Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
JanneJanne123
Stockholms stad
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
A ArneTW skrev:
De ihjälstressade småbarnsföräldrar jag sett försöker leva upp till nån idealbild som ingen klarar.

För många byggprojekt igång.
För många hobbyprojekt.
Klart man ska husvagn.
Klart man ska ha båt.
Klart barnen ska skjutsas till diverse aktiviteter
Barnen ska hämtas och lämnas
Klart man ställer upp för alla andras ungar också.
Och sen ska man jobba.

Prioritera.
Samtalsstöd.
Ett hus faller inte ihop.
Låt andra sköta sina egna ungar.
Man behöver inte så mycket grejer.

Lösningen är inte att lämna barnen på dagis för att "hinna" med.

/ATW
Har och gör inte ens hälften av det där. Men ändå funkar inte allt.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vilken besvikelse. Här har man trott att man är lite skönt utanför svennebanans komfortzon och till och med lite smått olaglig när man lämnar in ungarna när man själv är ledig. Pratade dock med förskolan om detta idag och det visade sig att det var fullt tillåtet. Så länge barnen inte är där mer än det i förväg överenskomna veckoschemat så har förskolan inga åsikter om vad föräldrarna gör. Handla, ha semester bygga hus, ja precis vad som helst.

Men ni som bor i kommuner där detta inte är tillåtet; vilka jäkla parasiter ni är, så skulle jag aldrig göra! ;)
Be att få det skriftligt och lägg ut villken kommun och förskola det gäller så får vi se hur flexibla reglerna är.

/ATW
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
kisumisu
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Stockholms stad
Ok ja det är därför alla vill flytta till Stockholm :crysmile::thinking:
 
JanneJanne123
Haha ja det finns för- och nackdelar med Stockholm, men det här får nog ändå hamna på plus-kontot.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
JanneJanne123
A ArneTW skrev:
Be att få det skriftligt och lägg ut villken kommun och förskola det gäller så får vi se hur flexibla reglerna är.

/ATW
Enligt förskolechefen gällde det för hela Stockholms stad. Känns det bittert för dig på något sätt, anar en viss bitter underton?
 
  • Gilla
kisumisu och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Enligt förskolechefen gällde det för hela Stockholms stad. Känns det bittert för dig på något sätt, anar en viss bitter underton?
Ja googlade lite.. och det verkar ju stämma.

Ja varför inte... de som bor i Stockholm stad är det ju extra synd om så de behöver lite extra hjälp.

Sverige i ett nötskal.

Det stämmer nog att jag är lite bitter.

/ATW
 
Har inte läst hela tråden, så det kanske har tagits upp, men en intressant fundering är denna:
Studier berättigar till förskoleplats. Studier berättigar också till tjänstledighet. Detta oavsett om studierna är yrkestelaterade eller inte. Måste inte ens vara CSN-berättigat om jag minns rätt. Man kan alltså ta ledig från jobbet för att gå en kurs av hobbykaraktär och ha barnen på förskola helt lagligt.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
S
A ArneTW skrev:
De ihjälstressade småbarnsföräldrar jag sett försöker leva upp till nån idealbild som ingen klarar.

För många byggprojekt igång.
För många hobbyprojekt.
Klart man ska husvagn.
Klart man ska ha båt.
Klart barnen ska skjutsas till diverse aktiviteter
Barnen ska hämtas och lämnas
Klart man ställer upp för alla andras ungar också.
Och sen ska man jobba.

Prioritera.
Samtalsstöd.
Ett hus faller inte ihop.
Låt andra sköta sina egna ungar.
Man behöver inte så mycket grejer.

Lösningen är inte att lämna barnen på dagis för att "hinna" med.

/ATW
Jag kan LOVA dig att du inte har träffat en enda ihjälstressad småbarnsförälder :)

Lösningen kan visst vara att lämna barnen på dagis för att få tid att renovera huset så att man kan jobba mindre så att man kan spendera mer tid med sina barn. Att du vägrar förstå det betyder inte att det inte är sant.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
S
Marojo Marojo skrev:
Har inte läst hela tråden, så det kanske har tagits upp, men en intressant fundering är denna:
Studier berättigar till förskoleplats. Studier berättigar också till tjänstledighet. Detta oavsett om studierna är yrkestelaterade eller inte. Måste inte ens vara CSN-berättigat om jag minns rätt. Man kan alltså ta ledig från jobbet för att gå en kurs av hobbykaraktär och ha barnen på förskola helt lagligt.

Perfekt ju!
Då har vi en lösning som t.o.m Arne är nöjd med :)

Jag kan förelså en kurs likt denna:
https://www.sommenbygdensfolkhogskola.se/utbildning/e-sport/
 
A ArneTW skrev:
De ihjälstressade småbarnsföräldrar jag sett försöker leva upp till nån idealbild som ingen klarar.

För många byggprojekt igång.
För många hobbyprojekt.
Klart man ska husvagn.
Klart man ska ha båt.
Klart barnen ska skjutsas till diverse aktiviteter
Barnen ska hämtas och lämnas
Klart man ställer upp för alla andras ungar också.
Och sen ska man jobba.

Prioritera.
Samtalsstöd.
Ett hus faller inte ihop.
Låt andra sköta sina egna ungar.
Man behöver inte så mycket grejer.

Lösningen är inte att lämna barnen på dagis för att "hinna" med.

/ATW
Jag bara funderar hur orkar du reagera och klaga på föräldrar som ibland lämnar barnet på förskolan fast de inte får? När vart det så illa? Reta upp dig på nått som är ett problem och borde vara riktigt jävligt eftersom du inte vill ha nått skyddsnät.
Å de är dessa människor som fifflar med vab dagar. Då pratar vi om pengar. Att nån är hemma å snickrar ett par dagar medan barnen är på förskolan. Sen tycker jag att man ska följa de regler som finns.

Mycket utav debatten som varit kom när du berättade om din syn på skattesystemet.
 
Staffans2000
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vilken besvikelse. Här har man trott att man är lite skönt utanför svennebanans komfortzon och till och med lite smått olaglig när man lämnar in ungarna när man själv är ledig. Pratade dock med förskolan om detta idag och det visade sig att det var fullt tillåtet. Så länge barnen inte är där mer än det i förväg överenskomna veckoschemat så har förskolan inga åsikter om vad föräldrarna gör. Handla, ha semester bygga hus, ja precis vad som helst.

Men ni som bor i kommuner där detta inte är tillåtet; vilka jäkla parasiter ni är, så skulle jag aldrig göra! ;)
Då är det plötsligt helt i sin ordning, att ägna sig åt "kvinnor kan självakurser, eller japansk svärdskonst". Lite föräldradagis, med andra ord.
Att jag själv tycker att det är obegripligt att skattebetalarna skall subventionera enskilda föräldrars ego, är en annan sak. För är det enligt regelverket, är det enligt regelverket.
Boom, like that.
 
Klart det är helt i sin ordning. Gäller att försöka utnyttja allt som sossarna vill kasta på en.
Varför betalar vi annars okristligt med skatt? För att några utvalda ska bara få del av kakan?
 
kisumisu
Marojo Marojo skrev:
Har inte läst hela tråden, så det kanske har tagits upp, men en intressant fundering är denna:
Studier berättigar till förskoleplats. Studier berättigar också till tjänstledighet. Detta oavsett om studierna är yrkestelaterade eller inte. Måste inte ens vara CSN-berättigat om jag minns rätt. Man kan alltså ta ledig från jobbet för att gå en kurs av hobbykaraktär och ha barnen på förskola helt lagligt.
Ok kanske dags börja plugga då och på det sättet få träffa andra vuxna plus vila hjärnan för allt skrik och stoj.

Blir dock inte mer gjort hemma eller gällde det även "hemmastudier"?

Börja göra praktik åt sig själv kanske? Gå nån kurs på städning, matlagning och varför inte renovering. Undra vad arbetsförmedlingen säger om det. Allmän förskola gäller ju även arbetslösa i min kommun (y)
 
Jag och min sambo är ju lediga varannan måndag för att dottern bara ska behöva gå 4 dagar i veckan på förskolan. Vilket jävla sätt av oss att sitta hemma och bygga tågbanor och städa upp slajmrester när vi borde vara på jobbet och bidra till BNP!

Faktum är att jag gissar att folk går ner i arbetstid under småbarnsåren i betydligt högre utsträckning än de som smygsnickrar med barnen kvar på dagis. Ska jag vara ärlig så har jag aldrig hört talas om någon i min bekantskapskrets som varit hemma, frisk en hel dag med barn på förskolan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.