Vi kommer ha en köksö med lite djupare arbetsyta än normalt (80 cm). På en sidan som inte vetter mot köket tänkte vi ha barstolar. Jag är lite orolig att det kommer se dumt ut om man inte höjer bänkskivan. Varför jag inte vill höja skivan på den sidan är för att man förlorar arbetsyta.
Jag har 86 cm upp till bänkskivan och sedan 4cm skiva på det så 90cm

Om man googlar på det verkar det inte vara så många som gjort på detta sätt, men ex hittar jag denna vilket jag tycker ser okej ut, möjligen att det blir lite trångt för benen mellan stolen och skivan
bar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte mig denna stol

https://www.mio.se/produkt/trevor/25938628

Den är 57cm som lägst mao 86 - 57 = 29cm marginal för benen mellan stolen och skivan, borde funka?

Vad tror ni?

Vi har samma upplägg med IKEA's barstolar (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90177730/) som har en sitthöjd på 63cm. Funkar alldeles utmärkt.

EDIT: Hittade en bild.

ImageUploadedByTapatalk HD1356686873.823628.jpg
Skapa konto

Däremot så är djupet på din skiva, 80 cm, lite tight. Vi har 92 och då är det lagom utan att knäna slår i skåpen innan magen tar i bänkskivan.

Redigerat:
Kör samma koncept som tero. Ca 30 cm överhäng på långsidan. Funkar helt ok, kortsidan dock bara 20 och det tycker jag 187 cm är inte helt bekvämt.

En sak som slog mig nu är att dina tänkta stolar är för låga, med våra som är 6cm högre känns det bra, 25 cm från sits till topp på bordsskivan, samma som på ett vanligt matbord. Dessa 6cm i skillnad kommer att kännas väldigt skumt, som ett barn som sitter vid ett bord ...

Vi har ett altanbord som där avståndet är 3 cm högre, känns alltid skumt att sitta och äta där.

Redigerat:
Tack för svar, ser ju bra ut det där!

De går att höja, 57 är lägsta, 820mm tänkte jag mig i djup

bar.png
Skapa konto

AndersMalmgren skrev:
Tack för svar, ser ju bra ut det där!

De går att höja, 57 är lägsta, 820mm tänkte jag mig i djup

[bild]
820mm ger dig ett utstick på ca 200mm, det är lite. Kan du bredda skivan med 100mm, gör det ...

Du kan prova på ett vanligt bord, mät upp 200mm under bordet och tejpa dit ett hängande papper. Sätt dig vid bordet och med knäna fram till papperet och känn efter.

Vad jag gjorde var att ta en MDF skiva och kapa till, levde med det ett par veckor för att känna in storleken innan vi beställde den slutliga skivan. I vårt fall gjorde vi ön 20 cm kortare jämfört med ursprungsiden.

Redigerat:
Jag kör också samma koncept....inga problem med rätt stol...

Med 300mm utstick, är det inte en risk att skivan spricker om någon "råkar" sätta sig på utsticket?

Hmm den aspekten måste jag också tänka på, men det borde Bror törner kunna svara på när vi beställer skivan. Jag har ingen aning hur bra 4 cm granit håller, vi ska ha den sista på¨denna sida (White cloud)
http://www.stenfirmatorner.se/?id=3&brand=bankskivor&bid=5&type=3

Ska prova med en plywoodskiva på 200 och 300 så får vi se hur det känns

Totem skrev:
Med 300mm utstick, är det inte en risk att skivan spricker om någon "råkar" sätta sig på utsticket?
Vet inte med sten men IKEAs laminat klarar mina 0,11 ton i alla fall.

En fråga om symmetri

Ska jag centrera ön mot väggen relativt till bänkskivan eller skåpen?

Jag tycker det ser mer symmetriskt ut när det är skivan som är centrerad, detta ger dock lite mindre plats i köket.

symmetri.png
Skapa konto

Centrerad bänkskiva

symmetri_2.png
Skapa konto

Centrerade skåp

Om det skall vara en äkta "bardisk", dvs utan spis men mer för att bereda mat på och stå och hänga vid, så varför inte göra den lite högre?

Jag har en liknande disk som är 95 cm, vilket är mycket bekvämt att stå och arbeta vid för "fullvuxna" människor.
Mycket bättre än standardens 90 cm.

Vanligt avstånd sittyta - bordsyta är nog snarare 28 cm än 25.

Är det platsbyggt eller hur har du fixat skåp som fixar 95?

AndersMalmgren skrev:
Är det platsbyggt eller hur har du fixat skåp som fixar 95?
Det är vanliga IKEA-skåp i en "halvö".
Men jag har helt enkelt ställt dem på en sockel som är 22 cm i stället för den vanliga 16-17 cm sockeln.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.