Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
Okarlsson Okarlsson skrev:
Skönt med lite fakta i tråden :p

Skulle vi minska behovet genomgående med 5% (2h i veckan) skulle kostnaden sjunka. Men här pratar vi om sporadiskt 2h varannan månad. Alternativt 1v per år. "Påverkar inte kostnadsbasen nämnvärt" är mitt överslag som ekonom :geek:
Tror det är lite mer komplicerat än så, beroende på tidpunkt mm.

Här i området stängs tex ett antal avdelningar sommartid och varje år! kommer information att ni som planerar att ha barn i omsorg ska planera och följa planeringen då kostnader skiljer kraftigt om ytterligare en avdelning måste öppnas.
Efter varje sommar kommer även information att mycket pengar kunde sparats då omsorgen inte användes i samma utsträckning som begärt.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Lite av det som pengarna går till:
- Förbrukningsmaterial som tex papper, färg, etc
- Spel, puzzel etc
- Lekredskap inne/ute
- Hyra (interndebitering)
- Lokalvård
- Mat
- Löner till förskolepersonalen
- Administration
- Utbildning för förskolepersonalen
- Klotter, skadegörelse, etc
Visst är det kostnader, men att det skulle gå upp till 15k per barn och månad är ju bizarrt.

Att skylla på läroplan/personaltäthet/regler.
Är ju bara ett bevis på att de ska tad bort.
Finns ju inga regler mer än föräldrarnas när barnen är hemma i stora familjer.
Att det skulle behöva särskilda regler i en icke obligatorisk skola är ju galet.

Det borde vara föräldrarnas ansvar.

Det svarta hålet i ekonomin borde tas bort direkt.

/ATW
 
Redigerat:
A ArneTW skrev:
Visst är det kostnader, men att det skulle gå upp till 15k per barn och månad är ju bizarrt.

Att skylla på läroplan/personaltäthet/regler.
Är ju bara ett bevis på att de ska tad bort.
Finns ju inga regler mer än föräldrarnas när barnen är hemma i stora familjer.
Att det skulle behöva särskilda regler i en icke obligatorisk skola är ju galet.

Det borde vara föräldrarnas ansvar.

Det svarta hålet i ekonomin borde tas bort direkt.

/ATW
Bara direkta personalkostnader är 10k per månad.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Tror det är lite mer komplicerat än så, beroende på tidpunkt mm.

Här i området stängs tex ett antal avdelningar sommartid och varje år! kommer information att ni som planerar att ha barn i omsorg ska planera och följa planeringen då kostnader skiljer kraftigt om ytterligare en avdelning måste öppnas.
Efter varje sommar kommer även information att mycket pengar kunde sparats då omsorgen inte användes i samma utsträckning som begärt.
Sant. Antar det är därför de kommuner jag sett som tillåter barn i fsk när man är ledig inte tillåter det under sommaren. Jag tolkar detta som du säger för att personal ska ha ledigt etc.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Sant. Antar det är därför de kommuner jag sett som tillåter barn i fsk när man är ledig inte tillåter det under sommaren. Jag tolkar detta som du säger för att personal ska ha ledigt etc.
Dels det samt att behovet troligen är mindre då föräldrarna har semester.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Bara direkta personalkostnader är 10k per månad.
Det är galet för mycket. Då skulle man kunnat spara genom att "ge" föräldrar 8k per barn att lösa sin egen barnomsorg.

Och med 3-4 barn och ett billigt boende skulle ingen behöva jobba. Vill man ha lite extra pengar tar man in ett par extra barn mot betalning.

/ATW
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Att det skulle behöva särskilda regler i en icke obligatorisk skola är ju galet.
/ATW
Hjälp :seenoevil:
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Det är galet för mycket. Då skulle man kunnat spara genom att "ge" föräldrar 8k per barn att lösa sin egen barnomsorg.

Och med 3-4 barn och ett billigt boende skulle ingen behöva jobba. Vill man ha lite extra pengar tar man in ett par extra barn mot betalning.

/ATW
Det är ju i princip så det redan fungerar för en åttabarnsfamilj.
 
P Pin skrev:
Det är ju i princip så det redan fungerar för en åttabarnsfamilj.
Vilket är fel.
 
tttomten TomasJor skrev:
Hjälp :seenoevil:
Vadå hjälp.

Varför behövs det regler om informerade och intresserade föräldrar skulle bestämma hur deras barn ska ha det.

Varför abdikerar föräldrarna sitt ansvar?

Hur kan staten veta vad dom är bäst för ditt barn?

/ATW
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Dels det samt att behovet troligen är mindre då föräldrarna har semester.
Exakt. Tror få säger emot att det går att spara pengar när man kan stänga hela avdelningar. Och med spara handlar det om att få personalen att ta semester så att de inte kan ta semester i terminerna, för då måste det tas in vikarier och det kostar pengar.

Jag har full förståelse för att den finansiella är krångligt för en del andra, därför är det också intressant att tala om den moraliska/etiska aspekten av det. Till syvende och sist tycker jag vi landar i att en rimlig möjlighet att ta ledigt från jobb när barnen är på förskolan på ett sätt som ger minimalt ökade kostnader för kommunen. På något sätt måste ju som någon påpekade nyttan för den enskilda föräldern vara större än kostnaden för skattebetalarkollektivet.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Det är galet för mycket. Då skulle man kunnat spara genom att "ge" föräldrar 8k per barn att lösa sin egen barnomsorg.

Och med 3-4 barn och ett billigt boende skulle ingen behöva jobba. Vill man ha lite extra pengar tar man in ett par extra barn mot betalning.

/ATW
Det finns ju såklart sätt att spara på barnförvaring... men ska det vara en stimulerande plats där barnen lär sig saker så ställs ju vissa krav. En likvärdig förskola har sina fördelar, inte minst för att möjliggöra för barn till mindre bemedlade föräldrar att skapa sig bättre liv. I framförallt Storbritannien är det vedertaget att barn som går på "förskola" istelläte för bara ha barnpassning har mycket större sannolikhet att lyckas finansiellt senare i livet.

Detta är ett av skälen till att jag förespråkar offentligt finansierad skola i allmänhet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Exakt. Tror få säger emot att det går att spara pengar när man kan stänga hela avdelningar. Och med spara handlar det om att få personalen att ta semester så att de inte kan ta semester i terminerna, för då måste det tas in vikarier och det kostar pengar.

Jag har full förståelse för att den finansiella är krångligt för en del andra, därför är det också intressant att tala om den moraliska/etiska aspekten av det. Till syvende och sist tycker jag vi landar i att en rimlig möjlighet att ta ledigt från jobb när barnen är på förskolan på ett sätt som ger minimalt ökade kostnader för kommunen. På något sätt måste ju som någon påpekade nyttan för den enskilda föräldern vara större än kostnaden för skattebetalarkollektivet.
Om nyttan är större för den enskilde föräldern ska väl denne stå för kalaset.

Det borde väl gå att räkna ut en timkostnad ta den *1.5 och debitera föräldrarna direkt.

Att tycka det ska vara gratis för att nån annan ska betala är ju fel.

Inte en krona.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Det är galet för mycket. Då skulle man kunnat spara genom att "ge" föräldrar 8k per barn att lösa sin egen barnomsorg.

Och med 3-4 barn och ett billigt boende skulle ingen behöva jobba. Vill man ha lite extra pengar tar man in ett par extra barn mot betalning.

/ATW
För övrigt är det fritt fram att göra detta. Det kallades förut för Dagmamma (numera "pedagogisk omsorg") och är precis det du beskriver, men man får ännu mer pengar, lika mycket som förskolan i många kommuner. Trots det gör inte så många detta. Vad säger det oss?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Det finns ju såklart sätt att spara på barnförvaring... men ska det vara en stimulerande plats där barnen lär sig saker så ställs ju vissa krav. En likvärdig förskola har sina fördelar, inte minst för att möjliggöra för barn till mindre bemedlade föräldrar att skapa sig bättre liv. I framförallt Storbritannien är det vedertaget att barn som går på "förskola" istelläte för bara ha barnpassning har mycket större sannolikhet att lyckas finansiellt senare i livet.

Detta är ett av skälen till att jag förespråkar offentligt finansierad skola i allmänhet.
Desto större ansvar för föräldrarna då.

Hur kan det vara mitt ansvar att sköta utvecklingen av ditt barn?

/ATW
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.