10 480 läst · 7 svar
10k läst
7 svar
Bästa snickerifärgen?
Hej,
Jag tänkte bara höra vilken snickerifärg ni anser vara bäst? Är det tex Nordsjö Ready V40/V70, Flügger Exolit V40/70, eller Alcro Servalac Aqua? Och vad är det som gör att en snickerifärg är bättre än en annan? Vilka egenskaper letar man efter?
Jag tänkte bara höra vilken snickerifärg ni anser vara bäst? Är det tex Nordsjö Ready V40/V70, Flügger Exolit V40/70, eller Alcro Servalac Aqua? Och vad är det som gör att en snickerifärg är bättre än en annan? Vilka egenskaper letar man efter?
Jag gillar Servalac pga lättstrukenheten. Provade i somras Blankett http://www.nordsjo.se/press2.asp?Id=7 till att måla bröstpanel och blev väldigt nöjd med resultatet. Enl. personalen i färgaffären används den flitigt av yrkesmålare.
Beckers Snickerifinish. Kan inte med ord förklara hur bra den är. Kan man måla med den ser du inte att det är en plastfärg. Personligen kan jag inte med Nordsjös snickerifärger, inte nån annas heller, men det kanske är en vanesak.
Jag håller med om att Nordsjös Blankett serie är suverän. Det är viktigt när man målar t ex dörrar, att färgen hugger eller sätter sig snabbt, flyter ut väl, och att man ändå kan komma tillbaka en kvart senare och dra upp färgen igen, på t ex en dörr med flera speglar, det kan man med Blankett. Vissa färger har problem då de "kasar"när man tycker man är klar och vänder ryggen till.
5.2 racing, jag förstår inte vad Du menar, vad är det för fel på Nordsjös Häftgrund?
Förr var Alcros Servalack nummer 1, men sen de började med tixotrop, så funkade den inte längre.
5.2 racing, jag förstår inte vad Du menar, vad är det för fel på Nordsjös Häftgrund?
Förr var Alcros Servalack nummer 1, men sen de började med tixotrop, så funkade den inte längre.
Som sagt; allt är nog en vanesak. Men att gå tillbaka en kvart efteråt lyckas du nog inte med nån vattenburen snickerifärg.
Häftgrund är inte det oljefärg?
NyfikenVit frågade vad vi anser och jag anser att Beckers Snickerifinish är bäst.
Häftgrund är inte det oljefärg?
NyfikenVit frågade vad vi anser och jag anser att Beckers Snickerifinish är bäst.
Förlåt, jag talar inte om vattenbaserad Blankett, jag användet endast färg med lösningsmedel.
Såg inte att frågan gällde vattenbaserade färger, men då får NyfikenVit, skylla sig själv, som inte ställer högre krav på målningen
Såg inte att frågan gällde vattenbaserade färger, men då får NyfikenVit, skylla sig själv, som inte ställer högre krav på målningen
Vad jag har hört så gulnar oljebaserade snickerifärger snabbare, vilket jag vill undvika eftersom jag ska måla vitt.
Får man fråga vad det är för skillnad på Nordsjö Ready och Nordsjö Blankett?
Och vad är det för egenskaper som ni anser skiljer en bra vattenbaserad snickerifärg från en dålig?
Får man fråga vad det är för skillnad på Nordsjö Ready och Nordsjö Blankett?
Och vad är det för egenskaper som ni anser skiljer en bra vattenbaserad snickerifärg från en dålig?
Liknande trådar
-
Bästa(?) leverantören av LED-list, drivdon, etc
Belysning -
Bästa kombo FTX-ventilation, luft-vattenvärmepump och golvvärme?
Värme allmänt -
Absolut bästa silikon / fogen mellan golv & list (täta mot silverfisk)
Golv -
Bästa snickerifärgen?!
Färg, Måla & Tapetsera -
Bästa snickerifärgen just nu?
Färg, Måla & Tapetsera