Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
Okarlsson Okarlsson skrev:
För övrigt är det fritt fram att göra detta. Det kallades förut för Dagmamma (numera "pedagogisk omsorg") och är precis det du beskriver, men man får ännu mer pengar, lika mycket som förskolan i många kommuner. Trots det gör inte så många detta. Vad säger det oss?
Att besparingspotentialen är enorm och att föräldrar inte har några ursäkter för att inte ta ansvar för sina barn.

/ATW
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Den grupp som äger och renoverar bostäder är nog inte den grupp som sticker ut när det gäller att missköta barn.
 
  • Gilla
kisumisu och 4 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Hur kan det vara mitt ansvar att sköta utvecklingen av ditt barn?

/ATW
Det är det inte, det är samhällets.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Desto större ansvar för föräldrarna då.

Hur kan det vara mitt ansvar att sköta utvecklingen av ditt barn?

/ATW
Lika mycket ditt ansvar som det är mitt att betala för vägar i glesbygd eller höftledsoperationer. Men det är klart, vill man inte ha offentligt finansierad infrastruktur eller välfärd förstår jag vad du menar. Det är ju å andra sidan vad man skulle kalla för en rätt extrem åsikt som få andra håller med om.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Att besparingspotentialen är enorm och att föräldrar inte har några ursäkter för att inte ta ansvar för sina barn.

/ATW
Det säger oss att besparingspotentialen inte är särskilt stor, annars hade många fler drivit dessa verksamheter och gjort enorma överskott, köpt Ferrari och åkt privatjet. Alla dagmammor hade gått på Handels och bott i Djursholm, men så är det inte utan de är låginkomsttagare. Så fungerar marknadsekonomin och kapitalismen, så det så :p
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Det är det inte, det är samhällets.
Vem är samhället?
Staten?

/ATW
 
Stora bolag borde ha eget dagis det fungerar väldigt bra USA. Enda nackdelen är ju klart om jobbet är långt bort från hemmet och den andra föräldrar ska hämta/lämna
 
Eller om du ska renovera och lämna på dagis först
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Den grupp som äger och renoverar bostäder är nog inte den grupp som sticker ut när det gäller att missköta barn.
Det verkar det ju vara. 50%.

De verkar ju inte nöja sig med de vansinnigt stora satsningar som görs utan myglar åt sig mer. Hade de skött sina barn hade det inte kostat mig en krona.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Vem är samhället?
Staten?
Nu börjar det bli riktigt löjligt - Sverige.


Ett samhälle är en grupp av människor som förenas av ett nätverk av sociala relationer med viss varaktighet och kontinuitet. Ett samhälle är territoriellt avgränsat och individerna i samhälletdelar gemensamma institutioner samt, i högre eller lägre grad, en gemensam kultur och tradition.
upload_2020-3-9_10-6-19.png
https://sv.m.wikipedia.org › wiki › S...
Samhälle (sociologi) – Wikipedia
 
  • Gilla
  • Haha
Okarlsson och 2 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Det verkar det ju vara. 50%.

De verkar ju inte nöja sig med de vansinnigt stora satsningar som görs utan myglar åt sig mer. Hade de skött sina barn hade det inte kostat mig en krona.

/ATW
Du får nog ta del av mina skattemiljoner på ett eller annat sätt ska du se

Det är socialgrupp 3 som är problemet
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Det säger oss att besparingspotentialen inte är särskilt stor, annars hade många fler drivit dessa verksamheter och gjort enorma överskott, köpt Ferrari och åkt privatjet. Alla dagmammor hade gått på Handels och bott i Djursholm, men så är det inte utan de är låginkomsttagare. Så fungerar marknadsekonomin och kapitalismen, så det så :p
Nej det är ingen marknadsekonomi.

Det är en detaljstyrd regeldjungel gjord för att föräldrar inte tar ansvar för sina barn.

Skulle alla regler tas bort skulle billiga/effektiva alternativ växa fram och då skulle dagmammor åka limousin. Eller ägarna av de bästa barnföretagen.

/ATW
 
tttomten TomasJor skrev:
Nu börjar det bli riktigt löjligt - Sverige.


Ett samhälle är en grupp av människor som förenas av ett nätverk av sociala relationer med viss varaktighet och kontinuitet. Ett samhälle är territoriellt avgränsat och individerna i samhälletdelar gemensamma institutioner samt, i högre eller lägre grad, en gemensam kultur och tradition.
[bild]
[länk] › wiki › S...
Samhälle (sociologi) – Wikipedia
Det försvann väl någongång under 80-talet.
Var i Sverige finns detta samhälle du pratar om. Eller är det mindre områden du menar?

/ATW
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du får nog ta del av mina skattemiljoner på ett eller annat sätt ska du se

Det är socialgrupp 3 som är problemet
Nej, det är du som är problemet.

Du betalar skatt som en idiot och sedan gnäller för att du inte får tillräckligt med bidrag.

/ATW
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Nej det är ingen marknadsekonomi.

Det är en detaljstyrd regeldjungel gjord för att föräldrar inte tar ansvar för sina barn.

Skulle alla regler tas bort skulle billiga/effektiva alternativ växa fram och då skulle dagmammor åka limousin. Eller ägarna av de bästa barnföretagen.

/ATW
Det är en marknad, det finns en efterfrågan och utbud., dock en platt utbudskurva. Och det är en reglerad marknad såklart.

Reglerna finns ju för att barnen ska få en bra dag, jag skulle inte lämna in mitt barn i en ostimulerande källarlokal. Men det är klart, i en helt fri marknad hade det funnits bättre alternativ än idag, till högre konstnad. Men ändå finns det idag inget hinder att göra det bättre och ta privat betalt. Ingen vill dock ha det...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.