Samma EUregler borde gälla i Finland men den där sortens krångel har jag aldrig varken upplevt eller hört om.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Samma EUregler borde gälla i Finland men den där sortens krångel har jag aldrig varken upplevt eller hört om.
Nej I vissa länder vågar man tänka själv. Detta har inget med EU att göra utan om svenska politikers dröm om en polisstat.

Som sagt, tysktalande länder (och tydligen Finland) har en helt annorlunda syn på personlig integritet. Konstigt att inte dessa länder kollapsat.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 7 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Menar att banken blir inblandad i detta om du t.ex. tar ut kontanterna på bankomat eller över disk.

Fast det är ju lika absurt som att säga att ICA är skyldiga till medhjälp till mord ifall någon köpt en kökskniv där för att sen gå ut på gatan och hugga ihjäl någon.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
P
Klokaste folk kan göra för att inte bli helt kontrollerade och att banken ska ha stenkoll på varje krona är att flera tar och ta ut en del av lönen i kontanter och handla saker för dom pengarna istället för att betala med spårbara betalningar som plastkort osv hela tiden..

Dels så blir det normalt att du tar ut några tusen varje månad och i längden blir det mer kontanter som rör sig i samhället vilket tvingar alla som handlar med saker att ha kvar kontanterna som en betalningsmetod..

Och nej alla som tycker kontanter är och ska finnas kvar har inte nåt fuffens för sig utan det räcker med att man inte tycker bank och samhälle behöver inte fullständig kontroll över vad jag gör med varje krona jag tjänar..

får man däremot deras frågor så måste man såklart ha nåt bra svar och gåvor eller och sålt och köpt möbler cyklar bildelar och allt annat som saknar ägar register är bra svar där det inte går att bevisa att du inte talar sanning.. och beloppen inte är osannolika
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
Det utgår ju från ett EU direktiv om vilka resultat som medlemsländerna ska uppnå sen är det upp till varje lands myndigheterna att bestämma form och tillvägagångssätt för genomförandet.

Svårt att utvärdera om övriga länder fått önskat resultat och Sverige varit onödigt hårda.

I Sverige har finansinspektionen slagit ner på bankerna vid flera tillfällen att de gör för lite och t.ex. behöver bättre kännedom om kunder, deras transaktioner samt pengarnas ursprung.

Du kan gå till en bank i Sverige som även har verksamhet i t.ex. Danmark och finna två helt annorlunda tillvägagångssätt. Handlar bara om regelefterlevnad.
 
S sebastiannielsen skrev:
J
Banken. Har du köpt en bil kontant så vill de se papper på att just de kontanterna kommer från bilköpet. Gör du affären med swish så kommer det däremot synas i bankloggar och allt att det är ett bilköp, och transportstyrelsen kommer ha den informationen också.
Exakt vad har banken med mitt bilköp att göra om jag köper bilen kontant ?

Dom vet inte ens om att jag köpt en bil, det är inget dom har något med att göra.

Och transportstyrelsen har ingen aning hur mycket jag köpte bilen för, eller hur jag betalade, det enda
dom bryr sig om är att säljaren ville skriva över bilen på köparen, och köparen ville ha bilen skriven på sig.

Gör du en biltransaktion med swish, och du sedan loggar in i transportstyrelsens app och slutför köpet där, så loggas allt med tid och datum. Allt finns att skriva ut, om banken frågar. Allt är loggat med klockslag så att det syns att det är 100%iugt en bilaffär.
Inga papper behöver skrivas på med namnteckning.
Men än en gång, vad har banken med mitt bilköp att göra ? i synnerhet om jag köper den kontant..

Sen samkör inte banken sina transaktioner med transportstyrelsen, hur gärna du än vill det.
Möjligen gör polisen det efter att dom har en misstanke om ett brott.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Men än en gång, vad har banken med mitt bilköp att göra ? i synnerhet om jag köper den kontant..
Det finns en del här som tycker allt ska övervakas för att minska brottsligheten. Och som vurmar för: Jag har inget att dölja så övervaka allt inkl, alla pengartransaktioner.
Om jag vill köra till min älskarinna i Ö-vik och gå ut och äta så vill jag kanske inte lämna digitala spår även om det hela är helt legalt. Då är det bra att ha kontanter att tanka för och betala hotellrum. Men detta ingår inte i kortivrarnas värld. Trist.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
Jag har nog sålt betydligt mer bilar än jag ägt om man frågar forex där jag sätter in kontanter vid behov. Det brukar nämligen vara det enklaste svaret när jag inte kommer ihåg exakt vad allt kommer ifrån.

Och polisen har inte knackat på dörren än så uppenbarligen fungerar frågorna inte som tänkt då jag lika gärna kunde sålt knark och tjänat in pengarna...
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns en del här som tycker allt ska övervakas för att minska brottsligheten. Och som vurmar för: Jag har inget att dölja så övervaka allt inkl, alla pengartransaktioner.
Om jag vill köra till min älskarinna i Ö-vik och gå ut och äta så vill jag kanske inte lämna digitala spår även om det hela är helt legalt. Då är det bra att ha kontanter att tanka för och betala hotellrum. Men detta ingår inte i kortivrarnas värld. Trist.
Kom ihåg mannen som tog hustruns bil till sin älskarinna och körde genom trängselskattekameror.
Frugan fick räkning från Transportstyrelsen och mannen fick till slut förklara vad han gjorde där....
 
  • Wow
Bengt Numelin
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Exakt vad har banken med mitt bilköp att göra om jag köper bilen kontant ?

Dom vet inte ens om att jag köpt en bil, det är inget dom har något med att göra.

Och transportstyrelsen har ingen aning hur mycket jag köpte bilen för, eller hur jag betalade, det enda
dom bryr sig om är att säljaren ville skriva över bilen på köparen, och köparen ville ha bilen skriven på sig.



Men än en gång, vad har banken med mitt bilköp att göra ? i synnerhet om jag köper den kontant..

Sen samkör inte banken sina transaktioner med transportstyrelsen, hur gärna du än vill det.
Möjligen gör polisen det efter att dom har en misstanke om ett brott.
Banken bryr sig inte en skit om du vill köpa en bil än mer än i den graden att de då kan försöka sälja en bilförsäkring eller finansiering.

Har du kontanterna hemma i madrassen så kommer heller inga frågor men om du på något sätt vill involvera bankens tjänster så är den tvungen enligt finansinspektionen att ställa frågor.

Från finansinspektionen hemsida.

Övervakning
Ett företag ska granska transaktioner för att kunna upptäcka transaktioner och andra aktiviteter som kan misstänkas vara ett led i penningtvätt eller finansiering av terrorism.

Det innebär att kontrollera och dokumentera att de transaktioner som utförs stämmer överens med den kunskap som företaget har om kunden, dennes affärs- och riskprofil och, om det behövs, varifrån kundens ekonomiska medel kommer.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns en del här som tycker allt ska övervakas för att minska brottsligheten. Och som vurmar för: Jag har inget att dölja så övervaka allt inkl, alla pengartransaktioner.
Om jag vill köra till min älskarinna i Ö-vik och gå ut och äta så vill jag kanske inte lämna digitala spår även om det hela är helt legalt. Då är det bra att ha kontanter att tanka för och betala hotellrum. Men detta ingår inte i kortivrarnas värld. Trist.
Måste vara den bra älskarinna om du är villig att åka de 100 milen från Blekinge;)

Men det finns väl inga problem för dig att gå till en bankomat och ta ut kontanter?
 
M MsTake skrev:
Måste vara den bra älskarinna om du är villig att åka de 100 milen från Blekinge
100 mil är en liten uppoffring för att få träffa de läckerheter som finns här uppe! ;-)
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
kortis och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
100 mil är en liten uppoffring för att få träffa de läckerheter som finns här uppe! ;-)
Är det vad ni kallar nästgårds?
 
  • Älska
  • Haha
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
M MsTake skrev:
Men det finns väl inga problem för dig att gå till en bankomat och ta ut kontanter?
S sebastiannielsen skrev:
Menar att banken blir inblandad i detta om du t.ex. tar ut kontanterna på bankomat eller över disk.
Bankomaten kanske ställer dessa frågor? :)
 
P polaris78 skrev:
Klokaste folk kan göra för att inte bli helt kontrollerade och att banken ska ha stenkoll på varje krona är att flera tar och ta ut en del av lönen i kontanter och handla saker för dom pengarna istället för att betala med spårbara betalningar som plastkort osv hela tiden..
Det blir nog inte poppis hos bankerna som får lägga mer tid på sin frågehantering. Men de lär tjäna mer pengar i alla fall, eftersom kunderna får betala extra för det (också).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.