Skulle vilja få liite längre räckvidd på wi-fi utomhus. 10 meter skulle antagligen räcka för att få stabilare täckning i två mindre byggnader på tomten. Antar att det skulle gå att lösa med en eller ett par APs, men tänker att det kanske skulle vara enklare och billigare att hänga en antenn i TV-masten. Ni som kan, hur skulle ni ha löst detta? Eftersom det har hyfsat låg prioritet ser jag gärna en enkel och billig lösning.

T
Vad har du för wifi idag? Att sätta nya antenner med bättre signalstyrka på en konsumentrouter kan ju funka men en till AP som kopplas till routern är inte mycket dyrare och kanske en enklare/bättre lösning.

Vi har Unifi AP's, en på varje våning och jag märkte härom månaden att jag har täckning över hundra meter bort.
Lyssnade på en podd på telefonen och det började knastra när jag var halvvägs till kvartersbutiken... förvånad kollade jag telefonen och insåg att den var kopplad till vårt wifi och inte mobilnätet.

Tack för svar. Vi har fiber till en typ fem år gammal hyfsad Asus-router. Kanske ändå bättre att lägga stålarna på AP då. Vad pratar vi om för grejer och pengar då? 1500-2000kr?

T
Då kan det vara enklast att kolla på en annan Asus-produkt. Jag hade Asus innan jag uppgraderade hela nätet hemma och tyckte att det var ett bra admingränssnitt som tillät mig att göra inställningar på ett enkelt sätt. Bra användarhjälp direkt i GUIt.
Det borde gå att köpa en enklare Asus router som kopplas till din nuvarande router med kabel och sen konfigurera den som AP. Kostnaden blir under en tusenlapp och det är enkelt.

Sen har Asus i sina nyare routrar funktionen AIMesh som förenklar det hela än mer. Minns inte om det kräver tråd eller om den helt enkelt kan köra via wifi med viss prestandeförsämring.

• Gilla
Soma67
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.