Hej, behöver er hjälp med idéer om hur jag kan göra en mer barnsäker lösning.

Vardagsrummet ligger ett trappsteg lägre än övriga huset. I vardagsrummet och precis innan man kliver ner har vi stengolv dvs hårt, lite halt och en stenhård vass kant. Har två vilda små barn som springer här hela dagarna och leker/bråkar och är rädd att dom ska skada sig på kanten.

Har funderat på att höja golvet men blir säkert konstigt med höjden i relation till altandörren.

Funderar på en klassisk träspalje (typ trappa-spalje) ca en meter bred mätt från vänster, så skyddas åtminstone en del av kanten. Men lär se konstigt ut i kombination med valvet. Ev i kombination med en längre halkfri matta som går hela vägen, nedanför kanten och en bit till ner på golvet för att undvika snubbel.

Valvet är inte heligt på nått sätt men tycker att det delar av rummen lagom mkt.

Hoppas att någon har förslag på en bra, gärna snygg lösning. Kan tänka mig en lagom ful temporär lösning om det är enda alternativet. Helst inte heltäckande vägg eftersom vi byggt till ett rum (väggen till höger) så att det nu endast är ett fönster i matrummet intill.

• Valvöppning i hus med stengolv och steg ner till vardagsrum, synlig matta och matbord i bakgrunden, eldstad till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Kan du inte bara göra en kort ramp så att kanten försvinner? Tror att de skulle kunna bli rätt snyggt

Dom trillar bara en gång, sen har dom lärt sig.

• Gilla
  • Haha
Bombus pratorum och 3 till
  • Laddar…
Köp nån färgad maskeringstejp och tejpa upp längs kanten för att markera att här får ni se upp för det är ett stup. Som sagt så lär sig barn och de är så korta och så nära marken att de i princip redan har ramlat om man säger så. Tejpen kan du sedan ta bort vad det lider.

Trappor finns ju överallt och har de inte redan förstått att det gör ont att trilla i dom är det bättre att få den erfarenheten i er lilla enstegstrappa än i denna 4444 steg långa varianten.

Två personer med ryggsäckar går nerför en lång, brant trappa omgiven av grön skog i Flørlitrappene, Norge.
Skapa konto

https://www.visitnorway.se/listings/dagstur-til-flørlitrappene/235458/

Annars är väl rampalternativet det enda logiska. Att bygga om huset för att de små liven inte skall trilla hela 1,5 dm låter väl drastiskt. 😀

Jag har betonggolv precis nedanför den långa raka trappan till övervåningen. Jag var, precis som TS, oroad för de, numera 5, barnbarn som nu vuxit upp här. Jag placerade en tjock orientmatta precis nedanför.

De vilda ungarna är numera (hela!) tonåringar. Ingen incident har under åren inträffat (trots mattan). @Thomas_Blekinge har rätt 😉.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Håller med @yonna om den tjocka mattan nedanför trappsteget, och tänker samtidigt att det värsta med det där trappsteget är halkrisken. Mitt förslag är två remsor genomskinlig halkskyddstejp på själva steget som du tar bort sedan när barnen är större.

T Thomas_Blekinge skrev:
Dom trillar bara en gång, sen har dom lärt sig.
Ja det lär dom sig säkert men är en riktigt hård kant och förekommer även en hel del knuffar och brottningsmatcher.
T topmount skrev:
Kan du inte bara göra en kort ramp så att kanten försvinner? Tror att de skulle kunna bli rätt snyggt
Ja det är det ett bra alternativ. Ska undersöka det. Får klä in den i nått halkfri material.

Redigerat:
AXS
Lägg in heltäckningsmatta enligt bild. Andra färger är såklart okej ;)
Vardagsrum med öppen spis och matplats, rosa och gul heltäckningsmatta illustrerad framför en öppen valvöppning.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.