Jag behöver koppla styrström till ett relä som ska driva bilens extraljus. Tänkte ta styrströmmen genom att grena av från befintliga helljus-kabeln.

Frågan är dock hur jag gör detta på bästa sätt? De s.k. strömtjuvarna som kläms runt och skär in i kabeln har jag dåliga erfarenheter av.

Jag har tillgång till en ”riktigt” presstång och har krympslang osv. Undviker helst lödning.

Tips?
 
Har du en relativt ny bil är detta inte så "bara" att göra då det lätt förvirrar nån överkänslig data-mojäng som får frispel av att det "känns fel" för den med strömmen till lampan...

Annars är detta rent fysiskt inte nån hjärnkirurgi.

Det seriösa är att kapa kabeln till lampan och skarva ihop med en bra krympskarv som även har smältlim och tätar helt 100, då passar du på att sticka in en extra kabel där i skarven. Håller garanterat bilens livslängd utan att skapa följdproblem. Det finns även krympskarvar med en ring av tenn direkt i som smälter och löder ihop samtidigt....

Snabbvarianten som jag själv fuskar med allt för ofta är att trycka in den extra kabeln direkt vid stiftet på själva lampan och sen bara ta i lite extra när man trycker på kontakten på lampan.
Fungerar 99 gånger av 100 helt problemfritt, men det blir ju lite extra pill varje gång man byter lampa...
 
Grufman bil har en intressant genomgång av olika sätt;
 
Tack för era svar!

På min XC70 från 2013 ska det inte vara något problem att tjuva ström på detta vis har jag kommit fram till.

De kabelskorna med dubbla flatstift har jag sett men varit osäker på om det är en bra lösning.

Dubbla kablar i en krymphylsa vore väldigt smidigt. Men ryms två kablar med isolering i hylsan och blir det tätt vid krympning? Måste jag gå upp i storlek blir den ju för stor i änden med bara en kabel. Väldigt enkel lösning om det fungerar!
 
A Amrich skrev:
Tack för era svar!

På min XC70 från 2013 ska det inte vara något problem att tjuva ström på detta vis har jag kommit fram till.

De kabelskorna med dubbla flatstift har jag sett men varit osäker på om det är en bra lösning.

Dubbla kablar i en krymphylsa vore väldigt smidigt. Men ryms två kablar med isolering i hylsan och blir det tätt vid krympning? Väldigt enkel lösning om det fungerar!
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kabelkopplingar/forgrening-flatstift-10-st-2000018397
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
E Elefant skrev:
Grufman bil har en intressant genomgång av olika sätt;
[media]
Han ratade strömtjuvarna till förgrening men efter det blev det rak skarvning av två kablar istället. Man hade ju gärna sätt hur han löst en bra förgrening..
 
D Dilato skrev:
[länk]
Crimpa fast kabelskor och använda sådana verkar vara lätt. Det blir dock inget som blir tätt men det kanske det inte behöver vara heller…
 
A Amrich skrev:
Crimpa fast kabelskor och använda sådana verkar vara lätt. Det blir dock inget som blir tätt men det kanske det inte behöver vara heller…
Vulktejp över hela paketet så blir det tätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.