Vilket verktyg är att föredra när man sågar laminatgolv?
Jag tänker mig en kap i första hand. Men laminat är ju så hårt så förstör inte det klingan?
Ska man satsa på att köpa några billiga klingor och köra på eller?
Ska lägga ca 100kvm.
Jag tänker mig en kap i första hand. Men laminat är ju så hårt så förstör inte det klingan?
Ska man satsa på att köpa några billiga klingor och köra på eller?
Ska lägga ca 100kvm.
Kanske en sån här vore motiverat om man ska lägga 100m2.
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...yg-redskap/sagar-sagblad/28350/laminatskarare
Annars brukar jag alltid köra med sticksåg.
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...yg-redskap/sagar-sagblad/28350/laminatskarare
Annars brukar jag alltid köra med sticksåg.
En sticksåg. Snittet hamnar under golvsockeln, kommer inte synas, och behöver därför inte vara perfekt. Såga underifrån så får du mindre utslag/flisning. De raka snitten kan du såklart köra med handcirkel men den är mer svårhanterad när du står på knä och bara kan använda en hand. Sticksågen behöver du ändå för de snitt som inte är raka, tex vid rörgenomföringar, hörn osv.
Själva snittet går kanske lite fortare men du ska även bära brädan till kapen, justera osv. Med sticksåg kan du såga direkt stående på knä med golvbrädan i en hand och sticksågen i den andra.
Jag skulle säga kap/gersåg. Går snabbt och blir perfekta snitt.Anna1984 skrev:
Visst det sliter på klingan men det finns ju affärer som säljer nya.
För 100 kvadrat skulle jag vägra mickla med en sticksåg.
kapsåg och en billig klinga. Tex från Biltema.
Framförallt sparar man på att det är 90grader direkt när man lägger det på bordet.
Ska det sågas många snitt så spar man lite tid, och framförallt lite frustration när det ska dras linje med vinkelhake, eller läggas jiggar för att såga i rät vinkel.
Utöver gersågen hade jag otrolig nytta av byggsågen som fick klyva mina laminat. Det var trots allt runt 30 snitt som skulle göras, och lätjan med att bara ställa in anhållet och klyva var underbar.
Framförallt sparar man på att det är 90grader direkt när man lägger det på bordet.
Ska det sågas många snitt så spar man lite tid, och framförallt lite frustration när det ska dras linje med vinkelhake, eller läggas jiggar för att såga i rät vinkel.
Utöver gersågen hade jag otrolig nytta av byggsågen som fick klyva mina laminat. Det var trots allt runt 30 snitt som skulle göras, och lätjan med att bara ställa in anhållet och klyva var underbar.
Kap och ger såg! Som sagt sliter på klingan men det är bara att ha en ful klinga till laminat och andra förstörande saker. Tar la 5 minuter att byta klinga.. Snittet 2sekunder dåfår man ha långt att gå till sågen för det ska löna sig med sticksåg över knät. Dessutom skakar det så man får Parkinson ( ja jag förstår att man inte får det men man skakar ju resten av dagen efter ett par snitt)
Har lagt ca 70m2 laminatgolv och sågade med sticksåg och speciella blad för laminatgolv. Skulle tro att du behöver 3-4 blad till 100m2. Jag körde upp två stycken men både var helt slut, så ett tredje blad skulle ha behövts.
Använder en "mobil" arbetsbänk av modellen B&D som sågbänk.
Använder en "mobil" arbetsbänk av modellen B&D som sågbänk.
Tycker det låter som om det är dags för dig att uppgradera din sticksåg. Jag hade tidigare en B&D och den skakade mig mer än bladet. Jag bytte senare upp mig till en blå bosch och tycker nu att sticksågen är ett fantastiskt verktyg. Ofta jag väljer den även om det inte är det lämpligaste verktyget bara för att den är så smidig.Kromo skrev:Kap och ger såg! Som sagt sliter på klingan men det är bara att ha en ful klinga till laminat och andra förstörande saker. Tar la 5 minuter att byta klinga.. Snittet 2sekunder dåfår man ha långt att gå till sågen för det ska löna sig med sticksåg över knät. Dessutom skakar det så man får Parkinson ( ja jag förstår att man inte får det men man skakar ju resten av dagen efter ett par snitt)
Vid golvläggning brukar det bli endast sticksåg som används. det är så få snitt och dom syns inte heller när man är färdig. Då orkar inte jag släpa fram kapen eller klyven. Har man dessutom ett lite äldre hus har man inte mycket nytta av rätavinklar och parallellanhåll, då väggarna ändå inte är raka eller i räta vinklar.
Med sticksågen är plankan kapad fortare än det tar att gå fram och tillbaks till kapen med plankan. Och som sas innan är det ganska troligt att sticksågen kommer fram ändå till detaljerna.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Mest prisvärda måste ju vara Bachos laminatsåg (fogsvans). La ca 25 kvadrat med det och funkar kanon. Bara drygt om laminatet ska sågas på längden
Annars funkar sticksåg bra. La lite i fredags med ett rakt sågblad (det jag skrev om i in sågbladstråd) och det gick löjligt bra. En mobil ryobi arbetsbänk och snabbtving från Biltema och det var riktigt snabbt och smidigt.
Men eftersom du har en kap och ska köpa en med teleskoparm varför inte testa med den för raka snitten och sen en sticksåg för längsgående snitt. Du borde hitta det du själv trivs bäst med då...
Annars funkar sticksåg bra. La lite i fredags med ett rakt sågblad (det jag skrev om i in sågbladstråd) och det gick löjligt bra. En mobil ryobi arbetsbänk och snabbtving från Biltema och det var riktigt snabbt och smidigt.
Men eftersom du har en kap och ska köpa en med teleskoparm varför inte testa med den för raka snitten och sen en sticksåg för längsgående snitt. Du borde hitta det du själv trivs bäst med då...