Hej,

Jag funderar på att införskaffa en bandslip då manuell och slipmus inte alltid räcker till. Detta gäller för privat bruk på hobby nivå. Det som slipas är främst möbler ex bord stolar. Det är såklart ett plus om slipen går att monteras stationärt men självklart förstår jag att man får inte allt för en budget peng och jag tänker väl kanske 1000-1500 kr om det kan räcka?

3ed5aa5190b07c1210aaebf8e31b2b01e3c1addb.gif

S snowjim skrev:
Hej,

Jag funderar på att införskaffa en bandslip då manuell och slipmus inte alltid räcker till. Detta gäller för privat bruk på hobby nivå. Det som slipas är främst möbler ex bord stolar. Det är såklart ett plus om slipen går att monteras stationärt men självklart förstår jag att man får inte allt för en budget peng och jag tänker väl kanske 1000-1500 kr om det kan räcka?

[bild]
Allt går att montera stationärt, bildgoogla https://www.google.se/search?q=belt...e&client=safari#sbfbu=1&pi=belt grinder mount så kommer du hitta inspiration till lösningar.
Enligt min begränsade erfarenhet är det bara för grov avverkning där slutresultatet inte är så noga som bandslipning av tex bord är akuellt. Det är svårt att få ett jämt resultat med bandslip vilket troligen gör att du endå måste köra med grovt papper på en annan maskin efteråt.

Aha, vad skulle du rekommendera för maskin om man skippar bandslip?

S snowjim skrev:
Aha, vad skulle du rekommendera för maskin om man skippar bandslip?
GEX 150 Turbo. Kostar mer men ändå mindre än en rotex. Det är vad jag landade i efter mycket funderingar.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Oj, de var ett rejält pris upp. Vad tror ni om Makita BO5041? Vadär stora skillnaden på en sådan här och GEX 150 Turbo?

Principen är väl densamma, jag valde Bosch för den fått bättre reviews och att jag gillar och litar på deras vinkelslipar som är ganska lika i uppbyggnad.

S snowjim skrev:
Oj, de var ett rejält pris upp. Vad tror ni om Makita BO5041? Vadär stora skillnaden på en sådan här och GEX 150 Turbo?
Skillnaden ligger i att Boschen har Turboläge som funkar som Festools Rotex läge.
Alltså forcerad rotation som ökar avverkningen.

Makitan saknar detta.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Det låter ju bra med tanke på att jag egentligen var ute efter en bandslip som tar rejält men nästan 4000 kr är svårt att motivera tyvärr när jag tydligen klarat mig fint utan slipmaskin tills nu.

Kanske bättre att hyra när det behövs, de kostar ju inte många 100 lappar.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag har en Bosch PBS 75 AE. Inte så ofta den behövs, men när det väl är så så funkar den utmärkt. Jag renoverade/synliggjorde ett par takbalkar här hemma och då var den guld att snygga till med. Reglerbar hastighet och startknappen kan låsas.
Det går också bra att lägga den på rygg och använda "stationärt" till små sliparbeten. Helt perfekt att dra av köksknivarna på om du skaffar lite 400 korns band.
Bosch PBS 75 AE bandslipmaskin liggande på en vit yta, med grön och röd design, använd för slipning av takbalkar och knivar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Skillnaden ligger i att Boschen har Turboläge som funkar som Festools Rotex läge.
Alltså forcerad rotation som ökar avverkningen.

Makitan saknar detta.
Ok, men vad heter den mosvarande Makitan då, 6040?

nanowire nanowire skrev:
Ok, men vad heter den mosvarande Makitan då, 6040?
Ja verkar vara samma funktion, fast den verkar ha utgått eller vara på väg ut?!

Om man skulle ta o köpa något som även går att använda vid färgborttagning på fönster o liknande, är det fortfarande en planslip som gäller?

Har ett multiverktyg som jag såg att man kan sätta tillbehör på för slipning.

På fönster tycker jag att värmepistol och en gammal hederlig färgskrapa är det bästa. Sen kan du använda ditt multiverktyg med sliptillbehöret för de ställen du inte kommer åt.
När det gäller bandslip så är Makitas 9404 otroligt bra. Den är tyst (för att vara en bandslip, stark som s*t*n med mycket bra dammupptagning och har en massa tillbehör man kan köpa till som gör den till bl. annat en stationär bandslip eller en slipram så att du kan släppa oron att den gräver ner sig i materialet du slipar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.