Man kan ju tycka att man ska ha frihet att ta ut sina egna pengar från banken utan att banken ska kunna hindra det. Annars lär det väl sluta som i Libanon där folk rånar banken för att ta ut sina egna pengar.
Så länge man inte gör något kriminellt med pengarna har ingen annan något att göra med hur dessa används.
 
  • Gilla
Heidina och 3 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Frihet är det lika med att man får göra som man vill i ditt fall just med pengar?
Nej, varför skulle det vara begränsat till pengar?

Dock måste friheter emellanåt vägas mot varandra. Din frihet att plocka bär i min skog är en inskränkning av min frihet. Likaså skulle en frihet att köra full på allmän väg inskränka andras rättigheter (även om det möjligen inte är friheter som inskränks).

Så visst kan friheter legitimt inskränkas, ibland för att de står i konflikt med varandra, ibland för att de står i konflikt med andra viktiga värden.

Generellt håller jag dock friheten högt och ser den dels som ett egenvärde, dels som något som instrumentellt gett väldigt goda resultat. Ungefär som jag antar att du känner inför jämlikhet, och kanske trygghet.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, varför skulle det vara begränsat till pengar?

Dock måste friheter emellanåt vägas mot varandra. Din frihet att plocka bär i min skog är en inskränkning av min frihet. Likaså skulle en frihet att köra full på allmän väg inskränka andras rättigheter (även om det möjligen inte är friheter som inskränks).

Så visst kan friheter legitimt inskränkas, ibland för att de står i konflikt med varandra, ibland för att de står i konflikt med andra viktiga värden.

Generellt håller jag dock friheten högt och ser den dels som ett egenvärde, dels som något som instrumentellt gett väldigt goda resultat. Ungefär som jag antar att du känner inför jämlikhet, och kanske trygghet.
Citat från en bra låt. Lalla Hansson.
”Frihet är ett lustigt ord som täcker ingenting”
Det är bara de med gott om pengar som håller på med det där fjanteriet.
Fattiga o låginkomsttagare skiter fullständigt i det för det är de som är ”ofria” på riktigt.
 
K kortis skrev:
Fattiga o låginkomsttagare skiter fullständigt i det för det är de som är ”ofria” på riktigt.
Är du historielös eller har du möjligtvis hört talas om Franska revolutionen? Frihet, Jämlikhet och Broderskap är värt att strida för och Liberte/Frihet är det första slagordet som efter 1789 års revulution kom att ändra förutsättningarna för folket och har sedan andra världskrigets slut stått med i den franska konstitutionen då frihet ansågs värd att betona extra.

I våra tider är friheten och rörligheten för varor, arbete och kapital viktiga och kontanterna är på många håll i Europa märkta med Liberte, Egalite, Fraternite.
 
Jahopp, så har jag gått och blivit kriminell också. Fyller jämnt och har fått en summa pengar av en äldre släkting. Givetvis i femhundrakronorssedlar. Kanske hade kunnat övertyga banken om att jag fått dem med hänvisning till min födelsedag men har rätt många mil till "min" bank och lite dålig koll på om de ens tar emot pengar längre.

Så, tänkte att jag får väl försöka handla upp dem då jag ändå skulle ut på köptur. Först skulle jag in på Granngården för att köpa mat åt hönsen men de tog inte kontanter. Sedan skulle jag in på en zooaffär för att köpa en sak åt hunden men inte heller de tog emot kontanter. på Ica kunde jag betala kontant men det blir ju lite knas också då jag och sambon delar på matkostnaderna på vårt gemensamma kort, hade väl iofs gått om han swishar halva summan efter varje köp men omständligt.
På väg hem behövde jag tanka och blev så glad - jag kan ju tanka upp pengarna! Det blir ju ett antal tankningar i alla fall innan de är slut. Men icke, tankstationen tog bara kort den med.

Inte lätt att vara kriminell och försöka göra av med pengar i det här landet. :thinking:

(Jag är givetvis inte kriminell, en blinkning till de som tidigare i tråden ansåg att alla som handlar med kontanter är kriminella....)
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Jahopp, så har jag gått och blivit kriminell också. Fyller jämnt och har fått en summa pengar av en äldre släkting. Givetvis i femhundrakronorssedlar. Kanske hade kunnat övertyga banken om att jag fått dem med hänvisning till min födelsedag men har rätt många mil till "min" bank och lite dålig koll på om de ens tar emot pengar längre.

Så, tänkte att jag får väl försöka handla upp dem då jag ändå skulle ut på köptur. Först skulle jag in på Granngården för att köpa mat åt hönsen men de tog inte kontanter. Sedan skulle jag in på en zooaffär för att köpa en sak åt hunden men inte heller de tog emot kontanter. på Ica kunde jag betala kontant men det blir ju lite knas också då jag och sambon delar på matkostnaderna på vårt gemensamma kort, hade väl iofs gått om han swishar halva summan efter varje köp men omständligt.
På väg hem behövde jag tanka och blev så glad - jag kan ju tanka upp pengarna! Det blir ju ett antal tankningar i alla fall innan de är slut. Men icke, tankstationen tog bara kort den med.

Inte lätt att vara kriminell och försöka göra av med pengar i det här landet. :thinking:

(Jag är givetvis inte kriminell, en blinkning till de som tidigare i tråden ansåg att alla som handlar med kontanter är kriminella....)
Tanka på Ingo, köp dig nått gott att dricka på Systembolaget och betala dina eventuella skulder hos Kronofogden så ska du se att dina födelsedagspengar går åt ;)
 
  • Gilla
Taxture och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är du historielös eller har du möjligtvis hört talas om Franska revolutionen? Frihet, Jämlikhet och Broderskap är värt att strida för och Liberte/Frihet är det första slagordet som efter 1789 års revulution kom att ändra förutsättningarna för folket och har sedan andra världskrigets slut stått med i den franska konstitutionen då frihet ansågs värd att betona extra.

I våra tider är friheten och rörligheten för varor, arbete och kapital viktiga och kontanterna är på många håll i Europa märkta med Liberte, Egalite, Fraternite.[/Q
F fribygg skrev:
Är du historielös eller har du möjligtvis hört talas om Franska revolutionen? Frihet, Jämlikhet och Broderskap är värt att strida för och Liberte/Frihet är det första slagordet som efter 1789 års revulution kom att ändra förutsättningarna för folket och har sedan andra världskrigets slut stått med i den franska konstitutionen då frihet ansågs värd att betona extra.

I våra tider är friheten och rörligheten för varor, arbete och kapital viktiga och kontanterna är på många håll i Europa märkta med Liberte, Egalite, Fraternite.
Jag generaliserar naturligtvis jag är ganska bra påläst men ingen fanatiker
Nu dog ju befolkningen som var livegna i Frankrike av svält och av en diktator. Men i och med nästa diktator runt 1800 så var det slut med demokratin igen även om adelns och prästerskapet förlorade ganska mycket makt så förblev befolkningen i stort lika fattiga.
Det finns ju andra likheter som Ryska revolutionen.
Men i Norden och övriga Europa så slängde de till befolkningen lite smulor men vad som troligen rädda Sverige och övriga var nog utvandringen till Nordamerika där samma fattigdom väntade väldigt många trotts alla tv-serier.
Anekdot i Chicago fans ett jättestort getto med svenskar många i byggbranchen som hade ett eget språk som andra inte förstod någon blandning av eng o svenska.
Oxå ett område Little Hell där det var extremt fattigt
 
Dalbotant Dalbotant skrev:
Jahopp, så har jag gått och blivit kriminell också. Fyller jämnt och har fått en summa pengar av en äldre släkting. Givetvis i femhundrakronorssedlar. Kanske hade kunnat övertyga banken om att jag fått dem med hänvisning till min födelsedag men har rätt många mil till "min" bank och lite dålig koll på om de ens tar emot pengar längre.

Så, tänkte att jag får väl försöka handla upp dem då jag ändå skulle ut på köptur. Först skulle jag in på Granngården för att köpa mat åt hönsen men de tog inte kontanter. Sedan skulle jag in på en zooaffär för att köpa en sak åt hunden men inte heller de tog emot kontanter. på Ica kunde jag betala kontant men det blir ju lite knas också då jag och sambon delar på matkostnaderna på vårt gemensamma kort, hade väl iofs gått om han swishar halva summan efter varje köp men omständligt.
På väg hem behövde jag tanka och blev så glad - jag kan ju tanka upp pengarna! Det blir ju ett antal tankningar i alla fall innan de är slut. Men icke, tankstationen tog bara kort den med.

Inte lätt att vara kriminell och försöka göra av med pengar i det här landet. :thinking:

(Jag är givetvis inte kriminell, en blinkning till de som tidigare i tråden ansåg att alla som handlar med kontanter är kriminella....)
Ja det är synd om människorna med mycket pengar
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ett synnerligen misstänkt beteende. :p

[länk]

[bild]
Medan vi andra inte får handla på Kronofogdens exekutiva auktioner med kontanter ;)
 
F fribygg skrev:
Tanka på Ingo, köp dig nått gott att dricka på Systembolaget och betala dina eventuella skulder hos Kronofogden så ska du se att dina födelsedagspengar går åt ;)
Jag var på en Ingostation. Kanske är olika på olika stationer? Hoppas det.
Skulder hos Kronofogden har jag inga, kanske kan skaffa så jag kan betala av dem? :D Gäller ju bara att det blir precis så mycket som jag har kvar, någon som vet ett bra sätt att skaffa sig 4600 i skuld hos kronis? :crysmile:
 
Dalbotant Dalbotant skrev:
Jag var på en Ingostation. Kanske är olika på olika stationer?
Japp:

https://www.ingo.se/stationer

Text på webbsida som informerar om INGOs antal bensinstationer i Sverige och Danmark samt betalningsalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Jag var på en Ingostation. Kanske är olika på olika stationer? Hoppas det.
Skulder hos Kronofogden har jag inga, kanske kan skaffa så jag kan betala av dem? :D Gäller ju bara att det blir precis så mycket som jag har kvar, någon som vet ett bra sätt att skaffa sig 4600 i skuld hos kronis? :crysmile:
Jag vet ett enkelt sätt, vi skriver ett skuldebrev där du är skyldig mig 1 mkr som jag skickar till kronofogden. Jag får ett utslag hos KFM och du betalar in allt till KFM cash, tada, tvättat och klart!
 
Dalbotant Dalbotant skrev:
Jag var på en Ingostation. Kanske är olika på olika stationer? Hoppas det.
Skulder hos Kronofogden har jag inga, kanske kan skaffa så jag kan betala av dem? :D Gäller ju bara att det blir precis så mycket som jag har kvar, någon som vet ett bra sätt att skaffa sig 4600 i skuld hos kronis? :crysmile:
Nä, men på Systembolaget kan du nog få hjälp att sätta samman en inköpslista som omfattar precis hela summan
 
Dalbotant Dalbotant skrev:
någon som vet ett bra sätt att skaffa sig 4600 i skuld hos kronis? :crysmile:
F fribygg skrev:
Nä, men på Systembolaget kan du nog få hjälp att sätta samman en inköpslista som omfattar precis hela summan
@Dalbotant kan få hjälpen direkt av mig. Köp 298 burkar Arboga och lämna 11 spänn till rumänen vid utgången. :cool:

Edit: Räknade fel, dålig hjälp... :oops:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.