Vi har ett skjutglasparti på 6 meter, och väggen är totalt 7,2 meter. Byggnadsingenjören rekommenderade limträbalk alt metallbalk men byggaren valde att gjuta. Det har nu resulterat i att balken sviktar och trycker på mitten av skjutglaspartiet, som nu är väldigt svårt att öppna. Man kan med lite styrka öppna max 1 meter. Finns det något annat alternativ än att byta ut hela balken?

Vi är i tvist med byggaren och kommer troligtvis nå en ekonomisk överenskommelse. Det är mycket vi behöver fixa med huset, så om man kunde hitta en lösning som inte är att byta ut hela balken med allt vad det innebär hade det varit väldigt skönt.

Ett hus med skjutglasparti och problematisk balk som orsakar svårigheter att öppna glaspartiet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand.

En betongbalk som beter sig på det sättet är feldimensionerad. Jag skulle inte våga lita på några uppgifter om denna balk och har därför svårt att se att extra pelare eller liknande skulle kunna vara ett alternativ till att ta bort balken helt och hållet. Jag antar att glaspartiet monterats först efter att balken var färdiggjuten. Jag tycker att tilltaget att placera en betongbalk mer eller mindre i fasad tyder på bristande byggkompetens. Kan han visa upp konstruktionsberäkningen och armeringsritningen?

• Gilla
Gissemisse och 1 till
  • Laddar…
...och detta utan att det ens är snö på taket.

• Gilla
Gissemisse
  • Laddar…
Det finns inga
J justusandersson skrev:
En betongbalk som beter sig på det sättet är feldimensionerad. Jag skulle inte våga lita på några uppgifter om denna balk och har därför svårt att se att extra pelare eller liknande skulle kunna vara ett alternativ till att ta bort balken helt och hållet. Jag antar att glaspartiet monterats först efter att balken var färdiggjuten. Jag tycker att tilltaget att placera en betongbalk mer eller mindre i fasad tyder på bristande byggkompetens. Kan han visa upp konstruktionsberäkningen och armeringsritningen?
Det finns inga konstruktionsberäkningar eller armeringsritningar. Bristande byggkompetens är vi överens om, likaså tycker 3 stycken besiktningsmän.

W witten skrev:
...och detta utan att det ens är snö på taket.
Precis. Nu bor vi så långt söderut man kan komma och på de tre åren vi bott här har vi knappt haft någon snö alls. Men det kan man inte förlita sig på, vädret är ju oberäkneligt.

Det hade varit spännande att höra hur de armerade en balk med spännvidd på 6m. Den borde nog förspännas i.s.f. vilket jag tvivlar på är gjort.
Nu har det ju givetvis konstaterats att de tabbat sig ordentligt, men hur man ens kunde tro att det skulle funka...

• Gilla
Gissemisse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.