Jag har luftvärme i ett enplanshus på 170kvm med Bahco ACJ från -91 som luftvärmeaggregat.
Nu till frågan. Jag hör hur den slår ifrån i kontaktorn och sen startar den upp igen efter ca 30-60 sekunder. Går en kortare stund och repeterar. Vi har värme i i huset men väldigt ryckig ventilation och värmespridning. Är detta normalt? När jag öppnat och lyssnar kommer det ett ”surrande” som jag tror kommer från överhettningsskyddet alldeles innan den nedre vänstra kontaktorn löser. Tycker det känns som ett konstigt beteende.

Men som sagt. Är detta normalt. Beter sig era ACJ aggregat på det sättet att den ”pulserar” ut värmen” Det kan vara så den reglerar.

dock störande då det blir en ryckig elförbrukning som inte lirar med lastbalansering för laddning av bilen.
 
Hur kallt har ni haft det? Förra vintern när tempen låg på -20C så betedde sig vårt aggregat precis likadant. Precis som det inte orkar och överhettningsskyddet löser. Denna vintern har det inte varit några problem. När det höga fläktläget slår till håller det sig så ett tag vilket är det normala.
 
Claes Sörmland
Jag känner igen det där. Ett fel.

Fläkten ska varva upp när värmebatteriet drar igång. Misslyckas den att varva upp så överhettas aggregatet snabbt och värmesäkringen går. Och så börjar det hela om.

Så varvar fläkten upp som den ska eller finns det ett styrfel eller fel på fläkten?
 
Fläkten varvar upp och går ett kortare slag. Sen bryter kontaktorn och fläkten varvar ner ett tag. Jag tror inte att den stannar helt. Sen repeterar det hela. Nu när det är lite mildare har beteendet försvunnit eller att periodiciteten blivit så lång så jag inte orkar vänta.

De två klntaktorerna styr olika saker antar jag. Någon som vet vad. Den vänstra verkar vara värmeelementet. Sen antar jag att fläktreglerinhen sköts av något annat men kanske styrs av kontaktorn.
 
Såg detta i manual
OBS! Minvarvtalet på fläkten måste justeras upp beroende på storlek på hus. Detta för att inte bland annat över hettnings skyddet ska lösa ut.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hmm. Undrar var jag styr min varvtalet. Fläkten verkar ha 3 fasta lägen. Under locket har jag någon slags Max temperatur som är satt på 80. Får kika när jag kommer hem.
 
FHi FHi skrev:
Jag har luftvärme i ett enplanshus på 170kvm med Bahco ACJ från -91 som luftvärmeaggregat.
Nu till frågan. Jag hör hur den slår ifrån i kontaktorn och sen startar den upp igen efter ca 30-60 sekunder. Går en kortare stund och repeterar. Vi har värme i i huset men väldigt ryckig ventilation och värmespridning. Är detta normalt? När jag öppnat och lyssnar kommer det ett ”surrande” som jag tror kommer från överhettningsskyddet alldeles innan den nedre vänstra kontaktorn löser. Tycker det känns som ett konstigt beteende.

Men som sagt. Är detta normalt. Beter sig era ACJ aggregat på det sättet att den ”pulserar” ut värmen” Det kan vara så den reglerar.

dock störande då det blir en ryckig elförbrukning som inte lirar med lastbalansering för laddning av bilen.
Jag hade liknande problem. Vridknappen märkt "time" - ju mer jag vrider åt höger mot "test" desto tätare intervall mellan av/på. Läste någon stans att den ska stå på "norm" men då får jag inte jämn värme innomhus så jag har den mitt emellan. Nu går den ca 3-4 minuter på högt varvtal om det är riktigt kallt. /Ronny
 
  • Elskåp med styrenhet för luftvärme, kontrollpanel med inställningsratten "TIME" mellan "NORM" och "TEST".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.