Hej,

jag har sett att flera bytt lager i motorerna men i mitt system låter de inte illa men har däremot väldigt dåligt flöde ut i rummen. Jag gissar att motorerna gjort sitt och behöver bytas, låter det rimligt eller är det något annat som kan ha gått sönder på dessa? Lagren byttes av förra ägaren för mer än 10 år sedan.
Kanaler och sådant gjordes precis rent men det hjälpte inte.

Annars så antar jag att man får byta till något modernare system.

Hälsningar
Mattias

Har du kollat så inte ena motorn gått sönder helt?
Har du spolat rent aggregatet efter att kanalerna rengjordes?

Japp aggregatet eller växlaren är helt ren och båda fläktarna snurrar. Men som sagt inget flöde..

Tack för svar.
Mattias

Claes Sörmland
A androidmatte skrev:
Japp aggregatet eller växlaren är helt ren och båda fläktarna snurrar. Men som sagt inget flöde..

Tack för svar.
Mattias
Har du inget ACJ luftvärmeaggregat med i systemet? Jag hade det. När ACJs fläkt vad avstängd helt så blev det minimalt flöde i huset så den stod för grundventilationen av huset även när värmebatteriet inte gick.

Claes Sörmland
Nästa grej. Inte så att någon har ställt ned motorspänningen på fläktarna genom att vrida på omkopplaren inne i Minimastern?

Tabell över fläktvarvtal och motorspänning från Min 100V till Max 220V med inställningar för Minimastern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för svaren, nä det är bara växlare och fläkt, ingen värmare. Var gränsfall när de mätte flödet förra gången om det kan ha varit 5 år sen eller så. Skall mäta spänningen så den är rätt men inget som ändrats avsiktligen. Har bott 13 år i huset.

/Mattias

Nu har du förhoppningsvis löst problemet sedan länge, så detta skriver jag mer som allmän dokumentation. Fjädern till frånluftspjället kan lossa eller gå sönder. Då blir det väldigt begränsat utsug från badrum/tvätt, och desto högre utsug i köksfiltret trots att matlagningsspjället är stängt. Vid manövrering till/från matlagningsläge hörs då inget fjäderljud. Går även att se uppe till vänster när växlaren är urlockad att spjället är stängt även när nylonsnöret inte drar i det.
För att montera fjädern lär man lossa gångjärnsprinten för att komma åt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.