Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
Det är tydligt att vissa här inte har någon aning om hur förskolan ser ut och är uppbyggd. Varför det kostar så pass mycket pengar. Vad man får för dessa pengar. Om man inte har en aning om hur förskolan är uppbyggd så kanske man inte ska skrika så högt. Kanske kolla hur mycket man själv kostar för sin arbetsgivare. Då skulle ni upptäcka att det är liknande siffror för er egen arbetsgivare. Kanske ännu mer. Fundera på hur mycket tjänar ni själva i månaden, hur mycket tjänar Era kollegor? Hur mycket pengar måste jag dra in bara för att täcka lönekostnaderna? Därefter kan ni lägga till lokalhyror, bilar försäkringar allt möjligt.
Hur mycket är då egentligen 15000:- per barn.
Tänk till och räkna lite innan du börjar skrika.
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Tycker du att pensionärer som blivit för slitna av sina jobb så att de måste in på hem för att de inte längre kan sköta sig själva, ska betala sina boendekostnader själva också? Det blir synd om dem isåfall för det har dom aldrig råd med!
Visst tusan betalar man för en permanent boendeplats på äldreboende. Du betalar efter din betalningsförmåga, här ingår ju då rum, värme, el och mat. (såklart allt som tillhör omvårdnaden med)
Olika per kommun hur de delar upp det såklart. Men ingen bor gratis på ett boende om de har inkomst.
Trodde du att de bodde helt gratis ?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Tycker du att pensionärer som blivit för slitna av sina jobb så att de måste in på hem för att de inte längre kan sköta sig själva, ska betala sina boendekostnader själva också? Det blir synd om dem isåfall för det har dom aldrig råd med!
Det får väl fasas in över tid. De har ju skattats för att betala för andra.

/ATW
 
B Byggdjuret skrev:
Det är tydligt att vissa här inte har någon aning om hur förskolan ser ut och är uppbyggd. Varför det kostar så pass mycket pengar. Vad man får för dessa pengar. Om man inte har en aning om hur förskolan är uppbyggd så kanske man inte ska skrika så högt. Kanske kolla hur mycket man själv kostar för sin arbetsgivare. Då skulle ni upptäcka att det är liknande siffror för er egen arbetsgivare. Kanske ännu mer. Fundera på hur mycket tjänar ni själva i månaden, hur mycket tjänar Era kollegor? Hur mycket pengar måste jag dra in bara för att täcka lönekostnaderna? Därefter kan ni lägga till lokalhyror, bilar försäkringar allt möjligt.
Hur mycket är då egentligen 15000:- per barn.
Tänk till och räkna lite innan du börjar skrika.
Alla kostar tokmycket i Sverige och för varje krona du får ut har 2 kronor betalts i skatt och avgifter.

Poängen är att istället för att staten tar alla pengar och portionerar ut den på allt möjligt.

Ska alla få ut hela sin lön och sedan själv betala för vad man behöver och vill ha.

Då skulle alla få ut mer pengar och istället för 150ksek skulle det kosta 50ksek och alla skulle ha råd.

/ATW
 
S
R Rkarlsson skrev:
Visst tusan betalar man för en permanent boendeplats på äldreboende. Du betalar efter din betalningsförmåga, här ingår ju då rum, värme, el och mat. (såklart allt som tillhör omvårdnaden med)
Olika per kommun hur de delar upp det såklart. Men ingen bor gratis på ett boende om de har inkomst.
Trodde du att de bodde helt gratis ?
Ehh, "betalar efter förmåga" EXAKT, du bevisar min poäng. VI skattebetalare betalar deras platser, summan de betalar själva är närmast symboliskt relativt den verkliga kostnaden, men det förstod du nog inte.

Trodde du verkligen att alla pensionärer bär sin egen kostnad på våra äldreboenden? Det måste du ha gjort för annars skulle du inte argumenterat emot mig.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Ehh, "betalar efter förmåga" EXAKT, du bevisar min poäng. VI skattebetalare betalar deras platser, summan de betalar själva är närmast symboliskt relativt den verkliga kostnaden, men det förstod du nog inte.
Nej vi betalar inte deras platser, alltså deras rum. Det är precis som vilken lägenhet som helst, bara anpassad för omvårdnad i de flesta fall. Bara för att du är gammal och skröplig betyder det inte att du är fattigpensionär, vilka får bidrag som vem som helst. För du menar inte att bara för de är gamla har de inte råd?
Du betalar däremot en symbolisk summa om du får ligga inne på tillfälligt boende, dvs om du kan bli så pass bra att du kommer hem igen.

Jag tycker att äldre får betala för sina egna boendekostnader när de inte kan sköta sig själva ja, det är det inkomsten är till för.
Din poäng däremot är att de har maxtaxan på omvårdnaden, men då får du skriva det också ;)

Och nej alla pensionärer bär inte sin egna kostnad i sin egna villa, bostadsrätt eller hyresrätt heller.
Därför är det ändå så fantastiskt att vi kan hjälpa till i form av typ bostadsbidrag.
Men jag hade inte haft problemet om vi hjälpt alla gamlingar heller. Så kan gamlingarna använda sina pensioner till att lägga på olika roliga jippon istället där äldreboenden har dålig fantasi och inte gör något kul för dem.
 
A ArneTW skrev:
Alla kostar tokmycket i Sverige och för varje krona du får ut har 2 kronor betalts i skatt och avgifter.

Poängen är att istället för att staten tar alla pengar och portionerar ut den på allt möjligt.

Ska alla få ut hela sin lön och sedan själv betala för vad man behöver och vill ha.

Då skulle alla få ut mer pengar och istället för 150ksek skulle det kosta 50ksek och alla skulle ha råd.

/ATW
Jag vet inte riktigt hur du räknar, men ok.
Om du skulle få som du vill att det ända som skatten skulle täcka blåljus personal och försvaret. Jag hoppas att vägar får vara med i din reform. I samma takt som skatten minskar så ökar utgifterna för olika försäkringar. Andra utgifter lär öka på olika sätt. Så om du vill samma fördelar som med ett skattefinasierat samhälle så är frågan hur mycket man verkligen skulle sänka sina utgifter.

Men att betala fsk själv de skulle vi inte råd
Med. Då drabbas barnen i det hela.


Har du räknat ut vilka utgifter din chef har?
Och hur mycket du måste jobba för täcka kostnaderna? (det går absolut att jämföra)

Hittils har jag inte hört talas om några som blivit rika på att driva en fsk.
Det finns några företag som driver fsk. Dessa har väldigt många. Då går det säkert att gå med vinst. Stordriften. Men en förskola är väldigt tufft att gå med vinst.
Det är risk att man gärna tar in några barn extra. Vilket direkt drabbar barnen eftersom barngruppen blir större. Och kvalitén minskar.
 
kisumisu
B Byggdjuret skrev:
Jag vet inte riktigt hur du räknar, men ok.
Om du skulle få som du vill att det ända som skatten skulle täcka blåljus personal och försvaret. Jag hoppas att vägar får vara med i din reform. I samma takt som skatten minskar så ökar utgifterna för olika försäkringar. Andra utgifter lär öka på olika sätt. Så om du vill samma fördelar som med ett skattefinasierat samhälle så är frågan hur mycket man verkligen skulle sänka sina utgifter.

Men att betala fsk själv de skulle vi inte råd
Med. Då drabbas barnen i det hela.


Har du räknat ut vilka utgifter din chef har?
Och hur mycket du måste jobba för täcka kostnaderna? (det går absolut att jämföra)

Hittils har jag inte hört talas om några som blivit rika på att driva en fsk.
Det finns några företag som driver fsk. Dessa har väldigt många. Då går det säkert att gå med vinst. Stordriften. Men en förskola är väldigt tufft att gå med vinst.
Det är risk att man gärna tar in några barn extra. Vilket direkt drabbar barnen eftersom barngruppen blir större. Och kvalitén minskar.
Du har helt rätt. Men så tänker inte dom här som har varken barn eller aldrig hittils varit sjuka.

Sedan går ju skatter och välmående absolut jämföra och undra. Som hur har t ex våra grannländer råd. Dem har råd till saker vi inte har råd.
 
kisumisu
Happiness
2019 report
Overall rank

Country or region

Score
1

Finland

7.769
2

Denmark

7.600
3

Norway

7.554
4

Iceland

7.494

Blev lite tokigt när jag tog paste and copy hit. Men är någon rapport hur lyckliga och nöjda folk är.

Antingen gnäller svenskarna för mycket eller så har vi helt enkelt det sämre. Jag själv tror på en mellanting av båda :thinking:
 
B Byggdjuret skrev:
Tja de allra flesta drömmer om mindre barngrupper. Men tyvärr är inte våra politiker så förstående. Men fråga vilken förskolelärare som helst och de hade mer än gärna haft mindre barngrupper.

Jag förstår dig om du funderar på att emigrera från Sverige. Men att göra det för förskolans skull verkar vara lite väl drastikt.
Att tjäna in 25000 extra i månaden för att barnen ska få mindre barngrupper verkar galet. Med tanke på att du lär behöva arbeta så mycket mer. Då tror jag hellre att dina barn går kvar på svensk förskola och får träffa sina föräldrar mer än att få träffa sina föräldrar ett par timmar på helgen.
Men det är ditt val om du tror att dina barn hellre går i förskola 12-13h om dagen.
Men får mindre barngrupper. Eftersom pengarna inte var något större problem.
Bo kvar och gå ner i tid. Det uppskattar de säkert bra mycket mer. Tänk om de får umgås med föräldrarna kanske varje fredag och få gå hem redan vid 15. Det är något som barnen skulle uppskatta bra mycket mer.
Man behöver ju inte tjäna 25k extra per barn, skatterna är ju annorlunda också eftersom de t.ex inte finansierar förskolan. Sen om det är bättre för samhället i stort är kanske tveksamt, finns ju mycket hemmafruar eftersom det i många fall inte är lönsamt att jobba och betala förskola för två barn jämfört med att den ena stannar hemma. I vårt fall med två högutbildade heltidsarbetande så skulle vi gå mycket plus även med de ökade boendekostnaderna och förskolan på att flytta jämfört med våra inkomster i Sverige.

Det är väl också här det stora problemet för Sverige ligger, vi har höga skatter men samtidigt är vi många som inte tycket vi får den kvalitén vi vill ha från det offentliga systemet, se bara på alla privata sjukvårdsförsäkringar. De som är stora nettobetalare till skattesystemet kan få en mycket högre livskvalité för sig själva och sina barn i andra länder, så varför ska de stanna? Vi har börjat ha svårt att se varför, och jag känner redan flera som har flyttat.

Att ha barn i förskolan har varit en stor insikt i vad man kan förvänta sig, och det är bara att inse att det troligen inte kommer vara bättre när man kommer upp i skolålder och så vidare. Så att flytta nu är en investering i deras framtida möjligheter att få en bra utbildning, dock finns det ju i Sverige privata skolor som är bättre, men precis som med förskolan så är de begränsade av hur mycket skattepengar de får in.
 
kisumisu
Skärmbild av en topplista över de tio bästa länderna för äldre att bo i 2020, delat på Twitter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så att äldre skulle få sämre av friare barnomsorg hmmm :thinking:
 
kisumisu
Finland har en aningen mindre skatt där betalar man dock högre kommunalskatt än i Sverige.

Norge har ungefär samma skatter som vi i Sverige.

Danmark och övrigt ingen aning....
 
kisumisu
Intressanta listor nu när vi ändå har spårat ur diskussionen på att barnomsorg tar slut på pengarna.

Men jag tycker det knäppaste i Sverige är att man just inte satsar på nästa generation och att tom äldre har det sämre.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Intressanta listor nu när vi ändå har spårat ur diskussionen på att barnomsorg tar slut på pengarna.

Men jag tycker det knäppaste i Sverige är att man just inte satsar på nästa generation och att tom äldre har det sämre.
Inte satsar på nästa generation?

Det är ju konstaterat att vi satsar 150000 per barn.

Sedan att du vill ha mer jag-tid är ju sjukt.

Vad alla verkar ha så svårt att förstå är att det finns inte oändligt med pengar.

Det spenderas mljarder på vansinniga prestigeprojekt, det finansieras allt möjligt med skattepengar. Varför är det viktigare med Melodifestivalen än vägar på landsbygden?
Polis.. kan de komma inom 1 timme har du tur.

/ATW
 
  • Gilla
Mats-S och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.