Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du med detta?
Jo Tant Agda samt Farbror Sven polisanmäler ju bedrägeriet.
Banken ser ju transaktionerna båda har gjort till ett visst konto inkl som UG visade att målvakten direkt köper kryptovaluta. Så kontohavaren/målvakten måste ju ha en bra förklaring till att pengarna hamnade på kontot.
Har målvakten ingen bra förklaring så är det som jag ser det bara att stänga av målvakten från bankens tjänster. Sen blir det säkert en massa "reservmålvakter" men till slut så blir det nog för besvärligt.
Sen för att få det att funka fullt ut så måste då bankerna samarbeta med "follow the money" taktiken.
Borde inte vara så besväligt.
 
P paralun skrev:
Banken ser ju transaktionerna båda har gjort till ett visst konto
Du tror inte att det kontot finns i en annan bank?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
På den tiden som man bara kunde ta ut pengar genom att besöka ett bankkontor så var det checkar som användes så fort det gällde större belopp än man ville gå omkring med i plånboken pga. rånrisken (vanligare med rån av plånböcker på den tiden än nu). Om det inte var så stora belopp som vid köp av hus då man använde postväxel. Även efter att bankomaterna kom så var det ju vanligt med checker.
Jag umgicks nog inte i så välbärgade kretsar att checkar behövdes till vardags. Kontanter räckte till. Min egen användning av checker inskränkte sig mest till att betala räkningar via postgirot. Ett och annat köp i butik blev det också, men inte ofta och inga stora summor. Det var bekvämt att slippa gå till en bankomat eller en Minuten.
BirgitS BirgitS skrev:
Det största problemet med checker var väl när någon lyckades komma över (stjäla) någons checkhäfte.
Kan det ha varit det största problemet? Oftast legitimerade man sig när man betalade med check, enligt min erfarenhet. Visst förfalskades ID-kort även i forntiden, men var det speciellt lönsamt att stjäla ett checkhäfte och förfalska ett ID-kort?
BirgitS BirgitS skrev:
Var tid har sin typ av bedrägerier, de anpassas efter rådande omständigheter.
Ja, så är det ju. Det är en ständig kapprustning.
 
P
D djac skrev:
Jag har både Freja och BankID, de har lite olika företräden.
Det är bra med konkurrens. Jag tror att det hade dröjt längre för Bankid att införa fingeravtrycksidentifiering om inte Freja introducerade det först.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jag tror fortfarande på "storstädning" av systemet som uppenbarligen blev fel.
Ja, vi har allvarliga brister i äldrevården i Sverige. Det behövs en storstädning i det. Men det har inget med e-legitimationer att göra.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Du har säkert helt rätt, inga lagändringar krävs. Märkligt att bankerna bad om lagändringar, vilket också står i den länk som du lagt in några gånger.
Det är en fint från bankernas sids, förstår du väl? Så att bedragarna ska känna sig säkra fastän de inte är det.
 
  • Haha
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jag är säker på att bankerna klarar det här utan lagändringar, man har redan verktyg för att spåra penningtvätt och samma verktyg kan säkert vässas för att jaga kriminella bedragare.
Det är en sak att klara av något, men en annan att klara av det utan att bryta mot lagar och förordningar.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Det är bra med konkurrens. Jag tror att det hade dröjt längre för Bankid att införa fingeravtrycksidentifiering om inte Freja introducerade det först.
Jag tycker också att det är bra att Freja är väldigt tydligt med vad som delas vid varje autentisering, det syns också tydligt i loggen, Freja var också före med tydliga kvittenser på det man signerat.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du tror inte att det kontot finns i en annan bank?
Jo och just därför måste bankerna samarbeta inkl kanske ett målvaktsregister som bankföreningen nämner.
 
Fairlane
P paralun skrev:
Jo och just därför måste bankerna samarbeta inkl kanske ett målvaktsregister som bankföreningen nämner.
Vilket kräver en förändring av lagen, vilket är anledningen till att bankerna önskar det.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vilket kräver en förändring av lagen, vilket är anledningen till att bankerna önskar det.
Jo men man borde kunna skippa "registret" så länge som får vissa att gå i spinn.
För att kolla upp Tant Agda's och Fabror Svens överföringar inkl att det kan vara till en annan bank så kan ju det hanteras som ett "löpande ärende" mellan banker.
 
P paralun skrev:
SEB inför tidsfördröjda betalningar och samtliga banker följer nog efter.

[länk]

Hittar inga detaljer på SEB's sida hur man exakt gör fördröjningen, kommer väl under dagen.
Det är ju SEB som följer efter. Längst ned i artikeln du länkar in står uttryckligen "Även några av de andra storbankerna har infört liknande åtgärder." Till och med titeln hänvisar till det "Även SEB inför..." (Min fetning).
Läser du inte vad du länkar in i tråden?
Kan du nu inte sluta svamla om alla möjliga saker du inte har någon koll på? Det finns de här inne som uppenbart har kunskap i ämnet, något som du helt verkar sakna och dessvärre inte heller vilja ta till dig av.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det är ju SEB som följer efter. Längst ned i artikeln du länkar in står uttryckligen "Även några av de andra storbankerna har infört liknande åtgärder." Till och med titeln hänvisar till det "Även SEB inför..." (Min fetning).
Läser du inte vad du länkar in i tråden?
Kan du nu inte sluta svamla om alla möjliga saker du inte har någon koll på? Det finns de här inne som uppenbart har kunskap i ämnet, något som du helt verkar sakna och dessvärre inte heller vilja ta till dig av.
Jo såg det senare och samtliga banker följer nog med, sorry.

Men som jag skrev så hittar jag inga detaljer hur man fått till "tidsfördröjningen" i betalmodulens GUI.
Det är ju ganska meningslöst om Farbror Sven och Tant Agda blir instruerade av någon kriminell att inte välja någon tidsfördröjning. Loggade in snabbt och kunde inte se någon skillnad angående betalningar/överföringar.
 
Ungefär som dina lösningar på högsta tillitsnivå på e-legitimation då...
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.