jag har inte lust att köpa en proffs slip eftersom jag sällan behöver en bandslip.. har tittat på SKIL, bosch och B&D.. Ere någon som har erfarenhet av dessa?

vafalls.. ingen som använder bandslip..

Jorå, fast du ville ju inte spendera slantar på en proffsslip... själv har jag ingen erfarenhet av bandslipar från nämnda märken utan bara från några andra typer av verktyg.

Skall du använda den till inte alltför krävande applikationer eller bara ett fåtal gånger så fungerar de säkert alldeles utmärkt. Du kan gå ner ännu mer i pris om du tittar på de beryktade Ferm, Power Super, Meec Tools, ColTech och allt vad dom nu heter (i de flesta fall exakt samma verktyg men med ÅFs eget märke). Fast då är ju frågan hur länge de håller och hur de är i konstruktionen (vill inte starta ett märkeskrig nu :) )

Kör själv med Makita 9920, vilket är en proffsmaskin i alla avseenden.

Jag kör själv en gammal grön Bosch som har fungerat väldigt bra. Dock börjar det bli svårt att få tag på slipband till den...

Det som jag kan rekommendera är om det går att få tag på en slipram till den du väljer. Då är det lättare att slipa stora ytor. Annars är det lätt att det skär ner om man inte är vaksam.

Hej

Inför en storrenovering av vardagsrummet, där bl a slipning av plankorna i taket ingick, köpte jag 2 st billiga bandslipar Ferm för 199 :- st på Jula. Nu har jag och en kompis idiotkört med dem i ett antal timmar för att putsa bort råplanet på plankorna och förbrukat ett par dussin slipband, storlek 40-60. Det var tungt, det var dammigt, jävligt dammigt, varmt och svettigt. Maskinerna vrålade som besatta och osade bränt efter ett tag. Men! De fungerar fortfarande... är lite överraskad att de gör det efter den behandlingen. Normalt är jag ett kvalitetsfreak som vill ha bra märkesverktyg, men bandslipar hör för min del till engångsverktyg, de används så sällan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.