P
BirgitS BirgitS skrev:
Nja, checkbedrägerier var ju stort på den tiden och förfalskade id-kort/körkort förekom ju också. Skillnaden var väl att det var mer "vem som helst" som kunde bli drabbad, till skillnad från nu när man ser en tydlig åldersskillnad (i alla fall som det pratas om det).
Checkbedrägerier skyddar man sig mot genom att inte ta emot checkar, eller åtminstone delvis genom att inte ta emot checkar över ett visst belopp. Det går väl inte att göra checkbedrägerier per telefon?
 
P
P paralun skrev:
Jo men man har inga rutiner för att kontrollera körkorten.
Man måste se reportaget om förfalskade körkort.
[länk]

Bara en till i raden av "säkerhetshål"....
I det reportaget handlar det om förfalskade utländska körkort. Jag tror Fairlane syftade på ett svenskt körkort i inlägg #1 603, så Dilatos kommentar i inlägg #1 604 är nog relevant. (Polisen får väl ta hjälp av Transportstyrelsen).
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Aktuell artikel från SvD om banker och bedragare (verkar vara utanför betalmuren)

Banker duckar frågor om bedrägerierna
"Antalet bankkunder som drabbas av bedrägerier har ökat snabbt. Under andra halvåret 2023 genomfördes 135 000 bedrägerier mot svenska bankkunder för totalt 1,1 miljarder, enligt siffror från Finansinspektionen."

https://www.svd.se/a/eM8jpK/fa-far-ersattning-banker-duckar-fragar-om-bank-id-bedragerierna

Klart lönsamt!
 
Fairlane
P paralun skrev:
Aktuell artikel från SvD om banker och bedragare (verkar vara utanför betalmuren)

Banker duckar frågor om bedrägerierna
"Antalet bankkunder som drabbas av bedrägerier har ökat snabbt. Under andra halvåret 2023 genomfördes 135 000 bedrägerier mot svenska bankkunder för totalt 1,1 miljarder, enligt siffror från Finansinspektionen."

[länk]

Klart lönsamt!
Och där kan man läsa:
"SBAB konstaterar att rena id-stölder blivit färre medan det blir vanligare med stölder via social manipulation, det vill säga där bedragaren får en person att signera eller utföra en transaktion via sitt eget bank-id."

Hmm, rena ID-stölder blir färre, medan det blir vanligare att man lurar folk att genomföra transaktioner. Det senare är alltså det stora problemet. Hur hjälper en högre tillitsnivå mot det?
 
  • Gilla
  • Älska
pmd och 3 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Nja, checkbedrägerier var ju stort på den tiden och förfalskade id-kort/körkort förekom ju också. Skillnaden var väl att det var mer "vem som helst" som kunde bli drabbad, till skillnad från nu när man ser en tydlig åldersskillnad (i alla fall som det pratas om det).
Glöm inte Nigeriabrev, och varianter därav, romansbedrägerier, ja det finns säkert många fler men min poäng är att det är svårt att stå emot skickliga bedragare.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mats-S
D djac skrev:
u kan däremot får ett gratis Freja eID när som helst, som ger dig samma möjligheter, och kanske lite till
Freja eID har inte alls samma spridning som BankID, hur många erbjuder det som login på sina sajter tex. Vissa gör det, men BankID är det som gäller om man ska ha full täckning, det är alltid med som ett alternativ när man ska logga in.

A AndersS skrev:
Håller med, varför lägger man tid och kraft på att klaga och inte söka en lösning.
Har inte lagt tid och kraft på att klaga, känner visst till att det finns alternativ, men som sagt är dom sämre.
D Dilato skrev:
Jag har konton i flera av dessa utan att det kostar någon krona
Intressant, Handelsbanken tar i alla fall 25 kr/mån för ett sparkonto med skitränta, oavsett vad man gör där.
Så vilka affärsbanker har helt gratis konton utan någon avgift där det samtidigt ges möjlighet att skaffa BankID?
 
Redigerat:
BirgitS
P pmd skrev:
Checkbedrägerier skyddar man sig mot genom att inte ta emot checkar, eller åtminstone delvis genom att inte ta emot checkar över ett visst belopp. Det går väl inte att göra checkbedrägerier per telefon?
På den tiden som man bara kunde ta ut pengar genom att besöka ett bankkontor så var det checkar som användes så fort det gällde större belopp än man ville gå omkring med i plånboken pga. rånrisken (vanligare med rån av plånböcker på den tiden än nu). Om det inte var så stora belopp som vid köp av hus då man använde postväxel. Även efter att bankomaterna kom så var det ju vanligt med checker.

Det största problemet med checker var väl när någon lyckades komma över (stjäla) någons checkhäfte.

Var tid har sin typ av bedrägerier, de anpassas efter rådande omständigheter.
 
BirgitS
D djac skrev:
Glöm inte Nigeriabrev, och varianter därav, romansbedrägerier, ja det finns säkert många fler men min poäng är att det är svårt att stå emot skickliga bedragare.
Då är vi ju framme vid en tid när internet fanns och inte tiden för:
P pmd skrev:
När man var tvungen att besöka ett bankkontor för att ta ut pengar eller göra en överföring bör det ha varit färre som drabbades av bedragare i sådana sammanhang.
 
D
Mats-S Mats-S skrev:
Freja eID har inte alls samma spridning som BankID, hur många erbjuder det som login på sina sajter tex. Vissa gör det, men BankID är det som gäller om man ska ha full täckning, det är alltid med som ett alternativ när man ska logga in.
Jag har både Freja och BankID, de har lite olika företräden.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Fairlane
Mats-S Mats-S skrev:
Intressant, Handelsbanken tar i alla fall 25 kr/mån för ett sparkonto med skitränta, oavsett vad man gör där.
Märkligt. Jag har haft Handelsbanken i över 25 år och betalar ingen månadsavgift
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Och där kan man läsa:
"SBAB konstaterar att rena id-stölder blivit färre medan det blir vanligare med stölder via social manipulation, det vill säga där bedragaren får en person att signera eller utföra en transaktion via sitt eget bank-id."

Hmm, rena ID-stölder blir färre, medan det blir vanligare att man lurar folk att genomföra transaktioner. Det senare är alltså det stora problemet. Hur hjälper en högre tillitsnivå mot det?
Jo som jag skrivit flera gånger så är en statlig e-legitimation bara en viktig pusselbit, sen med en smart informationskampanj så kanske man kan "banka in i skallen" på de flesta när och hur man använder sin e-legitimation. En gåta egentligen att så många är så lättlurade?
 
Mats-S
Fairlane Fairlane skrev:
Märkligt. Jag har haft Handelsbanken i över 25 år och betalar ingen månadsavgift
Dom kallar det "Baserbjudande", dras första bankdagen varje månad.
https://www.handelsbanken.se/sv/privat/baserbjudande:
Vad kostar det ?
Vårt baserbjudande kostar 25 kronor per månad. Du betalar för max ett baserbjudande.
Har du Bankkort Mastercard, Allkort eller Platinum betalar du inte för baserbjudandet. Du betalar istället kortets årsavgift.
Upptäckte det av en slump när jag kollade kontohändelser i ett annat syfte för några år sedan :) Summan syns i sammandraget för kontot,"kontotransaktioner".
 
Mats-S Mats-S skrev:
Dom kallar det "Baserbjudande", dras första bankdagen varje månad.
För dig kanske. 😉
 
P paralun skrev:
Jo som jag skrivit flera gånger så är en statlig e-legitimation bara en viktig pusselbit, sen med en smart informationskampanj så kanske man kan "banka in i skallen" på de flesta när och hur man använder sin e-legitimation. En gåta egentligen att så många är så lättlurade?
En statlig e-legitimation är som sagt en bra ide ur många synpunkter, oavsett vilken tillitsnivå den landar på.
(För min del får den gärna utfärdas i flera olika tillitsnivåer, beroende på vilka behov användaren av dem har)

Men vad den har för koppling till en informationskampanj har jag svårt att se och än mindre vilken signifikant påverkan det skulle ha på antalet bedrägerier.
Ingen kan ju ärligt påstå att det *inte* massivt har informerats från banker, anslagstavlan, media och så vidare om hur man bör hantera sin e-legitimation och riskerna med att göra fel.

Folk *är* lättlurade. Det kommer inte påverkas av *hur* en e-legitimation utfärdas.
Ska mängden bedrägerier minska behöver man helt andra processer, som nämndes i den här tråden för typ 100 sidor sedan.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.