Letar efter hus, eller rättare sagt har jag hittat huset jag vill ha. Men tyvärr är det massor att göra på det. Bla så saknas det luftspalt i taket och eftersom det redan är lågt i tak på övervåningen så går det helt enkelt inte att fixa det från insidan. Så jag tänkte om man lyfter taket, höjer takhöjden kanske 0,5 m. Känns som ett jätte projekt... Är det någon här som har något hum om vad det kan landa på prismässigt? Är knappt 60 kvm tak skulle jag tro. Och måste taket rivas? Är inge fel på taket så tänkte lite om det kunde monteras ner och sen användas igen? Måste man anlita någon större firma för ett sånt bygge eller klarar alla snickare sånt? Och så tänkte jag att det är väl lika bra att tilläggsisolera och byta panel samtidigt kanske? Hur ska man räkna på det? Kvmpris?


Tusen frågor :)
 
Det är inte så svårt om det inte är något fel på taket.....gissar att en rutinerad snickare fixar det...ang kostnaden är det väldigt svårt att svara utan att veta mer hur det är gjort...
 
Himla svårt beslut det här. Pratade med en snickare jag litar på idag och han såg lite som han tyckte att projektet var i största laget... Men sa precis som du svårt å veta utan att se det.
 
Om du nöjer dig med att bara lägga till luftspalt så räcker det att ta bort pannor, läkt och papp, sala på 20-50mm, på med ny råspånt och papp, läkt och pannor.
Inte alls lika komplicerat som att lyfta/höja (invändigt) hela taket.

Annars leta nytt hus, tänk om. Det låter som att huset inte är så stort om taket är ca 60m2. Är det värt en så stor/dyr insats som att lyfta taket? Dessutom när man börjar fundera i de banorna så brukar många andra stor/dyra/omfattande projekt lätt dyka upp i tankarna. Snart har man byggt om och till och ändrat hela huset. Var det då egentligen det huset man ville ha/behövde? Om man inte själv är händig med hammare mm, och beredd att spendera all ledig tid under flera år (ev resten av livet), så kommer slutnotan att landa på minst lika mycket som ett motsvarande hus i storlek och skick hade gjort från början.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Som sagt att bara fixa en luftspalt är relativt enkelt, som beskrevs ovan. Materialkostnaden ligger på kanske 300kr/kvm. Arbetet under gynsamma omständigheter klarar 2 man det på typ en vecka, men så gynnsamt är det oftast inte, och troligen tillkommer en del plåtdetaljer osv. Så räkna 100 000.

Gör du det själv så kanske det går på 50 000 (material, hyra byggnadsställning, en del plåtarbeten).

Att höja taket är ett lite större jobb. Det första man måste kolla då är vad detaljplanen säger, går det överhuvudtaget att få bygglov för det?

Sedan måste du låta en byggnadsingenjör titta på konstruktionen, att bygga om takstolar på det viset är inte trivialt. Du får räkna med att ritningar, bygglov, kontrollansvarig osv. kostar uppåt 100 000 för en sådan åtgärd.

Totalkostnad för taklyft brukar anges till 15 - 20 000 / kvm. Det är en rätt grov shablon, en sådan här "liten" höjning blir troligen något billigare, men jag gissar på minst 600 000 för 60kvm. Om bygget påverkar ett badrum så får du lägga på 100 - 150 000. Även mindre snickarfirmor kan göra jobbet. Det är ett arbete där jag tror att det är extra viktigt att du får tag på en erfaren firma med väldigt goda referenser.

Det finns lite olika metoder för taklyft för att undvika vattenskador på resten av huset. En del firmor bygger det nya taket ovanpå det gamla, och river sedan det gamla, när det nya blivit tätt, det är en bra, men lite komplicerad metod. Andra bygger ett tält över hela huset, en dyr metod (bara tältet kan kosta flera hundra tusen i hyra och montering). Det finns också metoder där hela taket kommer prefabricerat, och så river man och monterar på så kort tid som möjligt och håller tummarna att det inte regnar.

Alla metoderna kräver lite extra bra hantverkare, utom möjligen tältmetoden, där byggmiljön blir "normal".
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.