Jag håller på att bygga ett biorum i en källare. Tanken är att bygga upp en tunn (ca 10-15 cm djup) baffelvägg för infällnad av högtalare.

Huset är från 1950, men källargolvet har gjutits nytt med isolering och golvvärme. Innan det gjordes var det ett visst bekymmer med problem med fukt genom golvet, men inte varit något sedan ombyggnaden.

Väggen bakom baffelväggen är en innervägg, utan några fuktproblem.

Min fundering är om jag ska bygga baffelväggen på "vanligt" sätt. Dvs regla och gipsa. (Rekommendationen jag fått från hembio-kunniga är två lager gips och ytterst ett lager MDF). Eller om jag ska kämpa vidare med att undvika organiskt material i möjligaste mån och istället mura en vägg i lättbetong, tex med multiplattan (https://www.hplush.se/h-h-multiplattan). Något som jag inte har någon erfarenhet av, så ingen aning hur lätt/svårt det kommer vara.

Jag har tänkt, vare sig jag bygger med reglar och gips eller lättbetong, att lägga syllpapp mellan golvet och vägg-konstruktionen för säkerhets skull.

Någon som har några åsikter/tankar?
Tack!

Om du är rädd för fukt kan du ju mura en klack längst ned av lecablock. Sedan bygger du reglad vägg ovanpå den med syllpapp mellan osv.

Det är betydligt enklare att fräsa ut hål för högtalare i mdf än att göra det i någon form av betong.

Har du konstruktionsberäknat högtalarna med element/volym/avstämning etc eller skall du höfta till något?

gips är mest för att göra konstruktionen mindre resonant. Det kan man också lösa med interna stag. I så fall bygger du ett ramverk som förslagsvis bultas i väggen i bakkant, sedan räcker det med att klä framsidan i mdf, 19 eller 22mm. Jag tror det skulle bli bättre faktiskt :)
Alltså, reglar både i bakkant och framkant, med kortlingar mellan.

• Gilla
Terra2
  • Laddar…
Tja en klack av leca kanske inte är så dumt.
Sen är jag väl lite sugen att testa med lättbetong, eftersom jag inte jobbat med det innan, men är rädd det kommer ta mig 100 ggr längre tid och ge upphov till många svordomar.

Högtalarna är en sluten konstruktion, så det ska bara vara lagom stora "hål" i väggen för att kunna ställa de där. Kör jag lättebetong handlar det alltså mer om att mura en öppning för dem, väggen i sig blir alltså ingen högtalarlåda (som jag tror du förutsatte?)

Bild på högtalarna som ska fällas in:
700_procella_audio_p63.png

Hela väggen behöver alltså bara bli ca 15 cm tjock (från framkant på MDF:en till den gamla väggen). Så tex 95-regel + 2 gips x13mm + 1 MDF. Skulle ditt ramverksförslag vara bättre ändå tror du?

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Jag hade satt dem med skumgummi mellan högtalare och vägg för att ”frikoppla” dem. Sedan struntat i mdf. Enkelt lager gips - bara. Finns ingen anledning att göra en superstyv baffel om du inte kommer koppla högtalarna till den… mekaniskt alltså.
Sätt en regel istället att ”ställa” dem på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.