Blueline
Hej gott folk!

Nu är det dags att måla bort den förskräckligt fula rosa färgen som sitter på vårt hus, vitt ska det bli!

Frågan är hur spritputs tvättas på bästa sätt innan målning? Eller behövs det tvättas?

Och sen till själva målningen, går det att rolla spritputs och dutta med pensel på de hålor som inte rollern når? Att spruta fasaden känns väldigt omständigt..

Bifogar bilder på fasaden;

Närbild på en grov rosa spritputsad fasad som ska målas om.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en rosa spritputsad fasad som ska målas om.
Skapa konto

Närbild av en rosa spritputsfasad som skall målas om.
Skapa konto

Väldigt tacksam för svar.

Fridens liljor!

Åsa Lund
Jag hade inte gett mig på att rolla en sån yta. Spruta istället.

• Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
Blueline
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jag hade inte gett mig på att rolla en sån yta. Spruta istället.
Utveckla gärna :)

Åsa Lund
Kommer bli svårt att få in färgen i alla vrår. Ser framför mig ett himla gnidande fram och tillbaka med rollern. Jobbigt...

Blueline
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Kommer bli svårt att få in färgen i alla vrår. Ser framför mig ett himla gnidande fram och tillbaka med rollern. Jobbigt...
Ja det har du rätt i. Min tanke var att rolla och använda pensel som komplement.

Inga problem att rolla så länge man har en rejält grov roller,
använder själv qpt absolut green för liknande projekt, håller lääänge.
Lycka till!! Grov roller för målning, QPT Absolut Green, vit och grön, isolerad på vit bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Blueline
tobbe72 tobbe72 skrev:
Inga problem att rolla så länge man har en rejält grov roller,
använder själv qpt absolut green för liknande projekt, håller lääänge.
Lycka till!![bild]

Härligt att höra!! Målar du på spritputs?

Vill du dela med dig om hur du gjorde med tvättningen?

Har rollat stänkputs (inte spritputs) och det går bra med tätt sorts roller. Finns extra breda och med extra långa/tåliga "borst".
Ytan var ny så kan inte svara på rengöring, men skulle ta en högtryckstvätt och sedan låta det torka ur ordentligt nån vecka med varmt väder.

Använd mögeltvätt om du har påväxt,låt verka ngr dagar för att sen köra en vända med målartvätt,egentligen samma procedur till de flesta hus.

Blueline
M MagHam skrev:
Har rollat stänkputs (inte spritputs) och det går bra med tätt sorts roller. Finns extra breda och med extra långa/tåliga "borst".
Ytan var ny så kan inte svara på rengöring, men skulle ta en högtryckstvätt och sedan låta det torka ur ordentligt nån vecka med varmt väder.
Härligt! Antar att mina ”korn/stenar” är större i fasaden än din, eller vad är din bedömning utifrån bilderna jag la upp, jämförelsevis med din?

Blueline
tobbe72 tobbe72 skrev:
Använd mögeltvätt om du har påväxt,låt verka ngr dagar för att sen köra en vända med målartvätt,egentligen samma procedur till de flesta hus.
Och mögeltvätt samt målartvätt penslas på? Låter som ett evighetsjobb.. :crysmile:

Vät ner fasaden,(inga problem att använda högtryckspruta om man håller avstånd) därefter lägger du på tvätten med en sån här.Arbeta in med borste och avsluta med tvätt uppifrån och ner.
a Tryckspruta för fasadtvätt med slang och munstycke, används för applicering av rengöringsmedel.
Skapa konto

Blueline Sbirgersson skrev:
Härligt! Antar att mina ”korn/stenar” är större i fasaden än din, eller vad är din bedömning utifrån bilderna jag la upp, jämförelsevis med din?
Har tyvärr ingen ingen närbild tillgänglig nu där jag sitter, bara denna, men stänkputsen ger som du säger inte samma stora korn som spritputs (där ballasten kan vara 5 mm).
I mitt fall eftersom ytan var ny primade jag med silikatbinder och rollat 2 gg med Beckers silikatfärg. Behövs väl en vända till egentligen om det ska bli riktigt bra. Och det går åt MYCKET färg!
//PS gjorde en del själv och hade hjälp av två polacker - annars hade det blivit drygt med ca 200 m2
Yttervägg med stänkputs vid sidan av en brun stolpe, med grönska i bakgrunden.
Skapa konto

Blueline
tobbe72 tobbe72 skrev:
Vät ner fasaden,(inga problem att använda högtryckspruta om man håller avstånd) därefter lägger du på tvätten med en sån här.Arbeta in med borste och avsluta med tvätt uppifrån och ner.
a[bild]
Tack för tipsen! Låter fortfarande väldigt tidskrävande men det är väl bara att göra det. När du säger tvätt uppifrån och ner menar du bara vatten med högtryck antar jag?

Blueline
M MagHam skrev:
Har tyvärr ingen ingen närbild tillgänglig nu där jag sitter, bara denna, men stänkputsen ger som du säger inte samma stora korn som spritputs (där ballasten kan vara 5 mm).
I mitt fall eftersom ytan var ny primade jag med silikatbinder och rollat 2 gg med Beckers silikatfärg. Behövs väl en vända till egentligen om det ska bli riktigt bra. Och det går åt MYCKET färg!
//PS gjorde en del själv och hade hjälp av två polacker - annars hade det blivit drygt med ca 200 m2
[bild]

Ja då är dina korn något mindre, funderar att prova på en yta av 1x1 meter och se om det fungerar. Min förhoppning var att kunna stå på marken och rolla på skaft.. Behövde du eftergå med pensel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.