Behöver era synpunkter på om det är lönt att över huvud taget gå vidare med min idé.

Vår sommarstuga ligger vid en sjö. Huset ligger ca 3-4 meter över vattnet och tomten sluttar ner mot sjön med drygt 45 grader. Ner till bryggan går det en trappa (vad ni nu skall med den informationen till  ;))

Jag har nu funderat på att bygga in en bastu i slänten, den kommer således ligga med innervägg, del av sidoväggar inne i slänten. I fronten har jag tänkt mig någon form av fönster för att kunna se sjön när man bastar. För att komplcera saken ytterligare är tanken att taket på bastun till viss del skall vara under den gräsmatta/altan som finns ovan slänten (för att inte skymma utsikten). Jag har funderat på att gjuta väggar, golv och tak.

Vad tror ni är det möjligt att göra utan att man behöver ta in Skanska för byggnation...

Mycket tacksam för synpunkter och idéer.
 
Låter som ett kul projekt. Bygget går nog bra men bygglov är nog problemet. En platta av betog och betongsten (gråsuggor) som väggar och tak med gräsmatta på ska väl kunna smälta in i omgivningen.
 
tussee skrev:
Låter som ett kul projekt. Bygget går nog bra men bygglov är nog problemet. En platta av betog och betongsten (gråsuggor) som väggar och tak med gräsmatta på ska väl kunna smälta in i omgivningen.
Hur får jag taket stabilt om jag inte (som jag föreställt mig gjuter och armerar taket)? Vilken storlek på betongsten hade du i åtanke?

Bygglovsfrågan är jag inte helt insatt i men huset ligger inte i planlagt område och det är bara två hus på den udde där huset ligger. Huset ligger för övrigt (om man bortser från höjdskillnaden på grund av slänten) 15-20 meter från vattnet. Ingen annan har tillgång till strandlinjen.
 
Bygglov och strandskyddsdispens är nog det du bör undersöka först, kontakta kommun där huset ligger.
 
tussee skrev:
Bygglov och strandskyddsdispens är nog det du bör undersöka först, kontakta kommun där huset ligger.
Har nu gjort det, återkommer när jag fått svar.
 
Forma, armera och gjuta platta. Mura väggar med lecasten 19x19x59. Forma, armera och gjuta tak. Sen kan du plantera vad du vill på taket. Klart å betart!
 
Har nu fått svar från kommunen, bygglov behövs inte på grund av att ytan kommer vara mindre än 10m2 men dispens från strandskyddet behövs eftersom bastun kommer att ligga närmare vattnet än huset.

Nu återstår i den delen bara att klura ut vilka särskilda skäl som skall anföras för att dispensen skall beviljas. Jag förmodar att det finns något skrivet om det på forumet.

Byggmodellen med gjuten platta, lecastensväggar och gjutet och armerat tak verkar vara en bra lösning.
 
Nyfiken fråga: Vad är det för "vatten" utanför stugan...hav eller sjö? Förmodar också att det blir en vedeldad kamin
 
pipewelder skrev:
Nyfiken fråga: Vad är det för "vatten" utanför stugan...hav eller sjö? Förmodar också att det blir en vedeldad kamin
En innsjö (ca 1mil lång). Funderar på elaggregat, ser du något problem med det?
 
Digo skrev:
En innsjö (ca 1mil lång). Funderar på elaggregat, ser du något problem med det?
Nej, ser egentligen inga problem med det. Tänkte bara ifall det var salt-/bräckt vatten så hade en "vanlig" kamin rostat sönder på ett par år, och då är det rostfritt som gäller.

Men du...vedeldat ska de väl vara, speciellt i en stuga? Rejält och enligt traditionerna korrekt. Bastubadandet blir mycket trevligare så.
 
Jag har helt klart funderat på vedeldat, värmen blir så mycket trevligare och det är otroligt mysigt med den "levande" värmen. Det som dock talar mot det är att det krävs en skorsten och då försvinner lita av finessen med att bygga in bastun i slänten och under gräsmattan (behålla gräsmattan och utsikten blir ostörd). Utsikten från tomten störs kanske av en skorsten, men framförallt kanske barn och andra kan bränna sig på skorstenen.

Kanske man kan bygga en grill ovanpå och på så sätt utnyttja skorstenen (nu tänker jag högt märker jag  ;)), kräver vidare funderingar.
 
Bra att tänka högt!

Låter ju som en utmärkt idé att göra nån slags grillhistoria kring rökröret (om det var rör du tänkte använda till skorsten). Om du inte vill göra grilleri men fortfarande ha vedeldat (enlig min mening finns inte alternativ till vedeldat men det vet du vid det här laget), så kan du väl mura en nätt liten skorsten och den bränner man sig inte på. Blir snyggt dessutom och lätt att sota. Åhå det blir flera smällda flugor ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.