Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
A ArneTW skrev:
SVT betalar jomenvisst.
Om du nu inte vill ta hand om det bästa du har utan lämpar över ansvaret på någon annan och kräver att någon annan ska betala. Varför ska jag betala för föräldrarnas mygel.

/ATW
6-år av svetsarregering och du koncentrar dig på småbarnsföräldrar som låter barnet vara någon timme extra på dagis.
Bra fokuserat.
 
  • Gilla
erkka och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
6-år av svetsarregering och du koncentrar dig på småbarnsföräldrar som låter barnet vara någon timme extra på dagis.
Bra fokuserat.
Det var det som den här tråden handlade om.

Om du vill diskutera någon annan briljant spenderande av skattepengar får du gärna skapa en tråd så ska jag kommentera i den.

Så om du stjäl 1 minut är du en myglare som kan dra vilken vals du vill om hur mycket skatt du betalar men du är ändå en parasit i systemet.

Det svenska systemet är förnärvarande indränkt i folk som anser sig ha rätt till andras pengar. De reflekterar inte ens att det är skattepengar.
Det är bidrag/stöd/inköp/utgifter/utbildningar/investeringar/myndigheter/byråkrati/slöseri som är vansinniga och borde leda till att folk byttes ut eller fick sparken till höger och vänster.

Att tro att det skulle vara mer än marginell skillnad utan Löven eller med en Allians regering är ju mer än dugligt naivt.

Jag ser inga bra alternativ alls för tillfället.

Men nu är frågan om det är ok att mygla med förskolan och svaret är NEJ.

Jag tycker frågan är felaktigt formulerad.

Det borde stå Är det OK att mygla?

/ATW
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
När jag säger att det var bättre för i förskolan tänker jag på saker som barngruppens storlek, tror inte vi kan ha varit mer än ca 10 barn i min grupp. Våra lokaler var större än de där mina barn är 20 barn nuförtiden, dagiset hade en egen gymnastik hall där vi t.ex brukade spela innebandy och en stor gård att leka. Vi gjorde utflykter till museum och badhus. Inget av detta får mina barn göra, utom deras gård som är helt okej, dock ganska platt och tråkig om man jämför med där jag gick.

Vi fick borsta tänderna på dagis när vi hade ätit, skulle aldrig finnas plats eller resurser för det i dagens förskola. Man kan ju fundera på hur de påverkar tandhälsan och samhällets kostnader långsiktigt.

En intressant sidoeffekt av antalet barn på avdelningar är att där alltid är någon som är sjuk, så sällan alla barn är där samtidigt, vilket såklart är ekonomiskt för kommunen kortsiktigt. Men för samhället i stort tror jag mindre barngrupper och reducerad sjukfrånvaro hade betalt sig själv fort, föräldrar som inte jobbar betalar inte någon skatt, plus de får ut mer i VAB än vad barnet hade kostat att ha på dagis.

(intressant för den som inte visste det, kommunalskatten du betalar in går inte direkt till kommunen, utan de får utbetalt från skatteverket baserat på sin skattesats och antalet vuxna i kommunen, så för deras budget spelar det ingen större roll om just du jobbar eller inte. Kostnaden för kommunen blir först när de som inte jobbar ska få socialbidrag)

Bor inte kvar, men var och tittade på mitt gamla dagis. Jag tror de är 5 avdelningar i samma lokaler som vi var 2, gymnastikhallen är såklart borta.
Tråkigt att det är så hos er.
Vår påg är i en grupp på 13 st med 3 fasta fröknar och sen har de ett par st som går mellan alla grupperna, tror även att ena mannen där är dagisfarfar faktiskt. 3 barn som jag förstått som bara går de där 15 timmarna.
De har en gympasal med mattor och bollar och dylikt (var själv med vid inskolningen och lekte med barnen) Rätt stor gård på ena sidan av huset med diverse kul lekställningar, rutschkana sandlådor och ca 1/3 av gården är lummigt med lövträden på vår sommar. Andra sidan av huset är det asfalterat för "bilar" med tankstation och dylikt och en sandlåda.
Inomhus har de även bibliotek, mediarum, biovägg. Klätterrum.
Nu kommer jag inte ihåg om de minsta barnen är på längre utflykter men de har varit på biblioteket någon gång.

Inte jättemycket sjukdomar, de vanliga har jag förstått efter säsong.

Men tandbostningen hade inte vi på dagis när jag var liten heller :p Det gjorde vi morgon och kväll hemma.
Den förskolan jag själv gick på har väldigt stor gård och väldigt mycket att göra inomhus. Men ingen gymnastiksal, vad ska man ha det till på dagis? Bandy funkar precis lika bra utomhus =)
 
A ArneTW skrev:
Det var det som den här tråden handlade om.

Om du vill diskutera någon annan briljant spenderande av skattepengar får du gärna skapa en tråd så ska jag kommentera i den.

Så om du stjäl 1 minut är du en myglare som kan dra vilken vals du vill om hur mycket skatt du betalar men du är ändå en parasit i systemet.

Det svenska systemet är förnärvarande indränkt i folk som anser sig ha rätt till andras pengar. De reflekterar inte ens att det är skattepengar.
Det är bidrag/stöd/inköp/utgifter/utbildningar/investeringar/myndigheter/byråkrati/slöseri som är vansinniga och borde leda till att folk byttes ut eller fick sparken till höger och vänster.

Att tro att det skulle vara mer än marginell skillnad utan Löven eller med en Allians regering är ju mer än dugligt naivt.

Jag ser inga bra alternativ alls för tillfället.

Men nu är frågan om det är ok att mygla med förskolan och svaret är NEJ.

Jag tycker frågan är felaktigt formulerad.

Det borde stå Är det OK att mygla?

/ATW
Är det ok att skatteplanera? Moraliskt tycker jag det är mer ok att som två fulltidsjobbande fullskattande föräldrar som i snitt använder betydligt färre timmar på dagis än vad heltid innebär att ibland flexa med tiderna och bygga/handla och kanske vid sällsynta fall även göra någon fritidssysselsättning...

Är det mer rätt att jobba övertid, skatteplanera och låta barnen vara längre än heltid på dagis?
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Är det ok att skatteplanera? Moraliskt tycker jag det är mer ok att som två fulltidsjobbande fullskattande föräldrar som i snitt använder betydligt färre timmar på dagis än vad heltid innebär att ibland flexa med tiderna och bygga/handla och kanske vid sällsynta fall även göra någon fritidssysselsättning...

Är det mer rätt att jobba övertid, skatteplanera och låta barnen vara längre än heltid på dagis?
Mygel är mygel.

Ibland behöver reglerna uppdateras och ibland kontrollen.

Det är dock alltid mygel när man intalar sig själv att det är Ok trots att man vet att det är fel.

Det finns två vägar. Vad är rätt eller vad kan jag komma undan med.

Vilken väg du förespråkar är ju tydlig och ett dåligt föredöme för dina barn.

/ATW
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
kisumisu
J JohanLun skrev:
Är det ok att skatteplanera?

Är det mer rätt att jobba övertid, skatteplanera och låta barnen vara längre än heltid på dagis?
Just precis!

Pga alla dessa fifflare som lägger in mer i dessa planeringar behövs det göras en massa utredningar och kostar pengar!!!

Likaså när det gäller försäkringar, om folk var mer ärliga hade inte försäkringarna kostat så mycket och man hade haft lättare få ersättning då när man behöver!!

Sedan är det väl frågan varför det så olika regler och varför det inte okej? Om vi bortser från det ekonomiska som hela tråden nu verkar handla om. Ni verkar inte hitta någon annan vettig anledning än just pengar!
 
A ArneTW skrev:
SVT betalar jomenvisst.
Om du nu inte vill ta hand om det bästa du har utan lämpar över ansvaret på någon annan och kräver att någon annan ska betala. Varför ska jag betala för föräldrarnas mygel.

/ATW
Jag vet inte hur det är med dig men jag måste jobba för ha någonstans att bo.
Därför kan jag inte vara hemma med barnet. Sen så finns det en fördel för barnet att vara på förskolan.
Myglandet har jag redan sagt att jag är emot. Tyvärr myglar folk. Det är bara inte när det gäller barn.
 
A ajn82 skrev:
Veta om det blir bättre är svårt, men generellt sett så har man mer att säga till om när man direkt betalar för något än indirekt via skatten. Samt att de även finns en möjlighet att välja att dyrare alternativ om man inte är nöjd med kvalitén.
Vad skulle kunna vara en bättre anledning att lämna Sverige än att ge sina barn bättre förutsättningar för framtiden?

Värst vad du hakar upp dig på tandborstningen.. jag gav en lista på saker jag minns vi gjorde som de inte gör nuförtiden, och det är många decennier sedan så finns säkert mer. Sen finns det nog en anledning att svenskar haft väldigt bra tandhälsa de senaste decennierna, något som tyvärr har blivit sämre.
[länk]

Och nej, det var en helt fristående förskola, med ett stort allrum där vi kunde hålla på med sport och dylika aktiviteter. Delat mellan de två avdelningarna.

Skolverkets rekommendationer

Tyvärr är verkligheten i vår kommun ca 20 barn per grupp, oavsett ålder.

Så ja, slutsatsen är att jag önskar att jag hade fått lägga mer av min lön på att betala för förskolan, men det finns ingen sådan möjlighet i Sverige.
När man ser barngruppernas storlek måste man veta hur många pedagoger det är i barngruppern. Det är den siffran som är intressant
 
kisumisu kisumisu skrev:
Just precis!

Pga alla dessa fifflare som lägger in mer i dessa planeringar behövs det göras en massa utredningar och kostar pengar!!!

Likaså när det gäller försäkringar, om folk var mer ärliga hade inte försäkringarna kostat så mycket och man hade haft lättare få ersättning då när man behöver!!

Sedan är det väl frågan varför det så olika regler och varför det inte okej? Om vi bortser från det ekonomiska som hela tråden nu verkar handla om. Ni verkar inte hitta någon annan vettig anledning än just pengar!
Nu var det ju så att det faktiskt tydligen är tillåtet i flera kommuner att ha ett antal timmar per vecka utan att man är på jobbet. Då är det mera att likna skatteplanering.

Den vettiga anledningen enligt mig är att fulltidsarbetande småbarnsföräldrar ska få verkligheten att gå ihop utan att gå in i väggen. Det kan jag lova blir dyrare för samhället än detta dagistjafs.
 
J JohanLun skrev:
Nu var det ju så att det faktiskt tydligen är tillåtet i flera kommuner att ha ett antal timmar per vecka utan att man är på jobbet. Då är det mera att likna skatteplanering.

Den vettiga anledningen enligt mig är att fulltidsarbetande småbarnsföräldrar ska få verkligheten att gå ihop utan att gå in i väggen. Det kan jag lova blir dyrare för samhället än detta dagistjafs.
Det är detta ständigt flyttande av målet som irriterar mig. Detta hade aldrig blivit denna tråd om det vore en stressad ensamstående som handlade mjölk på väg hem eller gick till tandläkaren...

Den här tråden handlar om folk som lägger semesterveckor på att bygga på sitt hus eller timmar var och varannan dag.

Antingen löser de sin byggbarnpassning på annat sätt eller flyttar till en lägenhet.

/ATW
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
kisumisu
J JohanLun skrev:
Nu var det ju så att det faktiskt tydligen är tillåtet i flera kommuner att ha ett antal timmar per vecka utan att man är på jobbet. Då är det mera att likna skatteplanering.

Den vettiga anledningen enligt mig är att fulltidsarbetande småbarnsföräldrar ska få verkligheten att gå ihop utan att gå in i väggen. Det kan jag lova blir dyrare för samhället än detta dagistjafs.
Jovisst så är det. Håller själv på gå in i väggen. Ständig huvudvärk, lättirriterad (enligt vänner o fru), känslan att man får ingenting gjort (o de är sant också då vänner osv kommenterar fan har du inte än fixat det där), man önskar dygnet hade mer timmar och att man tillhörde dem som klarar sig med 4H sömn på ett dygn japp det finns en sådan "sjukdom" också. Men tyvärr jag behöver 8H men när man får max 6H så mår man sedan bara illa dagarna långa. Det enda vettiga är jobbet tillslut.

Jag hatar inte mina barn men ibland skulle man faktist behöva ha egentid eller åtminstone vuxentid tillsammans med frugan men den tiden finns inte ens på kartan.

Men det är väl bara acceptera att det är såhär 3år till tills den yngsta går 5h per dag 5 dagar i veckan i förskoleklass. Så har man ju mer egentid än dem som jobbar på kontoren mån-fre. Enda trösten nu tyvärr. Visst går åren fort men ibland för sakta. Däremot rusar bara dagarna förbi och huset och hemmet förfaller.

Sitter just nu o söver lillen medans 2 andra stökar o skriker. Ingen vill sova. Håller mig själv vaken nu med mobilens hjälp o skriva av här.
 
Redigerat:
kisumisu
A ArneTW skrev:
Det är detta ständigt flyttande av målet som irriterar mig. Detta hade aldrig blivit denna tråd om det vore en stressad ensamstående som handlade mjölk på väg hem eller gick till tandläkaren...

Den här tråden handlar om folk som lägger semesterveckor på att bygga på sitt hus eller timmar var och varannan dag.

Antingen löser de sin byggbarnpassning på annat sätt eller flyttar till en lägenhet.

/ATW
Eller helt enkelt inte skaffar några barn om man har föräldrar som är över 60 alternativt inte gillar småbarn. Alternativt bor i en by med hela tjocka släkten som kan hjälpas åt. Jaja...

Låt den här tråden då bli en varningens tråd då till dom som inte har kontaktnätet!!

1. Fråga släkten om de kan hjälpa.
2. Föräldrar
3. Kolla kommunens regler
.....

Funkar inget, ja skaffa inga barn.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Jovisst så är det. Håller själv på gå in i väggen. Ständig huvudvärk, lättirriterad (enligt vänner o fru), känslan att man får ingenting gjort (o de är sant också då vänner osv kommenterar fan har du inte än fixat det där), man önskar dygnet hade mer timmar och att man tillhörde dem som klarar sig med 4H sömn på ett dygn japp det finns en sådan "sjukdom" också. Men tyvärr jag behöver 8H men när man får 6H så mår man sedan bara illa dagarna långa. Det enda vettiga är jobbet tillslut.

Jag hatar inte mina barn men ibland skulle man faktist behöva ha egentid eller åtminstone vuxentid tillsammans med frugan men den tiden finns inte ens på kartan.

Men det är väl bara acceptera att det är såhär 3år till tills den yngsta går 5h per dag 5 dagar i veckan i förskoleklass. Så har man ju mer egentid än dem som jobbar på kontoren mån-fre. Enda trösten nu tyvärr. Visst går åren fort men ibland för sakta. Däremot rusar bara dagarna förbi och huset och hemmet förfaller.
De ihjälstressade småbarnsföräldrar jag sett försöker leva upp till nån idealbild som ingen klarar.

För många byggprojekt igång.
För många hobbyprojekt.
Klart man ska husvagn.
Klart man ska ha båt.
Klart barnen ska skjutsas till diverse aktiviteter
Barnen ska hämtas och lämnas
Klart man ställer upp för alla andras ungar också.
Och sen ska man jobba.

Prioritera.
Samtalsstöd.
Ett hus faller inte ihop.
Låt andra sköta sina egna ungar.
Man behöver inte så mycket grejer.

Lösningen är inte att lämna barnen på dagis för att "hinna" med.

/ATW
 
  • Älska
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Vilken besvikelse. Här har man trott att man är lite skönt utanför svennebanans komfortzon och till och med lite smått olaglig när man lämnar in ungarna när man själv är ledig. Pratade dock med förskolan om detta idag och det visade sig att det var fullt tillåtet. Så länge barnen inte är där mer än det i förväg överenskomna veckoschemat så har förskolan inga åsikter om vad föräldrarna gör. Handla, ha semester bygga hus, ja precis vad som helst.

Men ni som bor i kommuner där detta inte är tillåtet; vilka jäkla parasiter ni är, så skulle jag aldrig göra! ;)
 
  • Gilla
Kretikos och 10 till
  • Laddar…
kisumisu
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vilken besvikelse. Här har man trott att man är lite skönt utanför svennebanans komfortzon och till och med lite smått olaglig när man lämnar in ungarna när man själv är ledig. Pratade dock med förskolan om detta idag och det visade sig att det var fullt tillåtet. Så länge barnen inte är där mer än det i förväg överenskomna veckoschemat så har förskolan inga åsikter om vad föräldrarna gör. Handla, ha semester bygga hus, ja precis vad som helst.

Men ni som bor i kommuner där detta inte är tillåtet; vilka jäkla parasiter ni är, så skulle jag aldrig göra! ;)
Vilken kommun bor du? Kanske dags planera flytt ;)
 
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.