Hej.

Ursäkta eventuellt felplacerad tråd.
Jag och min sambo håller på att bygga hus. Huset har uppförts i delad entreprenad med en hustillverkare som stomrest huset varpå vi tagit över för att färdigställa.
Vi har haft en byggställning runt om hela huset för att plåtslagaren skulle kunna utföra sina arbeten. Han har sedan uteblivit under över en månads tid utan att vi kunnat få fatt på honom. Vi blev tvungna att riva byggställningen då den bara stod och tickade pengar varje dag som gick.
Efter en tid lyckades vi få fatt på plåtslagaren för att uppmana honom att färdigställa arbetet eller riskera att vi måste häva avtalet. Han vill nu färdigställa sitt åtagande, men måste då stå för byggställningen själv.
Vi har tidigare bara haft ett muntligt avtal eftersom det var före detta svärfar (sambons styvfar sedan 32 år tillbaka(lång historia som skulle kunna bli en tragisk komedi som slutade med skilsmässa och tråkigheter mellan sambons mor och plåtslagaren))
Jag tänkte gå med på att låta honom färdigställa arbetet mot överenskommet pris förutsatt att vi nu skriver ner avtalet på hantverkarformuläret 17 för att slippa framtida problem och det är här min egentliga fråga uppstår.
Vilket ansvar har jag för hans arbetsmiljö? Om vi skriver i kontraktet att han ska använda sig av byggställning enl arbetsmiljöverkets föreskrifter och han sedan väljer att frångå detta, står jag som ansvarig då?
Vi har inte utsett någon BAS-U eftersom vi har utfört allt arbete efter stomresning själv med undantag av plåtentreprenaden vilken skulle utföras av svärfar som på den tiden var en familjemedlem som visserligen skulle betalas mot faktura för sitt arbete.

Jag är bekymrad över vilka eventuella konsekvenser vi kan få till följd av att han slarvar med sin egen säkerhet.
Behöver jag ens utse en BAS-U i detta fallet eftersom hela huset i stort sett är klart med undantag av ytskikten inomhus? I min mening så finns det ingen som helst skillnad på arbetet som han ska utföra på vårt nybygge i jämförelse med likvärdigt arbete på en befintlig fastighet.

Tack för er tid.

Hej,

Tack för ditt svar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.