AndersPS AndersPS skrev:
Tjänstekort är ofta giltiga som id handling.
Tillägg: förutsatt att det är SIS märkt.
Jo men så blir det inte med en ny statlig e-legitimation.
Men alla kan ju id-växla via den statliga e-legitimationen precis som Freja skriver i sin remisskommentar.
Så företagskort blir sannolikt även de mycket säkrare.
 
P paralun skrev:
Jo men så blir det inte med en ny statlig e-legitimation.
Men alla kan ju id-växla via den statliga e-legitimationen precis som Freja skriver i sin remisskommentar.
Så företagskort blir sannolikt även de mycket säkrare.
Men du kan skaffa ett pass utan att ha ett id, det enda som behövs är att någon annan intygar att du verkligen är du. Så nu har vi gått hela varvet runt, och det går fortfarande att skapa falska id handlingar.

Sen är vi tillbaks til frågan som du duckar... sker det bedrägerier genom att det tas ut BankID som tillhör någon annan, eller är det något som enbart hände tidigare? Och ännu mer brännande, när Tant Agda signerar med sitt nya säkra eId, efter att ha pratat med bankens kundservice, på vilket sätt har den högre säkerhetsklassen hjälpte henne?
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Men du kan skaffa ett pass utan att ha ett id, det enda som behövs är att någon annan intygar att du verkligen är du. Så nu har vi gått hela varvet runt, och det går fortfarande att skapa falska id handlingar.

Sen är vi tillbaks til frågan som du duckar... sker det bedrägerier genom att det tas ut BankID som tillhör någon annan, eller är det något som enbart hände tidigare? Och ännu mer brännande, när Tant Agda signerar med sitt nya säkra eId, efter att ha pratat med bankens kundservice, på vilket sätt har den högre säkerhetsklassen hjälpte henne?
Nej du kan inte skapa ett pass utan någon form av identifiering, sen exakt hur polisen gör samt vilka kontrollpunkter det är har jag aldrig grottat i när någon saknar en fysisk identifiering och är "papperslösa".

Enkelt beskrivet
https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-kort/
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej du kan inte skapa ett pass utan någon form av identifiering, sen exakt hur polisen gör samt vilka kontrollpunkter det är har jag aldrig grottat i när någon saknar en fysisk identifiering och är "papperslösa".

Enkelt beskrivet
[länk]
Man behöver inte grotta ner sig i det, det räcker att man läser länkarna man postar.

Skärmdump av polisen.se som visar kriterier för att intyga identitet och knapp för att lämna sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump från polisen.se som listar personer som kan intyga identitet för passansökan, inklusive make och förälder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Man behöver inte grotta ner sig i det, det räcker att man läser länkarna man postar.

[bild]
[bild]
Jo man ger polisen informationen och vad de sedan har för interna kontrollpunkter för att verifiera identiteten är ju en helt annan sak. Läser man hela Schengenavtalet inkl bilagor så kanske det framgår?
 
P paralun skrev:
Jo man ger polisen informationen och vad de sedan har för interna kontrollpunkter för att verifiera identiteten är ju en helt annan sak. Läser man hela Schengenavtalet inkl bilagor så kanske det framgår?
Kontrollpunkten består av att du som intygat kan hamna i fängelse om du lämnar felaktiga uppgifter.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Kontrollpunkten består av att du som intygat kan hamna i fängelse om du lämnar felaktiga uppgifter.
Jo men informationen någon lämnar ska ju kontrolleras och det gör då polisen och vilka interna kontrollpunkter de har exakt är ju en intern angelägenhet för att kunna utfärda ett pass.
 
P paralun skrev:
Jo men informationen någon lämnar ska ju kontrolleras och det gör då polisen och vilka interna kontrollpunkter de har exakt är ju en intern angelägenhet för att kunna utfärda ett pass.
Nu är vi vid altandörren igen ;)
 
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Det finns ett stort hönan och ägget problem i detta med tillitsnivåer och legitimation. Man kan inte använda en legitimation med en låg tillitsnivå för att hämta ut en ny legitimation med en högre tillitsnivå (ok, i praktiken går det, men rent krasst sjunker tillitsnivån på den nya legitimationen.

När jag hämtade ut mitt ID-kort hos Polisen för två år sen så legitimerade jag mig med mitt körkort. Körkort är som vi vet fullständigt värdelöst som ID-handling, det vimlar av falska körkort, så kanske har jag hämtat ut min ID-handling med ett falskt körkort. Vad säger det om tillitsnivån på mitt ID-kort?
Några veckor senare hämtade jag ut mitt PASS med mitt nya ID-kort, vilken tillitsnivå finns på passet?

Säkerhetsmässigt för e-legitimation är tillitsnivån för BankID en icke-fråga, det inser alla som kan något om säkerhet. Det är bara de som vill ha högsta möjliga säkerhetsnivå i alla tänkbara situationer som anser att det måste vara högsta tillitsnivå. De personerna har också rimligen 4-punktsbälte i bilen, högsta säkerhetsklass på larm, dörrar, fönster och lås på sina bostäder etc... Själv är jag så naiv så jag har inte ens höga stängsel med taggtråd runt min tomt...
 
  • Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Nu är vi vid altandörren igen ;)
Jovisst.... och alla vet ju hur svag altandören är men gör inte mycket.😇

Jag tror det är ganska enkelt för polisen att avgöra, sant eller falskt med ett antal interna kontrollpunkter.
Sist fick jag mitt pass på tre dagar, tryckt och klart.
 
Fairlane
P paralun skrev:
Jovisst.... och alla vet ju hur svag altandören är men gör inte mycket.😇
Men hur gör du då?
Säkrar du upp altandörren innan du byter ut din mycket säkrare dörr på framsidan? Säkrar du upp altandörren på före du byter ut ditt lås av näst högsta säkerhetsklass till ett av högsta? Eller har du obegränsade resurser och förbättrar säkerheten överallt direkt? Givetvis utgår jag ifrån att du regelbundet byter lås när det kommer ut ett ännu lite säkrare på marknaden.
P paralun skrev:
Jag tror det är ganska enkelt för polisen att avgöra, sant eller falskt med ett antal interna kontrollpunkter.
Sist fick jag mitt pass på tre dagar, tryckt och klart.
Tittade man på filmen som du länkade till så var det inte helt enkelt för polismannen att avgöra att körkortet var falskt. De misstänkte det och körkortet fick analyseras av NFC. Det var en enkel förfalskning, frågan är om mer avancerade förfalskningar stoppas eller går igenom.

Jag vidhåller att farbror Sven kommer hjälpa bedragarna oavsett om det är BankID eller en statlig e-legitimation som används.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Men hur gör du då?
Säkrar du upp altandörren innan du byter ut din mycket säkrare dörr på framsidan? Säkrar du upp altandörren på före du byter ut ditt lås av näst högsta säkerhetsklass till ett av högsta? Eller har du obegränsade resurser och förbättrar säkerheten överallt direkt? Givetvis utgår jag ifrån att du regelbundet byter lås när det kommer ut ett ännu lite säkrare på marknaden.

Tittade man på filmen som du länkade till så var det inte helt enkelt för polismannen att avgöra att körkortet var falskt. De misstänkte det och körkortet fick analyseras av NFC. Det var en enkel förfalskning, frågan är om mer avancerade förfalskningar stoppas eller går igenom.

Jag vidhåller att farbror Sven kommer hjälpa bedragarna oavsett om det är BankID eller en statlig e-legitimation som används.
Kort så är det svårt att göra något åt själva altandörren men man kan då låta altandörren tillhöra skalskyddet för huset inkl en väl placerad kamera plus flera varningsskyltar så är det inte så inbjudande att ta altandörssvägen.

Angående körkort så har de då en lägre tillitsnivå och att det då förekommer förfalskade körkort är ju ingen överaskning inkl svårigheten att se en förfalskning.
 
Fairlane
P paralun skrev:
Kort så är det svårt att göra något åt själva altandörren men man kan då låta altandörren tillhöra skalskyddet för huset inkl en väl placerad kamera plus flera varningsskyltar så är det inte så inbjudande att ta altandörssvägen.
Det går givetvis att förbättra.
P paralun skrev:
Angående körkort så har de då en lägre tillitsnivå och att det då förekommer förfalskade körkort är ju ingen överaskning inkl svårigheten att se en förfalskning.
Ja, och vilken tillitsnivå är det på ett Nationellt ID-kort, uthämtat med ett (eventuellt falskt) körkort?
Är tillitsnivån på det Nationella ID-kortet högre? (Tips, rätt svar är nej)
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
När jag hämtade ut mitt ID-kort hos Polisen för två år sen så legitimerade jag mig med mitt körkort. Körkort är som vi vet fullständigt värdelöst som ID-handling, det vimlar av falska körkort, så kanske har jag hämtat ut min ID-handling med ett falskt körkort.
Körkortet är ju utfärdat av polisen så dom kan nog avgöra om det är äkta.
 
D
D Dilato skrev:
Körkortet är ju utfärdat av polisen så dom kan nog avgöra om det är äkta.
Det här är ju teoretiska diskussioner, dessutom om något för trådens ämne helt irrelevant, det är inte uttag av eleg som är problemet idag, lika lite som hackade sådana, men alla ID har ju svagheten att de börjar någonstans och det finns alltid ett element av osäkerhet där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.