19 516 läst · 6 svar
20k läst
6 svar
Balkongdörrens handtag går inte att vrida längre
Handtaget på balkongdörren började gå trögt när man skulle stänga dörren. Efter ett tag märkte jag att handtaget på insidan var lite böjt, så jag trodde det var felet. Bytte ut det men det blev inte bättre. Skruvade loss låsvredet och då gick det att vrida handtaget så att dörren låser sig om man försökte ett par gånger. Nu går det inte att överhuvudtaget vrida på varken handtaget eller det separata låsvredet. På dörren sitter det en spanjolett men har inte hittat något modellnr eller liknande, men det står Fix på den.
Har det gått i baklås eller vad kan ha hänt? Kan man laga det på något sätt eller måste jag byta ut handtag/spanjolett?
Har det gått i baklås eller vad kan ha hänt? Kan man laga det på något sätt eller måste jag byta ut handtag/spanjolett?
Börja med att smörja upp spanjoletten, även i det lilla hålet vid låshuset (ungefär i höjd med handtaget) det kan göra att den börjar fungera igen.
Annars får du byta spanjolett och den är ofta måttbeställd, vissa låssmeder byter ut låshuset så den fungerar igen om den övrigt är i bra skick men det är inte många låssmeder som gör det.
Annars får du byta spanjolett och den är ofta måttbeställd, vissa låssmeder byter ut låshuset så den fungerar igen om den övrigt är i bra skick men det är inte många låssmeder som gör det.
Antagligen har en mässingdel (den delen som handtagstappen går in i) nötts så mycket att låskilarna inte kan tryckas ut, det enda som då hjälper är utbyte av hela spanjoletten.
http://www.assaoem.se/sv/site/assao...erdorr/spanjolett/spanjolett-for-fonsterdorr/
http://www.assaoem.se/sv/site/assao...erdorr/spanjolett/spanjolett-for-fonsterdorr/
Funkar det med 5-56 eller måste det vara nån speciell smörja?1 123abc skrev:Börja med att smörja upp spanjoletten, även i det lilla hålet vid låshuset (ungefär i höjd med handtaget) det kan göra att den börjar fungera igen.
Spanjoletter är inte känsliga för vad de smörjs med men undvik lättflytande olja om dörren öppnas över stenplattor då det droppar på plattorna.nino skrev:
Jag brukar använda assa spray och litiumfett på sprayburk.
Personligen använder jag aldrig 5-56 då det klibbar och lämnar en klibbig massa efter sig och blir som ett klister.
Redigerat:
Kan det var det felet när dörren inte går att stänga ibland och ibland går den fint? Har aldrig smörjt där på snart 30år...1 123abc skrev:Spanjoletter är inte känsliga för vad de smörjs med men undvik lättflytande olja om dörren öppnas över stenplattor då det droppar på plattorna.
Jag brukar använda assa spray och litiumfett på sprayburk.
Personligen använder jag aldrig 5-56 då det klibbar och lämnar en klibbig massa efter sig och blir som ett klister.
Om det inte går att manövrera handtaget vid stängning så kan det hjälpa att smörja spanjoletten framförallt vid låshuset genom hålet.nino skrev:
Även om det fungerar bra efter smörjning så är problemet ett tecken på slitage vilket bör kontrolleras så du kan göra en bedömning av om låshuset eller spanjoletten behöver bytas eller ej.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Handtag till altan är ”lös” går inte att dra ner handtaget
Fönster & Dörrar -
Handtaget/låset till altandörren går inte att låsa upp. Hjälp!
Fönster & Dörrar -
Få bort missfärgningar på dörrhandtag
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Traryd fönster handtag går åt fel håll
Fönster & Dörrar -
Hur få samma höjd på handtag till garderobsdörrar?
Möbelsnickeri