Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Min hultafors Hdm har kastat in handduken efter digert användande. Haft den över ett år utan att tappa bort den så det är ett gott betyg att den nitiskt hamnat tillbaka i snickarbältet.
men nu är ju frågan finns det ngt annat som är bättre/lika bra?
pica tycker jag är kanon och de funkar med stiftmagasinet så de är ju ett alternativ. Magasinet har verkligen ett bra urval av stift. Den gula funkar på stål. Den röda på svart mdf och grafiten är precis rätt kombination av mjukhet/hårdhet.
pennvässaren är på ett smartare ställe än pican. Picans hållare måste ut ur bältet för att kunna vässas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
men nu är ju frågan finns det ngt annat som är bättre/lika bra?
Logga in
Skapa konto
pica tycker jag är kanon och de funkar med stiftmagasinet så de är ju ett alternativ. Magasinet har verkligen ett bra urval av stift. Den gula funkar på stål. Den röda på svart mdf och grafiten är precis rätt kombination av mjukhet/hårdhet.
pennvässaren är på ett smartare ställe än pican. Picans hållare måste ut ur bältet för att kunna vässas.
Har du testat denna?
https://www.hornbach.se/shop/Djuphalsmarkpenna-Bleispitz-Dry-grafit/6012781/artikel-detaljer.html
Tycker den är långt bättre än Pica och likvärdig med Hultaforsen.
https://www.hornbach.se/shop/Djuphalsmarkpenna-Bleispitz-Dry-grafit/6012781/artikel-detaljer.html
Tycker den är långt bättre än Pica och likvärdig med Hultaforsen.
Min Hultafors har också börjat strula, upplever det som skräp i mekanismen som gör att den inte matar stift lika smidigt om alls längre. Undrar om det skulle hjälpa att spola igenom den med såpa och högt tryck eller om den bara rostar då? Någon som haft isär den?
Jag gillar Lyra Dry Profi, har haft min i jobbet ca 6-7 mån utan strul.
Kan inte jämföra med Hulta men klart bättre än Pica, billig dessutom.
https://bolist.se/produkt/djuphalsm...MI0taPpsj95gIVUouyCh2SiQjYEAQYBCABEgIh5PD_BwE
Kan inte jämföra med Hulta men klart bättre än Pica, billig dessutom.
https://bolist.se/produkt/djuphalsm...MI0taPpsj95gIVUouyCh2SiQjYEAQYBCABEgIh5PD_BwE
Den ser också bra ut, kanske testar en sån eftersom jag tappat (eller lagt på något smart ställe) bort min Hornbach penna någonstans...Lizzardo skrev:
Fördelen med Hornbach pennan är ju dock att den är smal så skruvhål genom konsoler etc. går att märka utan att dra ut stiftet långt (och bryta av det i misstag) så jag är kluven...
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Inhandlade de två pennor som fanns på orten. Ska hårdtesta mot hultafors och pican.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Tycker både Lyran och Bleispitz fungerat länge och bra nu! Men skaffade även en stifthållare från Staedtler som funkar väldigt bra, dock lite pillrigare att få fram mer stift.
Men samtidigt gillar jag mina 0,9 pennor från Staedtler
När det krävs mer ”precision”.
Logga in
Skapa konto
Men samtidigt gillar jag mina 0,9 pennor från Staedtler
När det krävs mer ”precision”.
Produkter som diskuteras: "Bleispitz"
Bleispitz
Bleispitz har utvecklat, skapat och sålt innovativa märkningsverktyg i mer än 20 år. Idag är de ett världsledande företag inom produktsegmentet och är leverantör till kända företag från områdena industri, byggnad, skog, automotiv och
Läs mer
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
kört dem på jobbet tills de hälsat hem allihop. Har återgått till hultafors ärligt talat. Det är en jäkligt bra penna och verkar hålla lika bra eller dåligt som de andra pennorna.R roli skrev:
Ibland förvånas man att man startat trådar om helt oväsentliga grejer som snickarpennor ^_^’
Produkter som diskuteras: "snickarpennor"
Snickarpenna classic 10-pack Pica
Av blyerts, 2H
189 kr inkl moms
Läs mer
Nu har jag hunnit långtidstesta följande pennor:
Pica Dry
Hultafors HDM
Bleispitz Dry
Ironside Dry
Pica: Funkar helt ok, men har en dålig hållbarhet, vässaren är sådär. Lite klumpig.
Betyg 2/5
Hultafors: Så länge den är ny är den skön och funkar bra, vässaren är klart bättre än de flesta. Men har en tendens att sluta fungera vid minsta lilla damm. Har hittills avverkat 5 st på kort tid.
Om den inte hade varit så känslig för damm hade den kunnat få full pott.
Betyg 2/5
Bleispitz: Stor och tung men väldigt gedigen penna, håller riktigt bra. Saknar "etui" och vässaren är lite dumt placerat.
Betyg 3/5
Ironside: Billig penna, lätt och skön och håller lika bra som Bleispitz. Plastig men inget som stör då den är ergonomiskt bäst lyckad av samtliga pennor ovan. Vässaren är bättre placerad men når inte upp till Hultafors.
Betyg 4/5
Pica Dry
Hultafors HDM
Bleispitz Dry
Ironside Dry
Pica: Funkar helt ok, men har en dålig hållbarhet, vässaren är sådär. Lite klumpig.
Betyg 2/5
Hultafors: Så länge den är ny är den skön och funkar bra, vässaren är klart bättre än de flesta. Men har en tendens att sluta fungera vid minsta lilla damm. Har hittills avverkat 5 st på kort tid.
Betyg 2/5
Bleispitz: Stor och tung men väldigt gedigen penna, håller riktigt bra. Saknar "etui" och vässaren är lite dumt placerat.
Betyg 3/5
Ironside: Billig penna, lätt och skön och håller lika bra som Bleispitz. Plastig men inget som stör då den är ergonomiskt bäst lyckad av samtliga pennor ovan. Vässaren är bättre placerad men når inte upp till Hultafors.
Betyg 4/5
Medlem
· Sverige
· 5 284 inlägg
Jag kör ofta med Byggmax simpla stiftpenna för typ en tia den funkar fint för vad jag begär av en dylik. Bättre än trad snickarpenna i alla fall.
Har du provat att diska och spola rent en penna som kärvat av damm?End skrev:Nu har jag hunnit långtidstesta följande pennor:
Pica Dry
Hultafors HDM
Bleispitz Dry
Ironside Dry
[bild]
Betyg 2/5
Betyg 2/5
Betyg 3/5
Betyg 4/5