5 591 läst · 31 svar
6k läst
31 svar
Banken tror att detta är en bluff.
Sida 1 av 3
Min bank (Handelsbanken) påstår att dom inte tror på de inrapporterade räntorna här.
Om de inte accepterar dem så blir värdet av detta tämligen platt.
Är det någon som använt sig av denna plats för att förhandla sin ränta?
Om de inte accepterar dem så blir värdet av detta tämligen platt.
Är det någon som använt sig av denna plats för att förhandla sin ränta?
Ja, hela vitsen faller ju platt om man kan vara anomym och lånen inte på något sätt går att verifiera, men jag kanske tänker fel...
Ja eller bankens lånepapper där man bara dolt sitt namn o dyl...
Jag tycker många av de inrapporterade räntorna verkar vara påhittat, det är ett tämligen vanligt fenomen på nätet.
Att använda det som förhandlingsunderlag till banken tror jag inte mycket på, kanske kan funka för dem som vill skryta lite på nätet, så länge det inte är siffror som är styrkta så ställer jag mig tveksam till dem.
Däremot så är ju banken skyldiga att redovisa snitträntorna och mot dessa bör det vara tämligen enkelt att komma i närheten av, jag kom ner till Swedbanks snittränta på mindre än 10 minuter möte på banken.
Att använda det som förhandlingsunderlag till banken tror jag inte mycket på, kanske kan funka för dem som vill skryta lite på nätet, så länge det inte är siffror som är styrkta så ställer jag mig tveksam till dem.
Däremot så är ju banken skyldiga att redovisa snitträntorna och mot dessa bör det vara tämligen enkelt att komma i närheten av, jag kom ner till Swedbanks snittränta på mindre än 10 minuter möte på banken.
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Sebastian tog med sig listan till banken och lyckades förhandla ner sin ränta. https://www.byggahus.se/bloggar/mar...000-kr-och-ger-borntetabellen-tummen-upp.htmlevergrey66 skrev:
Jag har gjort samma sak.
Jag fattar inte grejen, jag fick ungefär samma ränta (0,08% högre) som honom utan att ens nämna byggahus.se, att få ner räntan till 1,65 på ett rörligt bolån räcker ju med att ringa till banken typPer Eskilsson skrev:
Med det som redovisas i tabellerna så verkar ju allt över 1% ränta vara rena misslyckandet i förhandlingen.
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Jag brukar då och då ta bort lån som verkar osannolika men jag har inte hunnit göra det nu efter vi förbättrade listan. Lovar att göra det i början av nästa vecka.huggan skrev:
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Klart att man kan lita mer på medlemmarnas inmatade lån än på de anonyma. Använd gärna filtret för att bara titta på medlemmarnas bolån.evergrey66 skrev:
https://www.byggahus.se/ekonomi/bor...eriod=alla&bank=0&belaningsgrad=alla&lan=alla
Man får reda på rätt mycket genom att använda filtret.
Går det inte få till någon funktion så man blir tvungen att verifiera uppgifterna?
Det är ungefär som när jag var på ett bilforum och det skulle jämföras hur lite bensin bilarna drog, vissa hade ju så bra siffror så det blev nästan påfyllning i tanken när de var ute och körde.
Det är ungefär som när jag var på ett bilforum och det skulle jämföras hur lite bensin bilarna drog, vissa hade ju så bra siffror så det blev nästan påfyllning i tanken när de var ute och körde.
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Jag tror tyvärr inte det skulle bli så många rapporter om man gör det krångligare att rapportera in.
Vi får helt enkelt lita på varandras uppgifter och ta de anonyma rapporterna för vad de är.
Den vanligaste orsaken till att belåningsgraden är över 100 % ibland är att man råkar skriva en nolla för mycket i bolånebeloppsfältet dvs att man råkar skriva 55000000 istället för 5500000. Det är lätt hänt.
Vi får helt enkelt lita på varandras uppgifter och ta de anonyma rapporterna för vad de är.
Den vanligaste orsaken till att belåningsgraden är över 100 % ibland är att man råkar skriva en nolla för mycket i bolånebeloppsfältet dvs att man råkar skriva 55000000 istället för 5500000. Det är lätt hänt.
Om förhandlingstaktiken är att dra fram en lista från byggahus.se ur rockärmen och förvänta sig att banken skall "acceptera" den och ge dig samma rabatt som andra påstår sig fått så måste man nog slipa lite på taktiken.evergrey66 skrev:
Inte minst idag handlar det ju t.ex. mycket om olika motprestationer om man skall få en bra rabatt. Men det är ju många faktorer som kan avgöra. Värdet med listan är väl framför allt möjligheten att bilda sig en god uppfattning av förhandlingsutrymmet.
Snitträntorna får man nog ta med en nypa salt. Dels pga rena felaktigheter som nämnts ovan, men framför allt är det troligt att de som rapporterar inte utgör ett representativt urval av bankernas kunder. De som inte är så engagerade och betalar listränta känner förmodligen inte ens till att listan finns.