P Parkeringsvakten skrev:
Min erfarenhet är att de allra flesta tycker dagens upplägg med att alla gör lite var är ett bra upplägg.

Är det en lite större förening så behövs det nästan någon som kan lägga 2-3 timmar om dagen på att administrera alla matcher och scheman för planer mm. Tror detta brukar vara vanligt med någon arbetsmarknads åtgärd för denna typen av tjänster. Men det betyder ju inte att det är gratis.
Ja, jag har egentligen inget emot att man hjälps åt, men man får kanske inse att folk är olika engagerade, vissa kanske inte alls. Och så får man anpassa mängden arbete som behövs utifrån det faktiska engagemanget och inte det förväntade.

Nu har jag inte barn i "idrottsålder" än, men jag har engagerat mig i stundentlivet på högskolan, suttit i BRF-styrelse och sitter nu med i villaägareföreningens styrelse samt som fackligt ombud, för jag förstår vikten av att hjälpa till.
Men jag tror det är omöjligt att engagera sig i alla föreningar man är med i, men förhoppningsvis jämnar det ut sig.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har full förståelse att det är ett problem, men effekten blir ju samma av att man stänger ute dem för att föräldrarna inte hjälper till.
ja det är inte något jag tycker är en bra ide
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast det innebär att man effektivt säger "du får inte vara med i föreningen för att dina föräldrar hjälper inte till".
Nja, jag försökte vara tydlig med att jag inte tycker att man nödvändigtvis behöver vara aktiv överallt, men jag tycker att man bör vara det någonstans om man utnyttjar föreningslivet mycket.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Men, är det barnen eller föräldrarna som är med i föreningen? Om föreningen är till för barnen så verkar det konstigt att föräldrarnas engagemang skall styra om de skall få vara med, spela matcher eller vad det än må vara.

Föreningen får bidrag från kommunen skulle jag tro, vad tycker kommunen om att man diskriminerar vissa barn på grund av deras föräldrars ointresse att engera sig med arbete i föreningen?
 
  • Gilla
a.o.f och 3 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Men, är det barnen eller föräldrarna som är med i föreningen? Om föreningen är till för barnen så verkar det konstigt att föräldrarnas engagemang skall styra om de skall få vara med, spela matcher eller vad det än må vara.

Föreningen får bidrag från kommunen skulle jag tro, vad tycker kommunen om att man diskriminerar vissa barn på grund av deras föräldrars ointresse att engera sig med arbete i föreningen?
Största delen kommer nog från RF. Föräldrarna får ju hjälpa barnen i deras ställe. Barn har ju inga pengar heller att betala medlemsavgiften med, små barn kan ju inte heller läsa kallelser eller kan klockan så pass att de vet när det ska gå till träningen. Allt detta behöver föräldrar hjälpa till med, även vissa andra uppdrag inom föreningen.

Vem tycker du ska göra det annars?
I vissa utsatta områden så har man fritidsledare som hjälper till men det har man ju knappast överallt.
 
Redigerat:
  • Gilla
pve
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
ja det är inte något jag tycker är en bra ide
Är det en ensamstående förälder som har svårt att få ihop det så har nog de flesta förståelse. Men är det en vanlig familj som bara skiter i att hjälpa till så är ju i alla fall min förståelse noll.
 
  • Gilla
pve
  • Laddar…
P Parkeringsvakten skrev:
Ja det är tydligt att man ska hjälpa till. Finns scheman för körning, kiosk och tvätt. I och med att det är många i laget så har det tagit många år innan jag sett och förstår att vissa alltid försöker komma undan.

Hatar också all försäljning av ren skit som man ska hålla på med. Men hjälper alla till så går det att hålla lägre avgifter.
Problemet är väl den där biten med tid och livspussel.

Jag är singel utan barn så jag har ju en jävla massa tid :D Men Har vänner med flera barn som har konstant ångest över att de inte har tid för hus, barn, jobb. Därför är det många som "smiter undan". Inte enbart för att man är lat.

Föreningslivet i Sverige är rätt unikt (kolla med vänner i andra länder. Det finns inte). Förr drevs det till stor del på tid från entusiaster. Nu lägger de flesta tiden på sig själva och det egna.

Men tror att ska man ragea och skambelägga så ska man även veta att de flesta högaktningsfullt skiter i att känna den skam man tycker de borde känna ;)
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Enkelt. Ge oss en möjlighet att köpa oss fria. Jag har aldrig förstått varför det ska på något sätt ska sopas under mattan att vissa har mer pengar och mindre fritid än andra.
Är ju bara att ringa ett bemanningsföretag och se vad det kostar att hyra in resurs under den tid som krävs, kan du ju göra själv... eller så stöttar du föreningen där förmodligen många lägger oavlönad tid för att säkerställa att deras barn har möjlighet att utöva den aktivitet de vill... du har säkert fått mothugg redan i tråden men har inte läst mer än till ditt inlägg...
 
Frågan är hur länge dessa entusiaster orkar driva allt, de har ofta också jobb och familj... Jag kan ärligt erkänna att jag inte är särskilt idrottsintresserad men att bidra med att hjälpa till vid någon fikaförsäljning eller städdag tror jag att många har möjlighet till även om allt förstås handlar om prioriteringar. QUOTE="Claes Sörmland, post: 3927830, member: 154009"]Det rimliga är väl att sportentusiasterna driver sin förening och sen ställer den till förfogande för barn i området. Kommunen skjuter till bidrag som stöd för att alla barn ska få tillgång. Det ska inte krävas att ens föräldrar är intresserade av sporten eller en massa ideellt arbete för att ett barn ska få tillgång till en förening. Finns det inte tillräckligt antal sportentusiaster som vill jobba ideellt för en förening så lägger man ned föreningen.[/QUOTE]
 
  • Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
R robban2012 skrev:
Är det en ensamstående förälder som har svårt att få ihop det så har nog de flesta förståelse. Men är det en vanlig familj som bara skiter i att hjälpa till så är ju i alla fall min förståelse noll.
jag tycker nog att ungdomsidrottens syfte är ett annat än att stänga av barn från spel bara för att de har puckade föräldrar. Vi har igen det senare.
 
  • Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
R robban2012 skrev:
Största delen kommer nog från RF. Föräldrarna får ju hjälpa barnen i deras ställe. Barn har ju inga pengar heller att betala medlemsavgiften med, små barn kan ju inte heller läsa kallelser eller kan klockan så pass att de vet när det ska gå till träningen. Allt detta behöver föräldrar hjälpa till med, även vissa andra uppdrag inom föreningen.

Vem tycker du ska göra det annars?
I vissa utsatta områden så har man fritidsledare som hjälper till men det har man ju knappast överallt.
Jag menar att om man skall bygga idrottsföreningar (barn- och ungdomsdelarna) på föräldrars vilja/möjlighet att engagera sig i föreningen så kommer man att stänga ute speciellt de barn som kanske har störst behov av att få vara med i en sådan verksamhet. Om man dessutom säger att man inte kan köpa sig fri från det engagemanget så tror jag det blir ännu svårare. Att betala medlemsavgiften och se till att barnen kommer till aktiviteten tror jag inte är problemet här.

Personligen tror jag att ideella föreningar är på väg ut, det gäller inom alla områden. I dagens samhälle där utbudet på fritidsaktiviteter är så otroligt stor tror jag att det är svårt att få engagemang från tillräckligt många. Det var annat förr då alternativen var kyrkan och idrottsföreningen och inte mycket mer.
 
  • Gilla
mejeriet och 4 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Jag menar att om man skall bygga idrottsföreningar (barn- och ungdomsdelarna) på föräldrars vilja/möjlighet att engagera sig i föreningen så kommer man att stänga ute speciellt de barn som kanske har störst behov av att få vara med i en sådan verksamhet. Om man dessutom säger att man inte kan köpa sig fri från det engagemanget så tror jag det blir ännu svårare. Att betala medlemsavgiften och se till att barnen kommer till aktiviteten tror jag inte är problemet här.

Personligen tror jag att ideella föreningar är på väg ut, det gäller inom alla områden. I dagens samhälle där utbudet på fritidsaktiviteter är så otroligt stor tror jag att det är svårt att få engagemang från tillräckligt många. Det var annat förr då alternativen var kyrkan och idrottsföreningen och inte mycket mer.
Vem skall betala då?

Som det är nu så är det stora kostnader och små inkomster. Föräldrarnas engagemang är till för att hålla ned kostnaderna så att fler kan vara med. Alla kan hjälpa till, oavsett om man är rik eller fattig, kassörska eller VD.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vem skall betala då?

Som det är nu så är det stora kostnader och små inkomster. Föräldrarnas engagemang är till för att hålla ned kostnaderna så att fler kan vara med. Alla kan hjälpa till, oavsett om man är rik eller fattig, kassörska eller VD.
Alla kan ju inte det, eller vill det. Och jag tror den delen kommer att öka med tid. Men det är bara vad jag tror, kanske är det tvärtom.

Vem som skall betala? Endera får det bli som så att de som kan betala gör det, de som inte kan får "betala" med sitt arbete eller så får det bli mer pengar från kommunen.

Eller så får man stänga av de barn som har föräldrar som endera inte kan ställa upp eller inte vill.
 
Det är inte fel att föräldrar måste hjälpa till, men det är fel att stänga av barn vars föräldrar inte gör det.
 
  • Gilla
MichelleW och 7 till
  • Laddar…
Fripassagerare finns överallt. Jag tror det är svårt att komma åt det, speciellt som det sagts ovanför när det är barnen som drabbas.

Man får också fundera på vad syftet är med föreningen:
Ha roligt och spela boll med kompisarna
Vinna tävlingar och odla fram elit
Barnpassning
Alla kan vara med
Barn till betalande föräldrar kan vara med
Barn till föräldrar som engagerar sig kan vara med
Integrationsprojekt
Folkhälsa
Pappa gillar sitta på läktaren
Mamma gillar posta på instagram
.....
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.