P
Nissens Nissens skrev:
Du har inte kunnat visa var Microsoft och Apple presenterar open source som skulle vara en del av deras operativsystem.
Den centrala delen i MacOS heter darwin och är open source. Darwin är baserad på Open Software Foundations os-kärna Mach.
https://github.com/apple-oss-distributions
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Ok, men att kalla appar som webbrowser som en del av operativsystemet blir ju rätt konstigt. Precis som med drivrutiner.
Ett enkelt sätt att avgöra om ett program ingår i operativsystemet eller inte är att undersöka om det kör i user space eller kernel space. (Det är kanske ett lite för enkelt och grovt test, men det är lätt att använda).
 
D
I korthet så består ju de här problemen i att folk ger bort sina pengar, även om de gör det efter att ha blivit utsatta för bedrägliga ord så blir det ju så. Hur de autentiserar sig när de gör detta, eller om deras OS innehåller open source osv, spelar ingen roll. Antingen får man bli bättre på att förstå när man blir lurad och på så sätt undvika att bli lurad, eller så måste man begränsa medborgarnas tillgång till sina egna pengar ännu mer än idag.

Som vanligt lär det bli något mittemellan, en nypa utbildning, en nypa beslutsstöd, några extra spärrar och förmodligen lite till. Att byta ut inloggningen lär inte vara med på de första sidorna av åtgärder.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
P
AndersPS AndersPS skrev:
Ja, nu måste man ju id växla med pass/nationellt id kort hos alla bankerna, om någon inte har infört det ännu så är det på gång.
Förra sommaren gick det bra att besöka ett Nordeakontor och legitimera sig med körkort för att förnya ett mobilt bankid.
 
P
D djac skrev:
En fråga är hur de skiljer sig mot det bedrägerilandskap vi hade före e-legitimationen och som många hade förlikat sig med. Allt var ju bra förr, glöm inte det folk!
När man var tvungen att besöka ett bankkontor för att ta ut pengar eller göra en överföring bör det ha varit färre som drabbades av bedragare i sådana sammanhang.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
-Polarisering, skrev du fel?

Den tekniska debatten om identitetshandlingar är väl inget som trollfabrikerna drevar om?
Jo nu är det inga "trollfabriker" som skapat det här. Men får vi inte bort utmaningen så jovisst öppnar man för en massa trollande samt hat.

Vi tar UG's bedragarna som exempel den här gången.
https://www.svtplay.se/video/KVk3QWv/uppdrag-granskning/bedragarna?info=visa
 
P pmd skrev:
Förra sommaren gick det bra att besöka ett Nordeakontor och legitimera sig med körkort för att förnya ett mobilt bankid.
Ja, men det är ju ett godkänd och laglig id handling som ska accepteras fysiskt.

Men denna tråden handlar om tant Agda som blir bedragen. För att hämta ut ett nytt (mobilt) BankID digitalt behövs pass/nationellt id.
 
D
P pmd skrev:
När man var tvungen att besöka ett bankkontor för att ta ut pengar eller göra en överföring bör det ha varit färre som drabbades av bedragare i sådana sammanhang.
Ja, det såg onekligen annorlunda ut men jag har ingen inblick i omfattningen eller om det var så mycket trevligare att bli bedragen då, att det förekom bedrägerier då vet vi ju dock.
 
D
P paralun skrev:
Jo nu är det inga "trollfabriker" som skapat det här. Men får vi inte bort utmaningen så jovisst öppnar man för en massa trollande samt hat.

Vi tar UG's bedragarna som exempel den här gången.
[länk]
Du tänker att anti-BankID-falangen kommer att dreva mot folk med appen installerad, folk känner inloggningsskam och det klottras "bankid" på ens fasad? Jag tror inte det blir så faktiskt.
 
  • Haha
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Besserwissergnäll men visst är det väl Transportstyrelsen som utfärdar körkort?
Helt rätt, my bad.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P
AndersPS AndersPS skrev:
För att hämta ut ett nytt (mobilt) BankID digitalt behövs pass/nationellt id.
Såvitt jag förstod så var det samma procedur för att få ett nytt mobilt bankid som för att förnya ett.
 
P
D djac skrev:
Ja, det såg onekligen annorlunda ut men jag har ingen inblick i omfattningen eller om det var så mycket trevligare att bli bedragen då, att det förekom bedrägerier då vet vi ju dock.
Ja, bedragare är väl världens näst äldsta yrke. :)

Min tes är att det var trevligare att bli bedragen då. Det var mer av sol-och-vår vilket av nödvändighet är trevligt i början. Ingen blev avlurad pengar med ett enkelt telefonsamtal, helt enkelt för att det inte gick att göra pengaöverföringar hemifrån.
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P pmd skrev:
Såvitt jag förstod så var det samma procedur för att få ett nytt mobilt bankid som för att förnya ett.
Man kan såklart förnya det på bankkontoret också. Invändningen här i diskussionen var väl att det gick att förnya digitalt utan att egentligen legitimera sig. Det går inte längre.

Kanske var det oklart att det var vad jag syftade på.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Ja, bedragare är väl världens näst äldsta yrke. :)

Min tes är att det var trevligare att bli bedragen då. Det var mer av sol-och-vår vilket av nödvändighet är trevlig i början. Ingen blev avlurad pengar med ett enkelt telefonsamtal, helt enkelt för att det inte gick att göra pengaöverföringar hemifrån.
Nja, checkbedrägerier var ju stort på den tiden och förfalskade id-kort/körkort förekom ju också. Skillnaden var väl att det var mer "vem som helst" som kunde bli drabbad, till skillnad från nu när man ser en tydlig åldersskillnad (i alla fall som det pratas om det).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nja, checkbedrägerier var ju stort på den tiden och förfalskade id-kort/körkort förekom ju också. Skillnaden var väl att det var mer "vem som helst" som kunde bli drabbad, till skillnad från nu när man ser en tydlig åldersskillnad (i alla fall som det pratas om det).
Nu var påståendet att bedragaren är det äldsta yrket. Inte hur man blir bedragen?
sol å vårare, där har de ett bedrägeri som inte har med ålder att. Bara känslor.
Bedrägerier är det väl oavsett hur det utförs och vilken åldersgrupp.
Sen tror inte jag att man ska gå runt och säga jag kan inte bli bedragen med bank id för att jag är yngre.
Det många olika bedrägerier. Nigeria brevet är ett annat exempel
Det finns så många exempel. bank id är den som media har nappat på. Men folk blir lurade på andra sätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.