Hej,
Huset i fråga är 1,5 plans från 1968.

Kan någon duktig expert hjälpa mig och framtida att förstå vad barracuda-tak är specifikt, och svara på frågor nedan?
Enligt ritning är taket ett plasttak (barracudatak). Se bild.

Denna tråd lär hjälpa fler, jag har sökt och hittar inte direkta svar på frågorna annanstans.
Har ni material får ni gärna länka.

1- Hur fungerar barracuda-tak och vad är dess funktion? (Gärna med bilder och beskrivning)

2- Har den någon bärande funktion eller kan man bara riva bort det utan att påverka huset?

3- Det finns något som kallas för "väv-tak", är det samma sak som barracudatak? (Om inte, kan ni förklara vad vävtak är kort?)

4- Vad ersätter man barracuda-tak med och vad bör man tänka på (diff-spärr?).

Tacksam för svar.
Arkitektritning av byggnad, planvy, konstruktionsdetaljer, måttsatta linjer, tekniska anteckningar, snittmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Baracuda tak är (tror jag) en beämning på ett spänt plast tak. alltså en plastfolie som är uppspänd i taket. Var populärt på 60 - 70 talet.

En katastrof ur brandsynpunkt. Vid brand, så det blir varmt i rummet så smälter folien, lossnar från taket och "vacuumförpackar" ev. personer som försöker fly ut från branden. Plasten brinner sedan fint. En mardröm ur brandsynpunkt.

Taket har ingen bärande funktion. Det finns varianter med små hål, ser ut som prickiga bilinnertak, som fanns i WW på 60 - 70 talet.

De tror jag har en ventilationsfunktion, river man ett sådant behöver man kolla den detaljen.

Vävtak är en annan äldre form av spända tak, det är en textilväv (tror det var säckväv) som spänns i taket. På den tapetserar man med ett tunnt papper. Och målar på det. Dessa tak är väl inte jättebra ur brandsynpunkt heller, de brinner. Men de kommer ju inte ned och slår in folk som finns i rummet.

• Gilla
Bo arnold och 1 till
  • Laddar…
Tack hempularen!

men finns det någon som faktiskt vet lite mer, och kan beskriva lite mer i detalj?

Somliga Barracudatak var utrustade med takvärme. Dock inte ert, enl. ritningen.

Vad vill du veta mer? Är det ett hus ni funderar på att köpa eller äger?

Om man ska ersätta, så skrivs det ovan om ventilation.

Kan någon berätta lite mer i detalj om ersättning av barracuda/plasttaket?

Behövs diff-spärr?
Vad exakt ska kollas med ventilation?

Sånt där klick-tak (innertak) som man kan köpa på byggmax eller bauhaus, funkar det att bara skruva in sådana?

Är det lätt tro?

Hur svårt det är att fixa ett nytt ytskikt i taket beror på vad som är under det gamla taket. Står väl gips där, kanske inte det bästa eftersom det inte går att skruva i (utan skruvarna måste fästa i det som gipset fäster i dvs reglar).
Skulle tro att man får sätta glespanel och sen nytt tak, typ gips eller såna takskivor.

MrJay
Vi kommer att låta installera ett modernt sträcktak i vårt nybygge, det låter som ni enkelt skulle kunna riva ner det gamla innertaket och uppgradera till det. Eldfast, tål vatten, typ halva kostnaden gentemot gipstak, man får perfekt yta etc. Finns i olika utföranden och materialval.

Vi kör med dessa:
Brilliance Ceiling

P
Bodde en gång i tiden i ett hus med just barracudatak. Hela området var byggt -71 -72. Alla rum hade just sådana tak. Som extra "fint" hade de satt dörrfoder av plast också..
Ett hus brann och det var bara en plasthög efter det.

Efter det så var det många som bytte tak.
Inklusive vi.
Under denna plastfolie, som självklart satt fast i plasttaklister, var vprören för el direkt klamrade mot en spånskiva. Dvs det var ingen slät yta under Det var plastfolien som gjorde taket slätt.
Sen fanns det inte så mycket att fästa i, så vi satte först gles i två nivåer och sen ett innertak. De första rummen vi gjorde (sovrum) fick nån typ av icke brännbara fiber plattor. Senare rum fick gips..

Så bara bort med det. När det inte på alla år har tagits bort så kan man undra över andra saker....
Bärande innertak tror jag inte finns. Bjälklaget är en annan sak.
Ventilering? Nä.. det var bara snabbt sätt att få det slätt. Diffspärr? Nää inte alls. Det läcker ju vid tak/vägg
Om det inte funnits någon diffspärr tidigare så bör du nog inte sätta dit någon. Det kräver rätt ventilation etc. Plastar du in något utan ha rätt i alla led så kommer du få problem.

Har detta i två badrum. Sitter som en smäck. Börjar det brinna där inne av någon anledning tänker jag att man helt enkelt går ut ur rummet bara.
Övriga rum hade spända vävtak.

• Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
A
Det beror såklart på förutsättningarna. Du behöver ställa mycket mer specifika och detaljerade frågor. Eller kanske ännu bättre ta hjälp av en duktig snickare så kommer du få ett kanonfint innertak.

MrJay MrJay skrev:
Vi kommer att låta installera ett modernt sträcktak i vårt nybygge, det låter som ni enkelt skulle kunna riva ner det gamla innertaket och uppgradera till det. Eldfast, tål vatten, typ halva kostnaden gentemot gipstak, man får perfekt yta etc. Finns i olika utföranden och materialval.

Vi kör med dessa:
Brilliance Ceiling
Vi har tiden emot oss och har befintlig snickare som ska göra mkt. Kan man sätta spänntak enkelt själv?
Vad kostade det dig i material och tid för x kvm?

Tack för alla svar. Låt oss anta det är ojämnt bakom plast taket.

Gles har några rekommenderat.
Vet någon här hur svårt samt hur lång tid det tar att lägga gles och något fint klick eller gipsskiva efteråt?

Om man har gipsskiva, är det så skiva man då måste måla sedan? Eller finns snygga skivor?

P PappasHammare skrev:
Bodde en gång i tiden i ett hus med just barracudatak. Hela området var byggt -71 -72. Alla rum hade just sådana tak. Som extra "fint" hade de satt dörrfoder av plast också..
Ett hus brann och det var bara en plasthög efter det.

Efter det så var det många som bytte tak.
Inklusive vi.
Under denna plastfolie, som självklart satt fast i plasttaklister, var vprören för el direkt klamrade mot en spånskiva. Dvs det var ingen slät yta under Det var plastfolien som gjorde taket slätt.
Sen fanns det inte så mycket att fästa i, så vi satte först gles i två nivåer och sen ett innertak. De första rummen vi gjorde (sovrum) fick nån typ av icke brännbara fiber plattor. Senare rum fick gips..

Så bara bort med det. När det inte på alla år har tagits bort så kan man undra över andra saker....
Bärande innertak tror jag inte finns. Bjälklaget är en annan sak.
Ventilering? Nä.. det var bara snabbt sätt att få det slätt. Diffspärr? Nää inte alls. Det läcker ju vid tak/vägg
Om det inte funnits någon diffspärr tidigare så bör du nog inte sätta dit någon. Det kräver rätt ventilation etc. Plastar du in något utan ha rätt i alla led så kommer du få problem.
Jag ska ta bort det efter allt jag läst om brand.

Tack

Gles sätter snickaren snabbt, sedan kan du sätta ex. färdigmålad träpanel, takpanel, gips som spacklas och målas. Det beror på vilken stil du önskar i huset.

• Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.