engs
Letade efter en befintlig tråd på ämnet som jag har för mig läst här. Men antingen söker jag dåligt eller så minns jag fel.

Om jag inte fattat fel så har förslaget om skattefrihet på ISK/KF för de "första" 150k gått igenom. Ska börja gälla från 2025 och sen från 2026 ska man få 300k skattefritt / person.

Idag har vi barnsparandet på en KF som står på mig med barnen som förmånstagare. Vilket innebär att de inte kommer kunna dra nytta av skattefriheten. Sparandet är gemensamt på en KF för barnen. Detta för att det inte ska skilja sig pga. hur de var födda vs. konjunkturen, då allt ligger i fonder.

Nackdelen med att lägga över de på dem direkt är såklart att de får fri tillgång till pengarna när de fyller 18. Kan bli kanon men också katastrof...

En tanke är att man öppnar varsin ISK för dem. För över identiskt med kapital från befintlig KF och lägger in köporder samma dag så de får samma utveckling där. Men max upp till skattefrihetsgränsen. Sen det som ligger över gränsen behåller vi på befintlig KF. Även fortsatt sparande går in på befintlig KF då.

Sen finns det väl en politisk risk också, dvs om det efter val blir byte av block. Skattefriheten kanske försvinner, men då sitter man i samma situation som ovan utan uppsida med skattefriheten. För jag antar man inte får flytta tillbaka från ett barns personliga ISK.

Tänkte höra lite hur ni andra resonerar?

Redigerat:
För jag antar man inte får flytta tillbaka från ett barns personliga ISK.
Du kan - vad jag vet - inte öppna en ISK i någon annans namn än ditt eget.

engs
S Snubben123 skrev:
Du kan - vad jag vet - inte öppna en ISK i någon annans namn än ditt eget.
"Vill du öppna ISK till ett barn?
Då behöver du först logga ut, sen klickar du på Bli kund och registrerar barnets uppgifter. Det gäller även om barnet har ett konto hos oss sen innan." Från avanzs sida om barnspar.

engs engs skrev:
"Vill du öppna ISK till ett barn?
Då behöver du först logga ut, sen klickar du på Bli kund och registrerar barnets uppgifter. Det gäller även om barnet har ett konto hos oss sen innan." Från avanzs sida om barnspar.
Så som jag förstår det så får du samma problem som med KF. Eftersom ISK:en ligger i barnets namn så får hen tillgång vid 18 års ålder.

Jag kommer öppna i barnens namn när jag inte längre får skattefritt, då flyttar jag det till barnens, och sedan nyttjar den del som återstår på mig och sambon. När allt slår i är det meningslöst att hålla på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.