1 159 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Bandsågsblad - vad behöver jag veta?
Tänkte köpa nytt/nya blad till min bandsåg. Det är en enklare såg som varit med ett tag och bladet är ganska slitet. Men jag har inte riktigt koll på hur jag ska tänka. Att ett "djupare" blad används om man i första hand ska såga rakt och motsatsen om man ska såga mycket snirkligt är jag med på. Men antal tänder per tum? Och olika tjocklek? Hur tänker man här?
Jag blev överraskad över hur mycket det fanns att välja på. Har ni som snickrar mycket ett gäng blad som ni byter mellan?
Hur mycket skiljer kvaliteten på blad? Funkar de från clas i sjön, eller är de bara skräp?
Många frågor - vad säger forumet?
Jag blev överraskad över hur mycket det fanns att välja på. Har ni som snickrar mycket ett gäng blad som ni byter mellan?
Hur mycket skiljer kvaliteten på blad? Funkar de från clas i sjön, eller är de bara skräp?
Många frågor - vad säger forumet?
Kraftigare blad har fördelar under förutsättning att sågen klarar att spänna det. Jag använder ett hårt spänt 13 mm bimetallblad med 3 tpi för allt jag använder min såg till (som är en 50 cm Ejca). Har provat kraftigare men dessa fick inte så hög spänning som jag önskat och gav troligen därför sämre resultat.
Medlem
· Stockholm
· 4 008 inlägg
Det beror på vad du ska såga i och hur stor diameter du har på hjulen.
Det är en bordssåg, enl märkplåten är disc size 150mm och längd på bladet 1776mm. Såg nu att det står att rek. bladtjocklek är 0,4mm.Workingclasshero skrev:
Hittills är det främst furu som jag snickrat i, men har tagit ner en alm som jag tänkte lägga undan lite fina bitar från. Alm är väl ganska mycket hårdare än furu?