542 läst · 11 svar
542 läst
11 svar
Bästa trädgårdsslang - och med eller utan upprullare?
Jag har två olika trädgårdsslangar på rulle, en slangbox från Kärcher och en Hard Head från Jula. Kärchern var dubbelt så dyr men är fyra gånger bättre.
Så mitt råd är att du köper en Kärcher eller Gardena om det nu är en slangbox med automatisk upprullning av slang du vill ha.
Så mitt råd är att du köper en Kärcher eller Gardena om det nu är en slangbox med automatisk upprullning av slang du vill ha.
Beror ju på hur viktigt det är att det rullar upp allt... Både Kärcher och Gardena har varianter med elmotor nu.
Jag har varit rätt missnöjd med min Gardena men den var också rätt gammal så slangen sprack förra året och då beställde jag en ny från Amazon.de som hade fått bra reviews. Tycker den är bättre än Gardenan var. Amazon är ett bra ställe att läsa reviews på , om inte annat...
Jag har varit rätt missnöjd med min Gardena men den var också rätt gammal så slangen sprack förra året och då beställde jag en ny från Amazon.de som hade fått bra reviews. Tycker den är bättre än Gardenan var. Amazon är ett bra ställe att läsa reviews på , om inte annat...
Det här är en typisk "buy once cry once"-produkt.
Köp en med automatisk återrullning. väggmontage är optimalt.
De dyra är ibland satans dyra, jag själv valde Gardenas, men ruskigt bra.
Har två stycken numera dessutom.
Köpte även en variant från Jula för att komplettera ena "hörnet" där vi inte använder vatten lika ofta. Det slutade med att jag ändå drar runt de andra slangarna...
Så köp en bra från början är mitt tips. Den håller många år.
(Ett till tips är att om den pajar..skruva inte isär den själv tillsammans med svärfar.. millimeter ifrån att slå sönder varsitt finger... 😉)
/Jocce
Köpte även en variant från Jula för att komplettera ena "hörnet" där vi inte använder vatten lika ofta. Det slutade med att jag ändå drar runt de andra slangarna...
(Ett till tips är att om den pajar..skruva inte isär den själv tillsammans med svärfar.. millimeter ifrån att slå sönder varsitt finger... 😉)
/Jocce
Jag köpte en svinbillig No-name på EKo, för typ 700 spänn. Hann inte ens ansluta vattenspridaren innan kopplingen for i bitar. När jag då skulle lösa det lite snabbt med en gardena-koppling så insåg jag att slangdiametern skiljde en del, så jag åkte helt sonika och reklamerade d en, för att köpa en gardena. Nu har den hängt ute året runt i 1,5 år, och fungerar precis som ny! Så uttrycket Buy once, cry once, är verkligen relevant i det här fallet! 
Produkter som diskuteras: "vattenspridaren"

Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Har både en Gardena 35XL och testade en mindre från Biltema att ha på ett annat ställe i trädgården.
Som tidigare inlägg säger så köp kvalitet direkt.
Biltemas variant är riktigt dålig.
Får hjälpa slagen in de sista 3m och då är den avstängd och tömd på vatten.
Gardenan har funkat nu i snart 5 år.
Brukar ta in den över vintern för att skona den lite men i vintras hängde den ute och den fungerar fortfarande lika bra.
Som tidigare inlägg säger så köp kvalitet direkt.
Biltemas variant är riktigt dålig.
Får hjälpa slagen in de sista 3m och då är den avstängd och tömd på vatten.
Gardenan har funkat nu i snart 5 år.
Brukar ta in den över vintern för att skona den lite men i vintras hängde den ute och den fungerar fortfarande lika bra.
Förstår.Jocce81 skrev:
Det här är en typisk "buy once cry once"-produkt.
/Jocce
Är det typ denna:
https://www.clasohlson.com/se/Garde...bQhgQ3mI9VseENfSo4jjevtPnR_jsT5RoC23kQAvD_BwE
Den är elektrisk men det kanske funkar med en mekanisk?
Nej, det är ju en ganska onödig och dyr finess. Så värst jobbigt är det ju inte att dra till så spärren släpper och rullar ihop slangen. Exemplet i ovanstående länk är dubbelt så dyr som motsvarande slangbox med upprullning utan motor.Dede77 skrev:
Redigerat:
Här har du mitt tips!T turbo100 skrev:
https://www.amazon.se/dp/B0BNLMXCS3?tag=prisjakt05-21&linkCode=ogi&th=1&psc=1
I stället för att stå med en hård vattenslang som bara jävlas och krullar sig så är den här inte svårare att plocka ihop än en elkabel!
Intressant.O Ossian K Olsson skrev:
Jag har svårt för tunga 30-meters slangar som ska rullas upp och det är där vindan kommer in i bilden.
Detta kanske är ett alternativ (för jag har inget toppenställe att skriva fast vindan på någon vägg).
Ser ut som att man inte kan byta koppling eller skarva om roboten råkat komma förnära.
Edit: Hittade en skarv för 100:- så det är ju lösbart..
Gardena Liano Reparator
Vet du skillnaden på Life och xtreme? Kanske ser att extreme tål mer tryck med det behöver inte jag.
Edit2:
Verkar som att skillanden är något tyngre (men hur mycket?) samt 30 års garanti och bara lite svindyrare.
Tror det blir en xtreme om ingen säger att den är mycket tyngre än life..
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur fästa plan- och sättsteg i en trappa på bästa sätt?
Byggmaterial & Byggteknik -
Nybliven förälder - vilka är dina bästa tips/tricks/hacks!
Övrigt Off Topic -
Dämpa ljudet med akustikpaneler - priser, montering och bästa valen för ditt hem
Artikelkommentarer -
Placera luftvärmepumpen rätt för bästa effekt - inne och ute
Artikelkommentarer -
Befintligt innertak - bästa sätt att montera träbetongskivor
Tak & Vind