Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
A ArneTW skrev:
Det var det som den här tråden handlade om.

Om du vill diskutera någon annan briljant spenderande av skattepengar får du gärna skapa en tråd så ska jag kommentera i den.

Så om du stjäl 1 minut är du en myglare som kan dra vilken vals du vill om hur mycket skatt du betalar men du är ändå en parasit i systemet.

Det svenska systemet är förnärvarande indränkt i folk som anser sig ha rätt till andras pengar. De reflekterar inte ens att det är skattepengar.
Det är bidrag/stöd/inköp/utgifter/utbildningar/investeringar/myndigheter/byråkrati/slöseri som är vansinniga och borde leda till att folk byttes ut eller fick sparken till höger och vänster.

Att tro att det skulle vara mer än marginell skillnad utan Löven eller med en Allians regering är ju mer än dugligt naivt.

Jag ser inga bra alternativ alls för tillfället.

Men nu är frågan om det är ok att mygla med förskolan och svaret är NEJ.

Jag tycker frågan är felaktigt formulerad.

Det borde stå Är det OK att mygla?

/ATW
Vi hämtar barnen ofta tidagare än bestämt då vi har moderna flexibla jobb. Jag kräver inte de pengarna tillbaka, så ser inget problem i att hämta barnen en timme senare medans jag tar ett glas champagne efter jobbet med kollegor
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Haha ja det finns för- och nackdelar med Stockholm, men det här får nog ändå hamna på plus-kontot.
Alla framgångsrika hamnar här så kan förstå det är lite flexiblare regler än i blåställistan
 
  • Gilla
  • Haha
Pin och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Alla framgångsrika hamnar här så kan förstå det är lite flexiblare regler än i blåställistan
Men det var blåställs ligan som såg till att du kunde jobba. Det är därför jag tillhör blåställs ligan. Vi gömmer oss men vi vet att ni saknar oss när vi inte är där!
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Vad bra att ni har sådant jobb ni båda att jobbet tillåter det. Är ju idealet.
Alla "på jobbet" tis-fre. Alla lediga lör, sön. Sedan en enda ensamdag på måndagarna som ni kan ge ensamtid till barnet pigga och glada! (y)

Tyvärr är det inte lika enkelt för alla t ex dem som har resejobb, jobbar inom vården, polis, affär osv göra såhär!
Visst är det så. Men är det en sting av avundsjuka ;)
De är mest slipsnissar som kan gå flexa.
Men det är väl bra om de kan flexa
 
S scim skrev:
Jag tror det har hänt kanske 10 gånger under c:a 3 år att jag kommit iväg tidigare från jobbet, åkt hem och fixat något innan jag knatat iväg till förskolan och hämtat dottern. Jag tror faktiskt att pedagogen inte kunde bry sig mindre eftersom det alltid är minst 2-3 barn kvar när jag hämtar henne. Om du mår mycket bättre av att problematisera denna bagatell, så varsågod, låt inte mig hindra dig.
Bagatell i små skala ja, men du kanske kan tänka på att det inte bara handlar om dig.
Spelar ingen roll om jag kastar ett batteri i naturen men om alla gör samma sak blir det problem.
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Bagatell i små skala ja, men du kanske kan tänka på att det inte bara handlar om dig.
Spelar ingen roll om jag kastar ett batteri i naturen men om alla gör samma sak blir det problem.
Skriv något konkret istället för att komma med obegripliga liknelser.
 
  • Haha
twoody
  • Laddar…
kisumisu
S scim skrev:
Alla med barn upp till en viss ålder har väl rätt att gå ner i tjänst till 75% eller något åt det hållet, men jag har full förståelse för folk som inte har möjlighet att göra det av olika anledningar, kanske främst ekonomiska.
Jovisst har man rätt gå ner i tid. Men är ju inte det som är problemet. Är mest det när jag är ibland över 1 vecka ledig. Det är jag som inte får avlastningen.

Sedan är det som du säger alla har inte möjlighet heller.
Visst skulle det kanske göra skillnad om min fru kunde gå ner i tid. Men är inte på hennes jobb så att hon kan ta den veckan ledigt tillsammans med mig. Kunde hon det vore det ju superbra och jag skulle inte gnälla här.

Det är ju inte mitt jobb som tar kål på mig utan det är just vara hemma och inte få nåt gjort när man som ensamstående i princip fast man nu inte är det. Mina kollegor jublar när dom får åka hem och ta det lungt. Medans här åker man från jobbet till jobbet känns det som.
 
kisumisu
B Byggdjuret skrev:
Visst är det så. Men är det en sting av avundsjuka ;)
De är mest slipsnissar som kan gå flexa.
Men det är väl bra om de kan flexa
Jo och jag gissar den avundsjukan och jantelagen gäller även på mig.

"Vad gnäller du, du får ju vara hemma en hel vecka".
 
kisumisu
Känner för övrigt också att jag vill inte byta jobb. Fått den kommentaren av många vänner.

Ska man behöva gå så långt behöva byta jobb bara för att man inte kan ens få en enda vilodag och frågan är också om det nu skulle göra någon skillnad. Frugan jobbar fortfarande skift så om jag skulle gå kontorstid innebär också att man hemma ensam. Kanske tom ännu mera tröttsamt.
 
Staffans2000
S scim skrev:
Skriv något konkret istället för att komma med obegripliga liknelser.
Det var såväl konkret, som begripligt.
Som sagts. Om endast du prioriterar självförverkligande, framför tid med ditt barn, blir den negativa påverkan på barnomsorgen troligtvis liten. Men, om flera föräldrar samtidigt sörplar i sig salt slem och njuter av sin egen spegelbild, istället för att hämta sina barn, blir belastningen på ekonomin, pedagoger och ungar desto större.

Staffan
 
  • Gilla
  • Haha
twoody och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det var såväl konkret, som begripligt.
Som sagts. Om endast du prioriterar självförverkligande, framför tid med ditt barn, blir den negativa påverkan på barnomsorgen troligtvis liten. Men, om flera föräldrar samtidigt sörplar i sig salt slem och njuter av sin egen spegelbild, istället för att hämta sina barn, blir belastningen på ekonomin, pedagoger och ungar desto större.
Barnomsorgen finns till för oss småbarnsföräldrar och om du läst vad jag skrivit så underutnyttjar jag den genom att gå ner i arbetstid. Även om man skulle bortse från det så agerar jag enligt min kommuns regler. Ta och trolla vidare på något annat forum.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
S scim skrev:
Barnomsorgen finns till för oss småbarnsföräldrar
Så är det uppenbarligen.
Barnomsorgen borde heta "föräldraomsorg".
För övrigt försökte jag göra det "obegripliga" ,begripligt.

Eskimåtrollet Staffan
 
Redigerat:
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Känner för övrigt också att jag vill inte byta jobb. Fått den kommentaren av många vänner.

Ska man behöva gå så långt behöva byta jobb bara för att man inte kan ens få en enda vilodag och frågan är också om det nu skulle göra någon skillnad. Frugan jobbar fortfarande skift så om jag skulle gå kontorstid innebär också att man hemma ensam. Kanske tom ännu mera tröttsamt.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med vilodag och hur du tycker att förskolan borde hjälpa till?

/Krille
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
kisumisu
K Krille4 skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar med vilodag och hur du tycker att förskolan borde hjälpa till?

/Krille
Nä det är väl ingen som förstår nåt.

Bara onödigt försöka förklara någonting för dem som inte vet vad skiftarbete, researbete etc är. Som dessutom inte vet att alla barn och behov är olika.

Jag tycker personligen vi skulle kunna avskaffa hela den där pedagogiska delen när ändå inte alla barn har rätt till det. Varför ska vi slösa pengar på det om förskolan är så dyr och kostar skattebetarna så mycket?

Varför får arbetslösa ha dessa 15h? Räknas dom som ointelligenta föräldrar när dom ej har arbete?

Det roliga är också när vi har förskolepersonal inne i tråden som dem heller inte kan förklara riktigt vad pedagogiken innebär och varför det så dåligt att barn är i förskolan.

Säger härefter att det är lika löjligt som att kalla en städare hygientekniker :thinking:
Allt bara för att det ska vara finare :crysmile:
 
Redigerat:
kisumisu
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det var väldigt mycket text, och väldigt lite svar på frågan.
Det går inte fram så kortfattar med burnout.

Varför behöver en arbetslös vila som inte ens jobbar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.