7 563 läst · 6 svar
8k läst
6 svar
bästa typen av huvudavstängare för vattnet?
Ska dra om rören lite, och retar mig lite på dessa av/på-stängare som jag har idag med en ratt man skruvar. Sist jag rörde den enda började den läcka.
Jag vill ju tro en sådan som är som en spak man kan vrida ett kvarts varv är bättre, (kulventil?)
Fast istället för att tro saker så frågar jag er; vilka på/avstängare ger än minst bekymmer i framtiden?
(alltså inkommande ledning till huset)
Jag vill ju tro en sådan som är som en spak man kan vrida ett kvarts varv är bättre, (kulventil?)
Fast istället för att tro saker så frågar jag er; vilka på/avstängare ger än minst bekymmer i framtiden?
(alltså inkommande ledning till huset)
Röstar för en vettig kulventil av bra kvalitet. För vår stuga sitter en kulventil på PEM-slangen utomhus och den har suttit där sedan området fick vatten för si så där 30 år sedan. Inga som helst problem och den kärvar inte det minsta.
Vad jag har märkt så kan det vara skillnad i motståndet på olika kulventiler. Alltså hur lätta de är att öppna/stänga. Personligen föredrar jag en som är lite trögare, gärna med hål i handtaget för att enkelt fästa en säkring.
Vad jag har märkt så kan det vara skillnad i motståndet på olika kulventiler. Alltså hur lätta de är att öppna/stänga. Personligen föredrar jag en som är lite trögare, gärna med hål i handtaget för att enkelt fästa en säkring.
Har du en vattenmätare också? Isåfall är det kanske smidigt med en vanlig vattenmätarkonsol, komplett med kulventiler etc. Finns i flera olika utföranden (rak/vinklade ventiler etc).
http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=44
Det är tourandersson.se som tillverkar dessa gissar jag.
http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=44
Det är tourandersson.se som tillverkar dessa gissar jag.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 733 inlägg
Vill man ha en ventil som garanterat fungerar när den stått öppen i 20 år är det bara skjutventil som gäller. En kulventil är väldigt osäker i sammanhanget eftersom du inte vet hur packboxen mot kulan har klarat tidens tand. Det finns alltid risk att dra sönder en kulventil. En skjutventil har ju bara en skjutlucka i kontakt med vattnet. Växelhuset (skruven) är separerad från vätskan och skulle den kärva är det bara att ta fram skiftnyckeln och ta i mer. Det är aldrig någon risk att man drar sönder den.
Inom industrin är alla "viktiga" ventiler skjutventiler. Kulventiler är bannlysta.
I segelbåtars självlänsventiler används i princip alltid skjutventiler i och med att man vet att de är funktionssäkra. I detta fallet gäller dessutom att rädda liv.
Det har alltså med materialet i ventiltypen att göra. Det är den mekaniska konstruktionen som skiljer och det finns alltid en risk att man drar sönder en kulventil.
Inom industrin är alla "viktiga" ventiler skjutventiler. Kulventiler är bannlysta.
I segelbåtars självlänsventiler används i princip alltid skjutventiler i och med att man vet att de är funktionssäkra. I detta fallet gäller dessutom att rädda liv.
Det har alltså med materialet i ventiltypen att göra. Det är den mekaniska konstruktionen som skiljer och det finns alltid en risk att man drar sönder en kulventil.
Redigerat:
Jo idag så har jag en gammal vridkran efter hydroforen, sen en före röret går ned under backen till huset, sen en före konsolen, sen en på vardera sida utav konsolen(som saknar vattenmätare)..
Många avstängare, och alla är av den lömska man får skruva på i evigheter innan man stängt av eller satt på.
Somsagt så börjar vissa läcka, så törs inte skruva på den närmaste hydroforen som läckte allt mer utav mina tätningsförsök, hehe.
Många avstängare, och alla är av den lömska man får skruva på i evigheter innan man stängt av eller satt på.
Somsagt så börjar vissa läcka, så törs inte skruva på den närmaste hydroforen som läckte allt mer utav mina tätningsförsök, hehe.