25 468 läst · 32 svar
25k läst
32 svar
Bättra på fasad, måla 1 eller 2 ggr?
Sida 1 av 3
Hej,
Min träfasad är rätt solblekt samt på lokala områden har yttersta lagret färg släppt. Det är tidigare ägare som målat. När jag väl skrapat bort lös färg och använt kraftvask samt desinfektion, räcker det med att måla ett lager färg eller är det bättre med två lager?
Färgen täcker med ett lager eftersom jag bara målar gult på gult, så frågan är mer om resultatet blir hållbarare med två lager? (Förutom dyrare).
Jag har redan målat halva huset med ett lager förra året och det ser ännu bra ut, men ett år är ju ingen lång tid.
Min träfasad är rätt solblekt samt på lokala områden har yttersta lagret färg släppt. Det är tidigare ägare som målat. När jag väl skrapat bort lös färg och använt kraftvask samt desinfektion, räcker det med att måla ett lager färg eller är det bättre med två lager?
Färgen täcker med ett lager eftersom jag bara målar gult på gult, så frågan är mer om resultatet blir hållbarare med två lager? (Förutom dyrare).
Jag har redan målat halva huset med ett lager förra året och det ser ännu bra ut, men ett år är ju ingen lång tid.
Du får givetvis måla endast en gång om du vill, men hade du lämnat ut arbetet till en målare skulle de målat två gånger. Alcro skriver: Måla alltid täckfärgen två gånger för maximal hållbarhet!
Så oavsett om träfasaden har varit målad tidigare bör du måla två gånger.
Så oavsett om träfasaden har varit målad tidigare bör du måla två gånger.
Kan så vara, men då det gäller att måla ett hus som utsätts för väder och vind under alla årstider, gäller det att få ett så bra skydd som möjligt på husfasaden.
Det är mycket svårt att måla en gång och då garanterat få täckning på hela ytan och inte dra på för tjockt med färg. Därför enklare att göra som målarna och färgtillverkarna säger och måla två gånger.
Men som jag sa förut, står det var och en helt fritt att göra som den vill, när det skall målas.
Det är mycket svårt att måla en gång och då garanterat få täckning på hela ytan och inte dra på för tjockt med färg. Därför enklare att göra som målarna och färgtillverkarna säger och måla två gånger.
Men som jag sa förut, står det var och en helt fritt att göra som den vill, när det skall målas.
Vet inte riktigt vad du menar med ditt sista inlägg Henri, som säger emot ditt första lite?
Är det sämre att måla en gång målar jag givetvis två ggr om det gör att jag kan skjuta på nästa ommålning eftersom underarbetet är det jobbigaste och tråkigaste.
Tänkte om någon visste mer eller hade egen erfarenhet av båda alternativet. Ibland vet nog inte ens "experterna" vad som egentligen är bäst utan har bara lärt sig vad tillverkarna säger. Så erfarenhet hade vart det mest intressanta att höra Men det kan ju vara så att ingen här vågat prova annat än att måla två ggr, och då vågar nog inte jag det heller även om det känns väldigt onödigt när man ser hur resultatet hittills blivit på de två första sidorna.
Om inte annat får jag väl se det som ett experiment och måla två ggr på de sidor som är kvar och sen jämföra om några år vad skillnaden blev. Tyvärr ligger alla sidor i olika vädersträck så går ju inte att säga nåt rakt av ändå, men blir det uppenbar skillnad efter ett par år kan det ju säga nåt.
Är det sämre att måla en gång målar jag givetvis två ggr om det gör att jag kan skjuta på nästa ommålning eftersom underarbetet är det jobbigaste och tråkigaste.
Tänkte om någon visste mer eller hade egen erfarenhet av båda alternativet. Ibland vet nog inte ens "experterna" vad som egentligen är bäst utan har bara lärt sig vad tillverkarna säger. Så erfarenhet hade vart det mest intressanta att höra Men det kan ju vara så att ingen här vågat prova annat än att måla två ggr, och då vågar nog inte jag det heller även om det känns väldigt onödigt när man ser hur resultatet hittills blivit på de två första sidorna.
Om inte annat får jag väl se det som ett experiment och måla två ggr på de sidor som är kvar och sen jämföra om några år vad skillnaden blev. Tyvärr ligger alla sidor i olika vädersträck så går ju inte att säga nåt rakt av ändå, men blir det uppenbar skillnad efter ett par år kan det ju säga nåt.
För egen del har jag alltid täckmålat två gånger. Då har det antingen varit fråga om ändring av kulör eller att fasaden har varit i dåligt skick. Om jag någon gång har varit tveksam till en andra strykning så har arbetsinsatsen med underarbetet gjort att jag ändå har målat två gånger.ÉlPontus skrev:
Dock vill jag inte utesluta att det kan räcka med en täckmålning om fasaden är i mycket gott skick och kulören inte ska bytas.
Okej ungefär så som jag tänker då. Och nu är jag ju tveksam och hoppas nån kunde ge klarhet i det hela.
Men är inte helt övertygad ännu. Fasaden är det inga fel alls på mer än att jag vill snygga till den. Egentligen blir det stor skillnad bara av att tvätta men nu har jag ju börjat måla och visst blir det ännu finare då. Men jag vill ju inte göra det värre genom att måla ett lager om det anses dåligt eller till och med gör det sämre på så vis att det börjar flagna överallt om två år.
Men är inte helt övertygad ännu. Fasaden är det inga fel alls på mer än att jag vill snygga till den. Egentligen blir det stor skillnad bara av att tvätta men nu har jag ju börjat måla och visst blir det ännu finare då. Men jag vill ju inte göra det värre genom att måla ett lager om det anses dåligt eller till och med gör det sämre på så vis att det börjar flagna överallt om två år.
Finns speciella färger som enbart ska strykas en gång vid ommålning. https://www.alcro.se/Utomhus/Arbetsomraden/Trafasad/Tackfarg/Solist/
Jag har dåligt minne, men är nästan helt säker på att ingen sida blev målad 2 ggr utan jag nöjde mig med ett lager ”bättringsfärg” på alla väggar. Kändes bara så onödigt lägga på ännu ett lager.P PH72 skrev:
Jag har inte märkt något problem ännu. Fasaden behöver dock tvättas men det skulle jag tro beror på eldning och annan skit i luften, verkar försvinna lätt iaf. Inget som ett lager till hade hjälpt mot.
Man kan ju spekulera i ifall det kanske är lite tunt med färg i nedre ytterkant av brädorna (jag har liggande panel). Inget som skapat problem ännu, jag försöker bara leta efter nåt fel... om ytterligare några år kanske det slitit igenom och flagnar där? Så hade det släppt en del innan jag började måla, men det var ju tidigare ägares verk så vet inte hur detta var gjort. Har för mig det hade släppt till helt trärent på sina ställen då (undersidan av liggande brädor).
Finns det trärena detaljer så lär du även grunda och alltid två toppstrykningar beroende på vilket märke du använder.
Caparol har kommit ut med en ny produkt. Kolla med din lokala färghandlare.
Caparol har kommit ut med en ny produkt. Kolla med din lokala färghandlare.
Det ska alltid vara impregneringsolja vid ändträ, grundfärg och två lager färg.
Är dessa lager intakta kan man stryka ett lager som "bättring", t.ex.för att färgen är blekt. Men om färgen lossnar när man skrapar ska alla lager tillbaka, dvs grund och två lager.
Sen bara för att t.ex. en utsatt gavel kräver två lager och kanske även grund och olja betyder ju inte att hela huset behöver två lager!
Är dessa lager intakta kan man stryka ett lager som "bättring", t.ex.för att färgen är blekt. Men om färgen lossnar när man skrapar ska alla lager tillbaka, dvs grund och två lager.
Sen bara för att t.ex. en utsatt gavel kräver två lager och kanske även grund och olja betyder ju inte att hela huset behöver två lager!