2 295 läst · 14 svar
2k läst
14 svar
Banker och bolåneräntor!
Hej på er!
Lite tankar baserade på mina erfarenheter....
Att vara trogen en bank, ger sällan någon fördel. Själv har vi haft samma bank i alla år (Handelsbanken). Ja, faktiskt hela familjen så länge jag kan minnas. Vi något tillfälle har en familjemedlem dessutom betalat ca 150 000sek för mycket i ränta, p g a nåt fel i datorn. Detta uppdagades lååång senare och banken kunde då inte kompensera, sa de, utan vi skulle få kompensation när/om vi behövde låna pengar igen...
Det hela fungera ungefär som att prenumerera på en tidning; -om du inte är kund, erbjuds du en massa fördelar i form av lägre pris och premier, men om du är trogen kund sedan länge, tar man dig för givet och struntar helt i dig!!!
Vi må ha låga bolåneräntor överlag, men med tanke på hur låg riksbankens ränta är och bankernas marginaler, tycker jag att det är ÄCKLIGT att de ska få tjäna så mycket pengar på oss. Pengar som hamnar i bankens fickor, provision till anställda i form av generösa trygghetsfonder, som ingen annan i samhället har. Och vi kan väl inte alla jobba på bank?
Samtidigt som bankerna tjänar storkovan på oss, ska de dra in på sin service gång på gång. Många banker vill ö h inte hantera kontanta medel idag. Det är jobbigt för yngre generationer, men för äldre är det helt hopplöst! Tänk att varit kund i sin bank hela livet och när man blir gammal och behöver hjälp av sin bank, får man kalla handen!
Vi svenskar är sååå himla dumma och snälla, oavsätt om det gäller banken eller bensinpriset, men vi borde göra ett upprop mot bankers höga vinstmarginal! Det är stooooora pengar att tjäna in!
Även om jag tycker att SEB också har för hög vinstmarginal, visar de iaf vägen...
-Tack för ordet!
/Johanna
Lite tankar baserade på mina erfarenheter....
Att vara trogen en bank, ger sällan någon fördel. Själv har vi haft samma bank i alla år (Handelsbanken). Ja, faktiskt hela familjen så länge jag kan minnas. Vi något tillfälle har en familjemedlem dessutom betalat ca 150 000sek för mycket i ränta, p g a nåt fel i datorn. Detta uppdagades lååång senare och banken kunde då inte kompensera, sa de, utan vi skulle få kompensation när/om vi behövde låna pengar igen...
Det hela fungera ungefär som att prenumerera på en tidning; -om du inte är kund, erbjuds du en massa fördelar i form av lägre pris och premier, men om du är trogen kund sedan länge, tar man dig för givet och struntar helt i dig!!!
Vi må ha låga bolåneräntor överlag, men med tanke på hur låg riksbankens ränta är och bankernas marginaler, tycker jag att det är ÄCKLIGT att de ska få tjäna så mycket pengar på oss. Pengar som hamnar i bankens fickor, provision till anställda i form av generösa trygghetsfonder, som ingen annan i samhället har. Och vi kan väl inte alla jobba på bank?
Samtidigt som bankerna tjänar storkovan på oss, ska de dra in på sin service gång på gång. Många banker vill ö h inte hantera kontanta medel idag. Det är jobbigt för yngre generationer, men för äldre är det helt hopplöst! Tänk att varit kund i sin bank hela livet och när man blir gammal och behöver hjälp av sin bank, får man kalla handen!
Vi svenskar är sååå himla dumma och snälla, oavsätt om det gäller banken eller bensinpriset, men vi borde göra ett upprop mot bankers höga vinstmarginal! Det är stooooora pengar att tjäna in!
Även om jag tycker att SEB också har för hög vinstmarginal, visar de iaf vägen...
-Tack för ordet!
/Johanna
Japp, precis så är det.
Man måste ha extremt tålamod och is i magen för att kunna förhandla med banken. Och när du väl är kund så är intresset för initiativ för att behålla en som en sådan ganska begränsad, man tas för given helt enkelt.
Man skall vara tacksam för att få bli kund tycks det ibland.
Nu har vi en hyfsat bra relation med banken (SEB), en hjälpsam kontaktperson och rätt bra villkor men ibland får man jaga dem med blåslampa för att de verkligen skall göra det de lovat.
Konkurrensen kunde vara bättre tycker man.
Man måste ha extremt tålamod och is i magen för att kunna förhandla med banken. Och när du väl är kund så är intresset för initiativ för att behålla en som en sådan ganska begränsad, man tas för given helt enkelt.
Man skall vara tacksam för att få bli kund tycks det ibland.
Nu har vi en hyfsat bra relation med banken (SEB), en hjälpsam kontaktperson och rätt bra villkor men ibland får man jaga dem med blåslampa för att de verkligen skall göra det de lovat.
Konkurrensen kunde vara bättre tycker man.
Nej de håller oss i sitt grepp. En bil för 200k kan man orka spara till men ett hus för x antal miljoner känns tråkigt att köpa när man ska gå i pension så där inser man att man är körd om man inte vill hamna i bankens skamgrepp. Vill dock påstå att jag inte må vara så dum överlag utan jag ser det mer som en situation där jag för tillfället utnyttjar banken för att nå dit jag vill, dvs. win win för oss båda. Jag har också rätt ok räntor
Vad är JAK?Sir Anton skrev:
Och ja, konstig situation vi huslåntagare befinner oss i. Om man har ett lån över 1,5milj och medellön, är det nästan lönlöst att betala av...
Var just inloggad på banken för att kolla ett lån som jag ska betala igen. Det är ett lån på huset med 4,2% ränta och naturligtvis har banken säkerhet i huset. De pengar jag har på sparkontot ger 0,2% ränta utan att banken behöver ge ngn säkerhet, det gör istället alla vi andra via statlig bankgaranti. Vilket bedrägeri och politikerna bryr sig inte.
Det konstiga är ju att du har pengarna där när det finns bra banker som ger betydligt bättre ränta.Kurtivan skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 005 inlägg
Spara inga pengar utan amortera mer! Se amorteringen som ett sparande, skiter det sig kan man låna igen.
Min vän har 1.8% i ränta på bank......bra med kontakter......
Min vän har 1.8% i ränta på bank......bra med kontakter......
Jag tror det är svårt. Men det är helt klart så att det hade varit bra om det hade fungerat. Problemet är väl att hela gänget också måste hålla samma kreditkvalitet. Så är det ju oftast inte ...johannaj skrev:
Liknande trådar
-
Bankerna kan behöva redovisa kunders förhandlade boräntor
Artikelkommentarer -
Lånar bankerna ut omdömesgillt eller inte?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Ger bankerna ut lånen när nyproduktion rasat i värde
Juridik -
Bolåneräntor, hur förhandla med banken
Bostadsrätt -
Bankerna höjer bolåneräntorna
Artikelkommentarer