4 866 läst · 6 svar
5k läst
6 svar
Bästa sätt att fylla ut dörrfoder?
Mina innerväggar är 70 tjocka, men satt in nya dörrar där dörrkarmarna är 90 tjocka. När man ska slå på dörrfodret uppstår då en glipa mot väggen på ca 10. Vilken är bästa metoden för att fylla ut en sådan?
(Jag har på ett ställe limmat dit extra trälister på fodrets ena sida. Men det var en jäkla metod. Dels var det omöjligt att hitta plasnhyvlat i den tjockleken jag önskade. Dels var jag tvungen att klyva dom på längden för att få smala pinnar. Sen var det bökigt att limma och det går åt en jäkla massa snabbtvingar om man vill göra många samtidigt. Sen blir det ju inte knivskarp kant mellan foder och pålimmad list, utan det ska slipas till oändlighet för att få en "osynlig" skarv, som ändå aldrig blev osynlig.)
På andra ställen där jag slått på väggpanel har jag fått det omvända problemet. Här glipar det då istället mot dörrkarmen.
Hoppas det finns en allmät känd metod för att få det snyggt.
(Jag har på ett ställe limmat dit extra trälister på fodrets ena sida. Men det var en jäkla metod. Dels var det omöjligt att hitta plasnhyvlat i den tjockleken jag önskade. Dels var jag tvungen att klyva dom på längden för att få smala pinnar. Sen var det bökigt att limma och det går åt en jäkla massa snabbtvingar om man vill göra många samtidigt. Sen blir det ju inte knivskarp kant mellan foder och pålimmad list, utan det ska slipas till oändlighet för att få en "osynlig" skarv, som ändå aldrig blev osynlig.)
På andra ställen där jag slått på väggpanel har jag fått det omvända problemet. Här glipar det då istället mot dörrkarmen.
Hoppas det finns en allmät känd metod för att få det snyggt.
Produkter som diskuteras: "sätt dörrfoder"
Listverktyget Gerikt'n
För listning av dörrar och fönster
239 kr inkl moms
Läs mer
Hej!
Klyv bort 20 på karmen... Ett annat tips när man sätter salningar mellan foder och vägg är att sätta dem med viss förskjutning mot fodret eftersom det precis som du skriver är en massa jobb för att få skarven att "försvinna"
Mvh Wasa
Klyv bort 20 på karmen... Ett annat tips när man sätter salningar mellan foder och vägg är att sätta dem med viss förskjutning mot fodret eftersom det precis som du skriver är en massa jobb för att få skarven att "försvinna"
Mvh Wasa
Köp klackfoder dom har en klack på 13mm, som du kan vända som du vill.
Jag har sneglat på dessa mer än en gång. Tyvärr är det som vanligt inte jag som bestämmer hemma. Nej, hon säger att det ska vara breda svarvade lantfoder runt fönster och dörrar, och dessa finns inte med klack. Suck!Matti_75 skrev:
Å på tal om breda foder. Lysknapparna sitter ju så nära dörrhålen att de breda fodren går ut över dem. Jag såg två möjliga lösningar på detta. Såga ur en fyrkant i väggen, gå in och flytta eldosan bort från dörren med allt vad det innebär såsom korta eldragningar etc, eller såga ur fodret att passa runt lysknappen. Jag valde det sistnämnda. Fult som stryk! För att inte tala om de platser jag måste bygga på fodret för dörrkarmarna är bredare, där ligger lysknapparna en bra bit bakom ett sågat foder.
En lösning som i och för sig kräver lite extra arbete är att du kan sätta en träfiberskiva som denna försthttp://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=43323 och sen renoveringgips på det. På så sätt kommer du ju ganska nära 10 mm. Nackdelen är förstås att man får tapesera om. Alternativt kan du flytta karmen så den sticker ut 20 mm på en sida och sen sätta renoveringsgips+en skiva vanlig så bygger det 19 mm.
Produkter som diskuteras i tråden