Hej,

min klippare har varit strålande bra i 4 år.
Men nu har ena bakhjulsaxeln frikopplat. Jag inbillar mig att det beror på att gräs och hår!? Byggts upp innanför metallplattan innanför bakhjulet och pressat isär det.

planetväxlarnas kuggar ser helt ok ut, men motorn och hjulet har inte kontakt med varandra.

Längst in (närmast hjulet) i planetväxeln är ju en platta med tre hål som jag gissar de tre innersta kugghjulen skall hållas fast i.

är det bara att pressa ihop planetväxeln när kugghjulen är i rätt läge? Allså planetväxelns ytterhölje och hjulaxeln. Eller är det något annat fel?
Motorn har ju vettigt motstånd för en avstängd stegmotor.

en helt ny motorenhet är ju karaktärsdanande prissatta.

Ok jag svarar migsjälv.
Först lite felbeskrivningsbilder
Hjulmotor och växeldelar med synliga metallflisor och tecken på slitage på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen växelhus med tre synliga kugghjul och metallflisor synliga i fettet, vilket indikerar slitage.
Skapa konto
Närbild av en maskinkomponents ände med kuggar och spår, indikationer på slitage och metallflisor.
Skapa konto

Nu har jag varit och kliat mig i huvudet lite. axeln har inte kontakt med planetväxlarna.
Alla kuggar ser ut att vara i nyskick. Först provar jag med en skimsbricka men jag har inte sådana och att slipa M10 brickor jämt och lagom var ju rätt svårt. Och efterssom allt ser bra ut har ju knappast brickorna i växel kortats. Tillbaks till att klia sig i huvudet.
Händer som håller en demonterad växelmotor med synliga kugghjul och metallflisor i fettet, i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Steg två: har axeln vandrat utåt av någon anledning? Kanske håret emellan hjulplattan och chassit?
Mätning av axelavstånd med digital skjutmått i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Detta avståndet var ganska lätt att ändra 2mm. Ja med ett skruvstäd var det ganska enkelt och tog man i för mycket så gick axeln inte runt så enkelt i lagret. Men jag tror på att det är detta avstånd som ändrats och det har lett till det som syns på nästa bild. För efter 20talet tester tröttnade jag på att få metallflisor i fingrana och tänkte ÄH strunt i reperation. Hitta felorsaken. Så isär med allt och fram med breakclean.
Kugghjul och mekaniska komponenter spridda på en gul metallask, med fokus på mekaniskt problem och slitna delar.
Skapa konto

Ingenting är synligt slitet Men likt förbannat finns metallflisor i fettet. Och inte fungerar det... antingen går inte hjulet att rotera eller så greppar inte axeln i växeln. Hur fungerar då detta?

Jag tror att kombon stålpinnar i aluminiumhål är orsaken. Det man ser längst in är hjulaxeln. Enda sättet jag kan förstå hur kraften skall föras över mellan motor och hjul är att stålpinnarna på de inre tre kugghjulen skall in i de väldigt grunda hålen i hjulaxeln. Och av någon anledning så är de hålen nu kantslitna och jag känner att en ny hjulmotor är enklare att köpa än att klura ut hur denna skall tas isär och göra nya hål i axeln och kanske lite längre kugghjulspinnar.
Närbild av en svart maskindel med en synlig kugghjulsstruktur och en central axel, visar tecken på slitage och metallflisor.
Skapa konto

Fast man skulle ju kunna fästa de tre innersta kugghjulen med fasta pinnar i hjulaxeln...

Men nä någonstans går det en gräns.

Någon som tror jag har rätt?

C
Har själv monterat ner en automower 450x nyss som gick vänstervarv med tuggljud.
Besviket att behöva köpa hela kitet för 2300kr när det är en liten kugg i planetväxeln som pajar pga uteblivet fett. Säkert husqvarna som gjort lösningen halvdan med massa kugghjul för att få sälja reservdelar. Demonterad planetväxel från en Automower 450x med synligt slitage och brist på smörjning.
Skapa konto
Hjulmotor till Husqvarna Automower visas på en produktförsäljningssida, priset är 2352 kr.
Skapa konto

Hej jag har ett problem med stiga autoclip 520 det stannar alltid tror jag transmitter arbetslös och jag har tx-s2 transmitter detta fungerar det med stiga autoclip 520

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.