2 616 läst · 12 svar
3k läst
12 svar
Balk i taket mellan rum
Vi har rivit en bägg mellan hall och varfagsrum men vill gärna sätta en balk där. För att dela av rummet lite. Mpste sätta något där då springan mellan takgipset är där.
Först tänkte jag köpa 45 x något (inte bestämt mig än) och sätta gips runt om.
Men funderar på att ha en balk och sätta istället. Dock ska det gå ihop med en bit av en vägg som är 70 mm
Hittar bara balkar som är 90 eller 95.
Så min fråga är om man ska satsa på gips istället då måtten blir rätt då, men völdigt mycket mer jobb. Eller om man ska köpa en balk, kanske c24 och be dom såga den så det blir 70 mm tjock.
Vad anser ni?
Först tänkte jag köpa 45 x något (inte bestämt mig än) och sätta gips runt om.
Men funderar på att ha en balk och sätta istället. Dock ska det gå ihop med en bit av en vägg som är 70 mm
Hittar bara balkar som är 90 eller 95.
Så min fråga är om man ska satsa på gips istället då måtten blir rätt då, men völdigt mycket mer jobb. Eller om man ska köpa en balk, kanske c24 och be dom såga den så det blir 70 mm tjock.
Vad anser ni?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 328 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 328 inlägg
Det ska finnas limträbalkar som är 66 mm tjocka, vilket kanske är nära nog för att se bra ut? T ex 66 x 270.
Men oftast har man ju en balk i taket för att ersätta en tidigare bärande vägg (eller om det redan från början krävs av bärighetsskäl). Om detta inte behövs här så kanske det blir snyggare utan? (Dvs att göra om taket på annat sätt istället.)
Men oftast har man ju en balk i taket för att ersätta en tidigare bärande vägg (eller om det redan från början krävs av bärighetsskäl). Om detta inte behövs här så kanske det blir snyggare utan? (Dvs att göra om taket på annat sätt istället.)
Är ingen bärande vägg. Andra altrrnativ välkomnas. Vill bara göra det så enkelt och snyggt som möjligt. Känner att ska jag hålla på o sätta gips och kanter så är risken att något går snett.Magnus E K skrev:Det ska finnas limträbalkar som är 66 mm tjocka, vilket kanske är nära nog för att se bra ut? T ex 66 x 270.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Kan du ta en bild där du vill bygga om. Är det målad väggyta där du vill bygga ner? Jag skulle bita i det sura äpplet och sätta träreglar med gips på båda sidor. Finns tyvärr inga genvägar om du vill att det ska smälta in i omgivningen.
Husägare
· Klagshamn
· 280 inlägg
Förväntningarna på slutresultatet bestämmer ju lite vilken metod som är bäst. Jag tror inte det är en så bra idé att köpa en hel balk, både för att det är dyrare än nödvändigt och en balk är ganska så tung, behöver antingen byggas stolpar att lägga den på eller så måste det finnas något rejält att skruva upp den i. Vill ni att det ska bli en slät och fin låda så tror jag reglar och gips är en väg att gå. Går också bra att bygga en låda av reglar och MDF, lättare att få fina kanter så mindre spacklande och slipande. Går bra att måla med vanlig väggfärg bara man grundmålar först.
Vill ni ha något med trä-utseende kan ni bygga lådan av limfog och måla/betsa eller behandla hur ni vill.
Vill ni ha något med trä-utseende kan ni bygga lådan av limfog och måla/betsa eller behandla hur ni vill.
Liknande trådar
-
Bygga staket mellan grannen
Bygglov -
Hur slipar jag plåttaket på farstun som är golv på balkongen?
Färg, Måla & Tapetsera -
Mellanväggen hus/balkong
Hustillverkare -
Hur skulle ni göra här. Balk i taket och längs väggen.
Färg, Måla & Tapetsera -
Uppflyttning av balkar i mellanbjälklag på 1/3 av huset
Lösvirke & Timmerhus