Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
BirgitS
Finns det många så lär det ju finnas många föräldrar som kan ställa upp på villkoren.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Men det är en öppen marknad. Det är fri etableringsrätt i förskolan. Därför tror jag inte tyvärr man får så mycket högre kvalité för 150k.
Kanske men tex St Göran lyckas ju med samma statliga pengar vara mycket bättre än sina offentliga motsvarigheter.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad menar du med trådar och ringar?
Som sagt det finns privata förskolor men de är inte billigare att driva än de kommunala.
Kanske var lite otydlig.

Dvs pengar från staten kommer med direktiv och krav hur de skall användas och det är inte möjligt för de lokala att använda pengarna där de gör mest nytta pga lokala förutsättningar.

Puppetering and jumping through hoops.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Kanske var lite otydlig.

Dvs pengar från staten kommer med direktiv och krav hur de skall användas och det är inte möjligt för de lokala att använda pengarna där de gör mest nytta pga lokala förutsättningar.

Puppetering and jumping through hoops.

/ATW
Tycker att det är bra att den som ger ut pengar också ställer krav på dess användande (y)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Tycker att det är bra att den som ger ut pengar också ställer krav på dess användande (y)
Varför tror du omvägen via staten är bra.

Det är inte staten eller kommun som ger pengar. De tar pengar som de sedan portionerar ut och skickar med regler hur de skall användas.
Pengarna ska gå från föräldrar till förskola.
Förskolan får själva ansvara hur de investerar och föräldrarna får kontrollera.

Jag vill inte vara inblandad i ditt barns förskola eller tvingas betala för den.

/ATW
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo alldeles för många sådana här i vasastan, ain't nobody got time for that
Vill man inte arbeta får man betala.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Varför tror du omvägen via staten är bra.

Det är inte staten eller kommun som ger pengar. De tar pengar som de sedan portionerar ut och skickar med regler hur de skall användas.
Pengarna ska gå från föräldrar till förskola.
Förskolan får själva ansvara hur de investerar och föräldrarna får kontrollera.

Jag vill inte vara inblandad i ditt barns förskola eller tvingas betala för den.

/ATW
Precis som det fungerar nu då.
Jag har via de olika valen valt hur landet o kommunen ska styras. Där betalar jag skatt och den delas ut enligt vad som bestäms.
Om jag inte gillar modellen har jag några val, tex att rösta annorlunda, att verka för en förändring genom att skapa opposition, flytta etc.
synd att du vill stå utanför systemet men det är ditt val, jag är gärna med i systemet.
 
  • Gilla
Okarlsson och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
A ArneTW skrev:
Kanske var lite otydlig.

Dvs pengar från staten kommer med direktiv och krav hur de skall användas och det är inte möjligt för de lokala att använda pengarna där de gör mest nytta pga lokala förutsättningar.

Puppetering and jumping through hoops.

/ATW
Det spelar just ingen roll vad direktiven är så länge du ska ha en acceptabel personaltäthet eftersom det är lönerna som står för nästan alla kostnader. Vilka föräldrar vill ha barnpassning i en liten lokal av så få anställda att barn kan gråta länge utan att tröstas och utan vistelse utomhus?
 
tttomten TomasJor skrev:
Precis som det fungerar nu då.
Jag har via de olika valen valt hur landet o kommunen ska styras. Där betalar jag skatt och den delas ut enligt vad som bestäms.
Om jag inte gillar modellen har jag några val, tex att rösta annorlunda, att verka för en förändring genom att skapa opposition, flytta etc.
synd att du vill stå utanför systemet men det är ditt val, jag är gärna med i systemet.
Det är väl grunden till hela den hör tråden...

Jag ställde upp på det du säger i detta inlägg men det är tydligen 50% som inte tycker sig behöva följa de gemensamma reglerna.

Då ser jag ingen anledning att betala för mer än mig och min familj.

Inte nog att det redan spenderas 150k om året per barn 50% tycker det inte är nog hjälp och tar för sig mer.

Att tro att politiken är bra på att distribuera tjänster eller produkter är ju galet.

Landstingen kan läggas ned de är bara ett byråkratiskt svart hål som slukar pengar.
De bygger om sjukhus för hundratals miljoner för att sedan lägga ned dem...
Stockholm och karolinska är ju ett gapskratt på väg till konkurs.

Det byggs skidtunnlar och äventyrsbad som aldrig går med vinst, små simhallar läggs ned.
Det dräller av stora arenor som aldrig borde fått en krona i bidrag, medans små fotbollsplaner och ishockeyrinkar förfaller.

Osvosv

/ATW

/ATW
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det spelar just ingen roll vad direktiven är så länge du ska ha en acceptabel personaltäthet eftersom det är lönerna som står för nästan alla kostnader. Vilka föräldrar vill ha barnpassning i en liten lokal av så få anställda att barn kan gråta länge utan att tröstas och utan vistelse utomhus?
Om det är bara lönekostnader vi pratar om...

Hur stor är % tiden läggs på barnen och inte på byråkrati?

Sverige har väl sämst % patienttid för en läkare. Hur ser % barntiden ut för en pedagog?

/ATW
 
BirgitS
A ArneTW skrev:
Om det är bara lönekostnader vi pratar om...

Hur stor är % tiden läggs på barnen och inte på byråkrati?

Sverige har väl sämst % patienttid för en läkare. Hur ser % barntiden ut för en pedagog?

/ATW
Det har ju en förskollärare redan berättat i tråden.
 
A ArneTW skrev:
Om det är bara lönekostnader vi pratar om...

Hur stor är % tiden läggs på barnen och inte på byråkrati?

Sverige har väl sämst % patienttid för en läkare. Hur ser % barntiden ut för en pedagog?

/ATW
Du har inga egna barn.... Frågan om du känner någon med barn?
Du har väldigt starka åsikter men så lite insikt och förståelse. Men har man barn förstår man mer om varför fsk ser ut som den gör.
Det är inte bara barnpassning. Det är så mycket mer. Det finns en pedagogisk sida.
Barnen får lära sig saker uppleva olika saker.

Men visst halvera summan och
Stryk reglerna barngrupperna skulle mer än fördubblats och personalen skulle halveras.
Då är vi snart tillbaka när det var 100 barn på 2 stackars fjortonåringar...
Skulle du vilja lämna dina barn dit?
 
B Byggdjuret skrev:
Du har inga egna barn.... Frågan om du känner någon med barn?
Du har väldigt starka åsikter men så lite insikt och förståelse. Men har man barn förstår man mer om varför fsk ser ut som den gör.
Det är inte bara barnpassning. Det är så mycket mer. Det finns en pedagogisk sida.
Barnen får lära sig saker uppleva olika saker.

Men visst halvera summan och
Stryk reglerna barngrupperna skulle mer än fördubblats och personalen skulle halveras.
Då är vi snart tillbaka när det var 100 barn på 2 stackars fjortonåringar...
Skulle du vilja lämna dina barn dit?
Många verkar ju se det som resurserna till din barnomsorg skapas från ingenting och ingen behöver betala för den och eftersom det är gratis kostar det inget att utnyttja den mer än reglerna säger.
Och fortsätta argumentera för att det ska vara självklart att lämna bort barn när man är ledig.

Ni inte är nöjda med vad som finns nu utan myglar till er mer tid. Hur kan du argumentera att jag ska betala mer och mer för ingenting.

När var det 100 barn på 2st 14-åringar? Jag kan inte påminna mig den tidsperioden.

Jag har inte sett ett enda vettigt argument för att jag ska betala för nån annan än de jag har en egen relation till.

Ta hand om och betala för era egna barn. Börja med att följa reglerna.
Sluta mygla.

Inte en krona.

/ATW
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Jag myglar inte med förskolan. Men där håller jag med dig. Man ska inte mygla.

Jag är övertygad om att alla här på forumet är väl medvetna om var pengarna kommer ifrån. Det är dina och mina skattepengar.

När det var två stackars fjortonåringar?
Det var länge sen. Troligtvis i början av 1900 talet. (jag sa aldrig att det var nytt:D)
 
Martin_B
K Krille4 skrev:
En förskoleplats kostar 150 000 kr per år enligt: [länk]

"Förskola

Den totala kostnaden för förskolan uppgår till knappt 78,4 miljarder kronor kalenderåret 2018. Detta kan ställas i relation till totalkostnaden för förskolan 2017 som uppgick till knappt 76,5 miljarder kronor (fasta priser), en ökning med 2,5 procent. Det genomsnittliga antalet inskrivna barn i förskolan verksamhetsåret 2018 är 512 703 barn. Motsvarande uppgift för 2017 var 505 083 barn. Antalet barn i förskolan har således ökat med 1,5 procent. Kostnaden per inskrivet barn uppgår till 152 800 kronor vilket är knappt 1,0 procent högre än föregående år."

Sen är det naturligtvis så att två timmar mer eller mindre i veckan för ett enskilt barn inte innebär att kostnaden minskar eller ökar i motsvarande grad. Om däremot det totala behovet per barn minskar med två timmar i veckan är jag rätt övertygad om att ganska många miljoner skulle kunna sparas in.

/Krille
Vilken FULLKOMLIG jävla IDIOTI! Antingen stämmer inte detta eller så är ju samhället Sverige helt mentalt handikappat.

"Kostnaden per inskrivet barn uppgår till 152800 kronor vilket är knappt 1,0 procent högre än föregående år."

152.800 kr per år!!!!! PER BARN!? Läser jag RÄTT? Kan det STÄMMA?

Som @ArneTW skrev, GE DESSA PENGAR TILL FÖRÄLDRARNA istället så kan de ta hand om sina barn själva!

En trebarnsfamilj skulle således kunna få ut 458.400 kronor per år för att ta hand om sina tre barn! De hade ju för fan kunnat säga upp sig från arbetet och resa runt året om istället.
 
  • Gilla
ArneTW
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.