Hej, behöver er hjälp med idéer om hur jag kan göra en mer barnsäker lösning.
Vardagsrummet ligger ett trappsteg lägre än övriga huset. I vardagsrummet och precis innan man kliver ner har vi stengolv dvs hårt, lite halt och en stenhård vass kant. Har två vilda små barn som springer här hela dagarna och leker/bråkar och är rädd att dom ska skada sig på kanten.
Har funderat på att höja golvet men blir säkert konstigt med höjden i relation till altandörren.
Funderar på en klassisk träspalje (typ trappa-spalje) ca en meter bred mätt från vänster, så skyddas åtminstone en del av kanten. Men lär se konstigt ut i kombination med valvet. Ev i kombination med en längre halkfri matta som går hela vägen, nedanför kanten och en bit till ner på golvet för att undvika snubbel.
Valvet är inte heligt på nått sätt men tycker att det delar av rummen lagom mkt.
Hoppas att någon har förslag på en bra, gärna snygg lösning. Kan tänka mig en lagom ful temporär lösning om det är enda alternativet. Helst inte heltäckande vägg eftersom vi byggt till ett rum (väggen till höger) så att det nu endast är ett fönster i matrummet intill.
Vardagsrummet ligger ett trappsteg lägre än övriga huset. I vardagsrummet och precis innan man kliver ner har vi stengolv dvs hårt, lite halt och en stenhård vass kant. Har två vilda små barn som springer här hela dagarna och leker/bråkar och är rädd att dom ska skada sig på kanten.
Har funderat på att höja golvet men blir säkert konstigt med höjden i relation till altandörren.
Funderar på en klassisk träspalje (typ trappa-spalje) ca en meter bred mätt från vänster, så skyddas åtminstone en del av kanten. Men lär se konstigt ut i kombination med valvet. Ev i kombination med en längre halkfri matta som går hela vägen, nedanför kanten och en bit till ner på golvet för att undvika snubbel.
Valvet är inte heligt på nått sätt men tycker att det delar av rummen lagom mkt.
Hoppas att någon har förslag på en bra, gärna snygg lösning. Kan tänka mig en lagom ful temporär lösning om det är enda alternativet. Helst inte heltäckande vägg eftersom vi byggt till ett rum (väggen till höger) så att det nu endast är ett fönster i matrummet intill.
Medlem
· Blekinge
· 10 645 inlägg
Dom trillar bara en gång, sen har dom lärt sig.
Köp nån färgad maskeringstejp och tejpa upp längs kanten för att markera att här får ni se upp för det är ett stup. Som sagt så lär sig barn och de är så korta och så nära marken att de i princip redan har ramlat om man säger så. Tejpen kan du sedan ta bort vad det lider.
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Maskeringstejp
Maskeringstejp är en typ av tryckkänslig tejp som främst används inom målning och byggindustri för att skydda ytor som inte ska målas eller behandlas. Maskeringstejpen är oftast gjord av ett tunt och enkelt rivbart papper, och en mindre
Läs mer
Trappor finns ju överallt och har de inte redan förstått att det gör ont att trilla i dom är det bättre att få den erfarenheten i er lilla enstegstrappa än i denna 4444 steg långa varianten.
https://www.visitnorway.se/listings/dagstur-til-flørlitrappene/235458/
Annars är väl rampalternativet det enda logiska. Att bygga om huset för att de små liven inte skall trilla hela 1,5 dm låter väl drastiskt. 😀
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.visitnorway.se/listings/dagstur-til-flørlitrappene/235458/
Annars är väl rampalternativet det enda logiska. Att bygga om huset för att de små liven inte skall trilla hela 1,5 dm låter väl drastiskt. 😀
Jag har betonggolv precis nedanför den långa raka trappan till övervåningen. Jag var, precis som TS, oroad för de, numera 5, barnbarn som nu vuxit upp här. Jag placerade en tjock orientmatta precis nedanför.
De vilda ungarna är numera (hela!) tonåringar. Ingen incident har under åren inträffat (trots mattan). @Thomas_Blekinge har rätt 😉.
De vilda ungarna är numera (hela!) tonåringar. Ingen incident har under åren inträffat (trots mattan). @Thomas_Blekinge har rätt 😉.
Renoverare
· Uppsala
· 1 842 inlägg
Produkter som diskuteras: "halkskyddstejp"
Halkskyddstejp
Halkskyddstejp är ett självhäftande band avsett att minska risken för halkolyckor på olika slags ytor. Den används ofta på stegar, ramper, släta golv, maskiner och utrustning där det finns risk för halka. Halkskyddstejpen har en sträv och
Läs mer
Ja det lär dom sig säkert men är en riktigt hård kant och förekommer även en hel del knuffar och brottningsmatcher.T Thomas_Blekinge skrev:
Ja det är det ett bra alternativ. Ska undersöka det. Får klä in den i nått halkfri material.T topmount skrev:
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden