Har en undran...

Vill bygga en bastu i matkällaren i källaren. Rummet på 1,5*2,5 har 2,1m i takhöjd med ingång(80cm) mitt i ena långsidan . De övriga tre väggarna är mot yttervägg.
Jag har läst om luftspalt mot yttervägg. Problemet blir hur jag ska få luftspalten att vara öppen "runt om" dvs vid dörren som är den enda öppningen till rummet???
Måste man dessutom ha en lufspalt mot tak? (Ej yttertak). Ventilationen blir ju också ett problem. Ska man dra både in och ut genom dörren. (Svårt att ta sig igenom väggarna då bl a elskåpet står där.

Någon som förstod mig??? :) Jag vill komma igång!
 
Ok. Det finns att läsa sig till. Jag stääler en lite "enklare fråga". På en av ytterväggarna jag bygger mot finns det en ventillucka ut i det fria. Ska denna stängas igen eller är det bra att uteluft kommer in bakom bastuväggen och skapar cirkulation?
Tcksam över svar om någon har en åsikt.
 
Hej!
Jag undrar hur det ser ut när du säger att du har tre väggar som är ytterväggar på den ytan? Huset är väl bredare än 2,5 meter?
Kan du inte ta bort den vägg som dörren sitter på och bygga bastun i den öppna alkoven som då bildas. Då kan du på ett enkelt sätt bygga så att det billdas en luftspalt runt om bastun.

Problemet som jag ser det är att du måste få in luft till luftspalten ända nerifrån golvet. Sedan behöver du ha öppet så högt upp mot taket det bara är möjligt så att den varma luften kan stiga och ta med sig fukten som aventuellt finns där. Helst bör man ha en luftspalt mellan innertaket och baksidan av bastutaket också, men om taket är ett innertak och då är varmt så är det inte ett måste.
Ventilen skulle jag ha tagit bort då det lika väl kan transporteras dit fuktig luft genom den, om du lyckas att få till en luftspalt så sköter den normala konvektionen att kondensen vädras bort.
Kan du inte göra en enkel skiss som visar hur du är inklämmd mellan tre ytterväggar?
 
Så här ser det ut! Jag har källare entre och övervåning ser likadant ut. Till höger om innerväggen är det en 80 cm bred ingång till källaren där dörren ska vara. Förstår ni lufspaltsproblemet bättre?
 
Om det är möjligt skulle jag tagit bort hela inerväggen och byggt bastun mellan ytterväggarna med luftspalt både på sidorna och i taket.
Men om det är en bärande vägg och inte går att ta bort skulle jag ha byggt bastun med luftspalt och sedan tagit upp ventilationshål i innerväggen vid golvet och taket så att luftcirkulation skulle bli möjlig.
Nu vet jag inte hur stora öppningar du behöver för den ytan men du kan väl ungefär räkna så att om det behövs minst en 2cm luftspalt mellan vägg och bastu, så borde ju ventilhålens yta inte understiga en total yta på kanske 1300cm2 om bastun är 2meter hög och 2,5 meter bred .
 
Jag antar att de ventilhål du skriver om är luftspaltens och är separata från innerbastuns ventilation? Hur räknar du ut storleken? Menar du att jag ska ha vägghål uppe och nere på varje sida om bastudörren dvs fyra hål så att luften vandrar runt. Kanske räcker det med ett uppe på ena sidan och ett nere på det andra?
 
Jag tänker mig lufthål uppe och nera på varje sida. De behöver enligt min mening inte vara brevid bastu dörren. Jag tänker så att bastu dörren är på den väggen som ej är yttervägg och där behöver man inte ha någon luftspallt då väggen räknas som varm, (men det kan ju inte skada om man ändå vill ha luftspallt där). Lufthålen tänker jag bör sitta där ytterväggarna möter innerväggen och för säkerhets skull så kan man ha luftspallt även i taket och då ha lufthål uppe under taket på den så kallade innerväggen. Arean på lufthålen tänker jag mig bör vara minst samma som vad den hade blivit om spalten varit helt öppen dvs höjden*bredden på luftspallten vilket i detta fall bör bli 200cm*2cm=400cm2 på varja sida av bastun vilket bör ge en öppning både uppe och nere på minst 200 cm2. takets sammanlaggda öppning bör då bli ungefär 250*2= 500 cm. Dessa öppningar skulle jag ha fördelat i kanska 5 öppningar i taket och en 200cm2  öppning både uppe och nere vid varja sida av bastun.
Du kan titta på min länk hur jag gjorde mina lufthål mellan bastutaket och innertaket
http://hem.bredband.net/rogkot/photo.htm

 
Ser väldigt trevligt ut !! Där kan man nog mysa va ;) Har du ingenting framför duschen ?
 
Rätta mig om jag har fel nu (ursäkta jag tjatar , men är ovan...). Du föreslår att jag gör ventilationshål på tex 20*20 cm där innervägg och yttervägg möts. Det betyder att ventilations hålen sitter 18 cm in efter innervägen där luftspalten mot ytterväggen tagit slut och jag får göra en liknande luftspalt för ventialationshålet på 2cm(?)
 
Jo så måste det bli. Men jag tänkte inte på att det betyder att du då inte har något val utan måste göra luftspallt även mot den så kallade innerväggen.
 
triumph skrev:
Ser väldigt trevligt ut !! Där kan man nog mysa va ;)  Har du ingenting framför duschen ?
hehe jo det går hur bra som helst ;D Framför duschen har jag hängt ett vanligt draperi.
 
  • IMAG0020_Medium.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.