Hej, vi kör en återkommande fråga på forumet: Hur får jag bättre luft i sovrummet (rödmarkerat på bilden).

2-planshus med källare, bergvärme, pax/fresh-fläktar i badrummen på under och övervåning. Friskluftsventiler i vissa fönster. sovrummen på övervåningen. Balkongdörr finns i sovrummet.

Finns det någon smart lösning att få in frisk luft i sovrummet förutom ftx/mini-ftx? Luften är rätt ok när man har fönstren öppna i var gavel på huset (övervåningen), Friskluftsventil blir väl samma sak som att öppna balkongdörren? Samt utan att vädra ut all värme :)

Tack på förhand.

• Planritning av övervåning i 2-planshus med markerade sovrum, ventilationsmöjligheter och badrumsfläkt. Anpassat för diskussion om luftförbättring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag tycker att det är för lite med bara en frånluftsfläkt för att ventilera hela övervåningen. Sätt in en till i klädkammaren eller i hallen. Sen ska det förstås vara en tilluft i det stora sovrummet också.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker att det är för lite med bara en frånluftsfläkt för att ventilera hela övervåningen. Sätt in en till i klädkammaren eller i hallen. Sen ska det förstås vara en tilluft i det stora sovrummet också.
Ja kanske det, men hur löser man tilluft på ett bra sätt? En friskluftsventil vet man ju inte vilken väg luften tar beroende på väder osv.

BirgitS
Frånluftsfläktar kommer ju att se till att suga in luften genom friskluftsventilerna. Det är möjligen om det stormar som det blir sånt tryck på vindsidan att det trycks i för mycket luft att det räcker till för att blåsa ut på andra sidan av huset, men det är ju ovanligt och då kan man ju minska luftflödet där det blåser in för mycket. Sen måste det ju finnas bra ventilation på entréplanet också så att det inte dras upp/ner luft genom trappan.

Eftersom ni har frånluften där ni har den så kommer all "dålig luft" att passera sovrummet.
En lösning för hela våningen skulle vara:
Tilluft till sovrumet i mitten(genom kattvinden), tilluft i det aktuella sovrummet(genom kattvinden) och frånluft(en till fläkt) i klk eller hallen tillsammans med intrimning.

• Gilla
Micze
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.