar det om en samfällighetsförening, registrerad hos lantmäteriet?
Kan ju bero på att frågan ställdes i juridikforat...P PTZic skrev:
Hur skiljer sig tomtägarföreningar från samfälligheter?
de är inte tvingande att vara med i?
är de öppna för vem som helst?
/ATW
Skogsägare
· 18 947 inlägg
Tror man ofta håller på med hokus pokus som krav på medlemmarna att de ska skriva in i överlåtelseavtal att nästa ägare ”måste” vara med i föreningen. Gissar att ett sånt villkor är helt ohållbart.
Men de som råkar ut för problem på riktigt ombildar väl till samfällighet, och till dess kan de ju intala sig att de har saker under kontroll.
Men de som råkar ut för problem på riktigt ombildar väl till samfällighet, och till dess kan de ju intala sig att de har saker under kontroll.
Hur skulle det funka rent prakiskt om föreningen var en "nöjes"-förening som dragit på sig diverse byggnader/underhåll som strikt inte är nödvändigt ie inte avlopp/vägar. Hur skapas en samfällighet med andelstal med ett antal ovilliga deltagare...Nötegårdsgubben skrev:Tror man ofta håller på med hokus pokus som krav på medlemmarna att de ska skriva in i överlåtelseavtal att nästa ägare ”måste” vara med i föreningen. Gissar att ett sånt villkor är helt ohållbart.
/ATW
Skogsägare
· 18 947 inlägg
Allt lär man inte få in i en gemensamhetsanläggning, och därmed inte en samfällighetsförening. Ägnar man sig åt sådant som inte är till varaktig nytta (båtnad) för de inblandade fastigheterna så kommer det inte komma med vid en förrättning.
Antydde jag något annat ber jag om ursäkt för otydligheten.
Antydde jag något annat ber jag om ursäkt för otydligheten.