Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
Martin_B
Det fattar ju vem som helst att det måste kunna gå och lösa billigare! Vart går pengarna EGENTLIGEN?
 
kisumisu
Martin_B Martin_B skrev:
Vilken FULLKOMLIG jävla IDIOTI! Antingen stämmer inte detta eller så är ju samhället Sverige helt mentalt handikappat.

"Kostnaden per inskrivet barn uppgår till 152800 kronor vilket är knappt 1,0 procent högre än föregående år."

152.800 kr per år!!!!! PER BARN!? Läser jag RÄTT? Kan det STÄMMA?

Som @ArneTW skrev, GE DESSA PENGAR TILL FÖRÄLDRARNA istället så kan de ta hand om sina barn själva!

En trebarnsfamilj skulle således kunna få ut 458.400 kronor per år för att ta hand om sina tre barn! De hade ju för fan kunnat säga upp sig från arbetet och resa runt året om istället.
Ja det vore ju inte helt fel. Ge dom skattefritt också så får alla som inte väljer skaffa barn jobba åt dem i sina hus och övriga samhället (y) Vi bara leker med barnen. Win-win då. De enda som skulle förlora i det var alla pedagoger och pappersvändare :p

Vi som väljer öka Sveriges befolkning får så fint tack att vi får bättre betalt än att arbeta. Då skulle vi nog se många storfamiljer :thinking: :rofl:

O sedan när set gäller förr i tiden. Då fanns väl inte daghem ens. Var ju väl kvinnan i huset som tog hand om barnen.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
BirgitS
Martin_B Martin_B skrev:
Det fattar ju vem som helst att det måste kunna gå och lösa billigare! Vart går pengarna EGENTLIGEN?
I så fall kan ju du eller någon släkting starta en förskola och bli rika. För övrigt så finns det en del inlägg redan som svarar på din fråga.

Dessutom behöver du inte hålla på och skrika, det gör bara folk irriterade på dig.
 
  • Gilla
scim och 3 till
  • Laddar…
Martin_B
BirgitS BirgitS skrev:
Dessutom behöver du inte hålla på och skrika, det gör bara folk irriterade på dig.
Ja du är ju redan irriterad på mig och har varit i åratal, så det gör nog mindre skillnad i ditt fall :crysmile:
 
Martin_B Martin_B skrev:
Det fattar ju vem som helst att det måste kunna gå och lösa billigare! Vart går pengarna EGENTLIGEN?
Som andra redan nämnt så är det personalkostnaden som är den stora kostnaden. En förhållandevis stor andel av den kostnaden går tillbaka till stat och kommun i form av arbetsgivaravgifter och kommunalskatt, så den egentliga kostnaden är lägre, skulle jag tro. Det är viss rundgång av skattepengar i systemet.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Martin_B
B bakterie skrev:
Som andra redan nämnt så är det personalkostnaden som är den stora kostnaden. En förhållandevis stor andel av den kostnaden går tillbaka till stat och kommun i form av arbetsgivaravgifter och kommunalskatt, så den egentliga kostnaden är lägre, skulle jag tro. Det är viss rundgång av skattepengar i systemet.
Ja, fast jag hade nog hellre tagit den summan ändå och fixat egen barnpassning, helt ärligt.

Om jag har tre barn exempelvis och får drygt 450.000 kr per år för att ombesörja deras passning, så gör jag hellre det än lämnar de på förskolan. Tillsammans med ytterligare 10 familjer som har 3 barn var så har vi tillsammans således 4,5 miljoner kronor per år. Så får väl staten skatta pengarna då om den önskar.

Så kan alla dessa 30 ungar leka runt i 2 "klasser" passat av oss föräldrar i omgångar. :D

Nä men allvarligt, jag tycker det är skevt mycket pengar. Det borde kunna ges tillbaka pengar från den potten till de föräldrar som fixar barnpassning själva, i form av något barnpassningsbidrag eller liknande!
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
Martin_B Martin_B skrev:
Ja du är ju redan irriterad på mig och har varit i åratal, så det gör nog mindre skillnad i ditt fall :crysmile:
Nu skrev jag "folk" och inte "jag", det tillhör god nätetikett att inte skrika.

Martin_B Martin_B skrev:
Om jag har tre barn exempelvis och får drygt 450.000 kr per år för att ombesörja deras passning, så gör jag hellre det än lämnar de på förskolan. Tillsammans med ytterligare 10 familjer som har 3 barn var så har vi tillsammans således 4,5 miljoner kronor per år. Så får väl staten skatta pengarna då om den önskar.

Så kan alla dessa 30 ungar leka runt i 2 "klasser" passat av oss föräldrar i omgångar. :D
Stackars barn, nya regler varenda dag. Vissa år blir det till att göra julpynt varje dag i en vecka och andra år blir det inget julpynt alls. :rolleyes:

Sen är det ju normalt under rätt kort tid som en familj har tre barn där alla tre har fyllt ett men inte sex.
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Ja, fast jag hade nog hellre tagit den summan ändå och fixat egen barnpassning, helt ärligt.

Om jag har tre barn exempelvis och får drygt 450.000 kr per år för att ombesörja deras passning, så gör jag hellre det än lämnar de på förskolan. Tillsammans med ytterligare 10 familjer som har 3 barn var så har vi tillsammans således 4,5 miljoner kronor per år. Så får väl staten skatta pengarna då om den önskar.
Då kan du glädjas åt att detta är fullt möjligt redan idag, så det är bara att tuta och köra. Jag vet, för jag är med och gör det. Det kallas föräldrakooperativ och går utmärkt att göra. Som av en händelse är två av våra anställda tidigare eller nuvarande föräldrar.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Martin_B
B bakterie skrev:
Då kan du glädjas åt att detta är fullt möjligt redan idag, så det är bara att tuta och köra. Jag vet, för jag är med och gör det. Det kallas föräldrakooperativ och går utmärkt att göra. Som av en händelse är två av våra anställda tidigare eller nuvarande föräldrar.
Jaha? Och då får ni 150.000 kr per barn per år?
 
Martin_B Martin_B skrev:
Jaha? Och då får ni 150.000 kr per barn per år?
Jag tror det låg där för några år sedan. Sedan dess har vår kommun dragit ner kraftigt, och vi ligger nu lägre. Jag är dock inte den som sköter ekonomin, så jag kan inte säga exakt vad vi får just nu. Om 150000 är något slags riksgenomsnitt så har jag inga problem med att tro på siffran. Vill du veta vad nivån är i din kommun får du vända dig dit. Det är offentliga handlingar. I vår kommun är ersättningen dessutom differentierad beroende på åldern på barnet. Jag antar att de resonerar att vissa åldersgrupper är mer personalintensiva än andra.

En viktig sak i sammanhanget är att kommunen måste ge samma ersättning till privata aktörer som till den egna förskolan. Annars bryter de mot lagen.
 
Mitt största problem med svensk förskola är att det inte finns någon möjlighet för oss som vill satsa mer på våra barn att betala för en bättre förskola.

Had gärna lagt 5-6k extra för att få mindre barngrupper, men finns ingen sådan möjlighet.

Har långt gångna planer på att emigrera till ett land med privata dagis, så man kan ställa krav. Sen kommer det väl att kosta 25k per månad och barn, men varför ska man tjäna pengar om inte för att lägga dem på en bra uppväxt för barnen.
 
Kooperativ funkar inte för de flesta, man har ju knappt tid engagera sig i brf
 
Martin_B Martin_B skrev:
Jaha? Och då får ni 150.000 kr per barn per år?
Precis så. Du kan välja att göra det hemma som pedagogisk omsorg och ändå få pengarna. Tänk bara på att du utöver dessa tre barn ska hantera 6 föräldrar som ställer rätt höga krav på din omsorg av deras lilla ängel. Du får ju trots allt 150 tusen för jobbet.

Just det. Ramtiderna är 6.30-18.30, så för att du ska få din höga lön måste du jobba 60h i veckan. Heppåre ;)
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
S
A ArneTW skrev:
Om nyttan är större för den enskilde föräldern ska väl denne stå för kalaset.

Det borde väl gå att räkna ut en timkostnad ta den *1.5 och debitera föräldrarna direkt.

Att tycka det ska vara gratis för att nån annan ska betala är ju fel.

Inte en krona.

/ATW
Tycker du att pensionärer som blivit för slitna av sina jobb så att de måste in på hem för att de inte längre kan sköta sig själva, ska betala sina boendekostnader själva också? Det blir synd om dem isåfall för det har dom aldrig råd med!
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Mitt största problem med svensk förskola är att det inte finns någon möjlighet för oss som vill satsa mer på våra barn att betala för en bättre förskola.

Had gärna lagt 5-6k extra för att få mindre barngrupper, men finns ingen sådan möjlighet.

Har långt gångna planer på att emigrera till ett land med privata dagis, så man kan ställa krav. Sen kommer det väl att kosta 25k per månad och barn, men varför ska man tjäna pengar om inte för att lägga dem på en bra uppväxt för barnen.
Tja de allra flesta drömmer om mindre barngrupper. Men tyvärr är inte våra politiker så förstående. Men fråga vilken förskolelärare som helst och de hade mer än gärna haft mindre barngrupper.

Jag förstår dig om du funderar på att emigrera från Sverige. Men att göra det för förskolans skull verkar vara lite väl drastikt.
Att tjäna in 25000 extra i månaden för att barnen ska få mindre barngrupper verkar galet. Med tanke på att du lär behöva arbeta så mycket mer. Då tror jag hellre att dina barn går kvar på svensk förskola och får träffa sina föräldrar mer än att få träffa sina föräldrar ett par timmar på helgen.
Men det är ditt val om du tror att dina barn hellre går i förskola 12-13h om dagen.
Men får mindre barngrupper. Eftersom pengarna inte var något större problem.
Bo kvar och gå ner i tid. Det uppskattar de säkert bra mycket mer. Tänk om de får umgås med föräldrarna kanske varje fredag och få gå hem redan vid 15. Det är något som barnen skulle uppskatta bra mycket mer.
 
  • Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.