Jag har fått in tre offerter på att måla om hela ovanvåningen vilket innebär en hel del målning av snickerier, bla 8 sådana här dörrar/karmar. Senaste målningen gjordes 1989.

De flesta målarna vill använda Alcro-V mill blank.
Men frågan är om tex Jotun Supreme Finish Superblank skulle ge bättre utseende?
Jotuns färg kostar ca 950kr/3L medan Alcro kostar ca 750kr/3L.
Jag är ute efter en högblank färg som liknar den gamla alkydfärgen (lacknafta) så mycket som möjligt.
Helst ska den nya färgen spegla ljuset.

Vit målad dörr och karm med högblank finish i ett rum med mönstrad tapet och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

G Gabsson skrev:
Jag har fått in tre offerter på att måla om hela ovanvåningen vilket innebär en hel del målning av snickerier, bla 8 sådana här dörrar/karmar. Senaste målningen gjordes 1989.

De flesta målarna vill använda Alcro-V mill blank.
Men frågan är om tex Jotun Supreme Finish Superblank skulle ge bättre utseende?
Jotuns färg kostar ca 950kr/3L medan Alcro kostar ca 750kr/3L.
Jag är ute efter en högblank färg som liknar den gamla alkydfärgen (lacknafta) så mycket som möjligt.
Helst ska den nya färgen spegla ljuset.

[bild]
Jag skulle välja Jotun som verkar vara alkydoljeemulsion, ogillar ytan på akrylatfärgen (Alcros V mill). Helst skulle jag använda lacknafteburen servalac, men det får du ingen målare att göra åt dig.

• Gilla
Gabsson
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Jag skulle välja Jotun som verkar vara alkydoljeemulsion, ogillar ytan på akrylatfärgen (Alcros V mill). Helst skulle jag använda lacknafteburen servalac, men det får du ingen målare att göra åt dig.
Instämmer kring akrylatfärgerna. Har du egen erfarenhet av just Jotun?

Och var hittar man Lacknaftaburen Servalac från Alcro? Jag hittar inte på nätet..

• Gilla
Gabsson
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Från Alcro vette tusan, men finns från Teknos [länk]
Som du säger, målarfirman kommer ju tacka nej till uppdraget. Det handlar ändå om 20 liter åtgång totalt. Hade det varit mindre yta hade jag gjort själv men denna gång hade jag tänkt unna mig leja ut allt arbete.

Ska bli intressant vad folk säger om Jotuns Supreme Finish Superblank.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.