Hej gott folk!
Nu är det dags att måla bort den förskräckligt fula rosa färgen som sitter på vårt hus, vitt ska det bli!
Frågan är hur spritputs tvättas på bästa sätt innan målning? Eller behövs det tvättas?
Och sen till själva målningen, går det att rolla spritputs och dutta med pensel på de hålor som inte rollern når? Att spruta fasaden känns väldigt omständigt..
Bifogar bilder på fasaden;
Väldigt tacksam för svar.
Fridens liljor!
Nu är det dags att måla bort den förskräckligt fula rosa färgen som sitter på vårt hus, vitt ska det bli!
Frågan är hur spritputs tvättas på bästa sätt innan målning? Eller behövs det tvättas?
Och sen till själva målningen, går det att rolla spritputs och dutta med pensel på de hålor som inte rollern når? Att spruta fasaden känns väldigt omständigt..
Bifogar bilder på fasaden;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Väldigt tacksam för svar.
Fridens liljor!
Har rollat stänkputs (inte spritputs) och det går bra med tätt sorts roller. Finns extra breda och med extra långa/tåliga "borst".
Ytan var ny så kan inte svara på rengöring, men skulle ta en högtryckstvätt och sedan låta det torka ur ordentligt nån vecka med varmt väder.
Ytan var ny så kan inte svara på rengöring, men skulle ta en högtryckstvätt och sedan låta det torka ur ordentligt nån vecka med varmt väder.
Härligt! Antar att mina ”korn/stenar” är större i fasaden än din, eller vad är din bedömning utifrån bilderna jag la upp, jämförelsevis med din?M MagHam skrev:
Har tyvärr ingen ingen närbild tillgänglig nu där jag sitter, bara denna, men stänkputsen ger som du säger inte samma stora korn som spritputs (där ballasten kan vara 5 mm).Sbirgersson skrev:
I mitt fall eftersom ytan var ny primade jag med silikatbinder och rollat 2 gg med Beckers silikatfärg. Behövs väl en vända till egentligen om det ska bli riktigt bra. Och det går åt MYCKET färg!
//PS gjorde en del själv och hade hjälp av två polacker - annars hade det blivit drygt med ca 200 m2
Logga in
Skapa konto
Tack för tipsen! Låter fortfarande väldigt tidskrävande men det är väl bara att göra det. När du säger tvätt uppifrån och ner menar du bara vatten med högtryck antar jag?tobbe72 skrev:
M MagHam skrev:Har tyvärr ingen ingen närbild tillgänglig nu där jag sitter, bara denna, men stänkputsen ger som du säger inte samma stora korn som spritputs (där ballasten kan vara 5 mm).
I mitt fall eftersom ytan var ny primade jag med silikatbinder och rollat 2 gg med Beckers silikatfärg. Behövs väl en vända till egentligen om det ska bli riktigt bra. Och det går åt MYCKET färg!
//PS gjorde en del själv och hade hjälp av två polacker - annars hade det blivit drygt med ca 200 m2
[bild]
Ja då är dina korn något mindre, funderar att prova på en yta av 1x1 meter och se om det fungerar. Min förhoppning var att kunna stå på marken och rolla på skaft.. Behövde du eftergå med pensel?