T
J jode skrev:
Om alla köper sig fria vem ska då göra jobbet som behövs i en ideell förening?
Så brukar det ju inte vara eftersom människor är olika och har olika prioriteringar och intressen, men skulle det nu ändå bli så får man väl helt enkelt lägga ner den. Kan inte tänka mig att en förening där man måste tvinga alla att göra saker de inte vill är en särskilt bra idé.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M maria01 skrev:
Visa går nog plus minus noll med har man ingen publik så blir det inte mer en service till dom få päronen som kollar matchen
Har också erfarenheten att man har svårt att få lönsamhet i kaféförsäljning i ideell förening. Särskilt om man börjar räkna på lokalkostnad samt kostnaderna för inköp (t ex bilersättning). Det är dessutom mycket administrationsdrivande. Och med reglerna för livsmedelshantering blir det lätt olagligheter om det finns regelbundenhet i försäljningen. För att undvika det: mer administration. Men på en större ort där det är mer drag i kundkretsen går det säkert bättre.

Om den huvudsakliga försäljningen och därmed vinsten kommer från de lokala föräldrarna som får betala överpriser så är ju lite vunnet jämfört med att bara höja medlemsavgiften.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Ja i storstäderna går det nog bra att ha kiosk sist jag var på nån var det oss BP men det flera fotbollsplaner på samma område matcher hela dagarna på helgerna så det blir det ju pengar men så ser det inte ut i hela landet
 
G
Scouten skrev:
Hos vår äldres fotbollslag, får barn med föräldrar som hjälper till dubbelt så många matchuttagningar som barn vars föräldrar glider med.
Vilken härlig diskriminering att lära barnen.
 
  • Gilla
  • Älska
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
fins inga billiga sporter längre allt som kräver transport eller bedrivs i lokaler räknas till dyra
Om vi slutar med tävlingar och matcher långt bort och på ”bortaplan” blir det inga långa transporter. Om jag har långt till gymnastiksalen eller idrottsplatsen har jag kanske bosatt mig långt från all service? Allt kan inte vara nära alla, men finns det några grannbarn går det säkert att spela fotboll på en gräsmatta och starta en förening om man tycker det behövs. Bor själv i storstad och väljer bort det som är i andra ändan av stan. Tänker att man får göra samma i glesbygden, ta det som finns nära.
Beror ju på vad det är för lokal som behövs. Är det en normal gympasal så antar jag att kommunen/skolan sätter hyran som inte behöver vara skyhög. Aktiviteter för barn får dessutom bidrag vad jag vet så kanske blir plus minus noll i ekonomin.
 
A
G GargamelSE skrev:
Vilken härlig diskriminering att lära barnen.
Nja, har man för lite ledare, så tycker jag att det är ett schysst sätt. Deras alternativ hade varit att inte låta alla vara med, utan stå på kölista, det ville inte huvudtränarna, så de bad alla föräldrar att ställa upp 2-3 gånger per termin, på träningar eller matcher, så kunde alla barn som ville vara med och spela.
 
  • Gilla
pve
  • Laddar…
P Parkeringsvakten skrev:
Har efter många år fattat att vissa föräldrar för allt för att slippa hjälpa till med både laget och föreningen.

byter och fixar för körschema och kioskschema så att det aldrig blir deras tur. Eller helt enkelt bara skiter i att komma.

Det är samma familjer som aldrig är med på städdagar mm.

Har ni några tips på hur man ska komma åt detta? Jag hjälper själv gärna till men att hjälpa någon som bara smiter undan är jag inte så intresserad av...
Näe. Bara släpp det och acceptera så sparar du energi .. :confused:
Det är samma personer som gärna kom på fest men fick förhinder när det gällde att förbereda, för att sedan få bråttom hem till något familjemöte när det var dags att städa. Samma personer som svarar med ”kan vi inte bara chilla?” Och ”lugna dig!” när deras utlovade insats efterfrågas. Osv

Tro inte att dessa personer blir mogna bara för att de blir äldre. Så funkar det inte.
 
  • Gilla
pve och 7 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Om vi slutar med tävlingar och matcher långt bort och på ”bortaplan” blir det inga långa transporter. Om jag har långt till gymnastiksalen eller idrottsplatsen har jag kanske bosatt mig långt från all service? Allt kan inte vara nära alla, men finns det några grannbarn går det säkert att spela fotboll på en gräsmatta och starta en förening om man tycker det behövs. Bor själv i storstad och väljer bort det som är i andra ändan av stan. Tänker att man får göra samma i glesbygden, ta det som finns nära.
Beror ju på vad det är för lokal som behövs. Är det en normal gympasal så antar jag att kommunen/skolan sätter hyran som inte behöver vara skyhög. Aktiviteter för barn får dessutom bidrag vad jag vet så kanske blir plus minus noll i ekonomin.
fast nu är det inte oftas så att Komunen gör så plus kraven är större idag att en vanlig gympasal inte är utrustad eller för liten för gymnastik är nåt jag fått höra från bekanta med barn som sysslar med gymnastik dom flesta gympasalar går ju inte ens att ha riktiga innebandy matcher i går säkert bra upp till en viss ålder men sen är dom för små var inne i min gamla skolas gympa sal för några år sen kändes stor som barn men nu hade man ju svårt att svänga en katt i den
 
Redigerat:
M maria01 skrev:
fast nu är det inte oftas så att Komunen gör så plus kraven är större idag att en vanlig gympasal inte är utrustad eller för liten för gymnastik är nåt jag fått höra från bekanta med barn som sysslar med gymnastik dom flesta gympasalar går ju inte ens att ha riktiga innebandy matcher i går säkert bra upp till en viss ålder men sen är dom för små var inne i min gamla skolas gympa sal för några år sen kändes stor som barn men nu hade man ju svårt att svänga en katt i den
Nu var det inte specifikt idrotten gymnastik jag tänkte på. För de minsta, upp till säg 12 år, går det att träna i gympasal. Kanske inte alla de moment som ingår i den idrott de sysslar med, men lite cirkelträning, hinderbana och bollspel och olika typer av kull. Men visst är det trångt redan vid ca 10 barn. Huvudsaken är att barnen är med och att de rör på sig och har roligt när de är små.

svänga en katt har jag inte hört förut, nu lärde jag mig något nytt. :D
 
Svinga ska det väl vara va? Man svingar en katt. En niosvansad exempelvis.
En niosvansad piska gjord av rep med knutar, ligger på ett vitt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Pin
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Då kan man ju hyra in personal? :thinking:
Hur ska då klubben eller laget tjäna några pengar om allt man drar in ska gå till löner
 
J jode skrev:
Hur ska då klubben eller laget tjäna några pengar om allt man drar in ska gå till löner
Varför ska en förening tjäna pengar?
Varför skulle alla pengar gå till löner? Man får ju betala så att det täcker allt
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
I vår kommun betalar i alla fall fotbollsklubbar mer i planhyror än vi får i kommunalt bidrag. Då pratar vi ändå om normala breddklubbar med huvudsakligen barn- och ungdomslag men ett eller två seniorlag i div 3-5.
 
  • Gilla
mejeriet och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Föreningsvärlden är en okänd livsstil för mig, spännande! Jag har vänner med barn som spelar fotboll och bandy, har förstått att helgerna går till barnens idrotter.

Har det alltid varit likadant? Som liten spelade jag basket, simmade, dansade, spelade diverse instrument och sjöng i kör. Inte samtidigt förstås. Mina föräldrar tyckte att jag skulle prova allt jag ville men de tyckte också att jag skulle ta mig dit själv. En del tävlingar och resor var jag med på, de var med på avslutningar och en del uppvisningar men det föll mig aldrig in att de skulle vara med vid tävlingar.

Går det att spela ex fotboll idag som liten utan att föräldrar lägger helgerna på det? Vad har ändrats?
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Intressant problem. Jag tänker så här, vad har föreningen för ambitionsnivå och är alla föräldrarna verkligen med på det?

Det finns inget självändamål att få in så mycket pengar som möjligt utan det är frågan om vad man vill göra.

Jag upplever att en del föreningar i princip drivs som företag att alla möjligheter att få in pengar ska genomföras.

Vi har tre barn, som tillsammans har ungefär 12aktiviteter i veckan som de behöver skjutsas/hämtas ifrån. Dvs vi sitter i snitt i bilen ungefär en timme varje kväll när vi kör barnen. Till det alla matcher på lördagarna. Vi försöker vara med på en match varje helg men det blir svårt.

En av dem är bara intresserad av att träna, spela match är inte nödvändigt, så intresset för cuper etc är noll.

Vi som föräldrar har ingen möjlighet att hjälpa till i alla föreningar och vi resonerar som så att barnen ska kunna få delta i så mycket idrotter som möjligt.

Där vi bor är det mycket sällan att lag är fulltaliga utan snarare tvärtom, så föreningarna är glada för alla barn som är med.
 
  • Gilla
adron och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.