I sommarstugan skall en vattenautomat installeras i sommar. Stugan är utrustad med 12-voltsel och vi har därför ingen värme på under vintern.

Det jag skall göra är därför att sätta en dräneringsventil på lägsta punkten för att kunna tömma systemet. Däremot vill jag också gärna koppla ur pumpautomaten och ha den i varmförråd under vintern.

Vad för kopplingstyper är bäst om man vill dra loss och sätta ihop igen upprepade gånger? Jag har hittat en del kopplingar på 1/2" och uppåt som har gummipackning. Dessa borde väl vara smidigast att använda om man slipper tätningstejp och liknande? Anledningen till att jag frågar är att gummipackningskopplingarna verkar enklast, men om så var fallet skulle de väl användas oftare än klämringskopplingarna...? Till tvättmaskin och liknande kör man ju ofta pex med färdiga kopplingar som har gummipackningar. Dessa går väl att montera och demontera många gånger utan problem?
 
Mina föräldrar har en sommarstuga som kallställs varje vinter. De har valt att använda vanliga mässingsdelar som tätas med gängtejp till all VVS. På hösten öppnas alla vattenlås och alla ventiler monteras isär för att inte frysa sönder. på våren sätts allt ihop igen. Totalt tar det väl någon timme per gång.

Läser man på VVS-forumet så sågas ju ofta gäng-tejp men om det bara är meningen att det ska hålla en sommar i taget så funkar det alldeles utmärkt. Billigt och fantastiskt enkelt att använda även för nybörjare.
 
Skulle det inte vara enklast och säkrast med vanliga klämringskopplingar?
 
Unionventiler på sugsidan och trycksidan är rätt enkelt. Inga packningar, och gods som håller länge.
http://www.rinkabyror.se/artikel/metall-union-rak-25/

Vanliga VSH eller Conex klämringar håller länge med, säkert 10talet år innan de behöver bytas av slitage.
 
För mig som glad amatör känns halvkopplingar bäst.
 
Jag skulle kört med vanlig klämringskoppling och absolut undvikt gängtejp.
 
smurfen72 skrev:
Jag skulle kört med vanlig klämringskoppling och absolut undvikt gängtejp.
Varför undvika gängtape??
 
För att det behövs inte i klämringsdelen, och i resten av kopplingen använder man lin eller gänglim, de delarna ska inte delas.

Tejp är bara jobbigt, svårt att få tätt, går inte backa och oftast tar det längre tid och mer frustration.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
corre skrev:
Unionventiler på sugsidan och trycksidan är rätt enkelt. Inga packningar, och gods som håller länge.
[länk]

Vanliga VSH eller Conex klämringar håller länge med, säkert 10talet år innan de behöver bytas av slitage.
Håller med fullständigt.. unionskopplingar ska det vara.

Klämringskopplingar är inte till för att monteras/demonteras flera gånger, och kommer börja läcka efter X-gånger.

Unionskopplingar av bra kvalitet kommer hålla hur länge som helst, bara tänk på att smörja dom vid monteringen, saliv räcker gott och väl.
 
Jag ska kolla upp unionkopplingar. Verkar inte vara med i standardutbudet dock. Jag hade hoppats att vanliga kopplingar med gummitätning i botten skulle göra susen. Byta gummipackning känns ju rätt enkelt en gång om året (om ens det). :)
 
Jag bifogar en bild på den koppling som förbryllar mig mest. På bilden visas inloppsanslutningen där jag vill koppla 32 mm pemrör. Dock sitter en flexslang på pemslangen där sen tidigare med 1" anslutning, invändig gänga. Anslutningen på bilden skall alltså kopplas mot flexslangen. Min förhoppning är att det inte skall göra alltför mycket att flexslangen smalnar av hela inloppslösningen. Antal liter per minut är skitsamma. Jag kommer fylla på en rejäl vattentunna och därifrån köra en elektrisk pump.

Anslutningen till vänster på bilden är 1 1/4". Om jag kör med en reduceringsnippel i det här fallet, vad behöver jag då mer än själva nippeln? (art. på Biltema 265133).

I flexslangen sitter en gummipackning. Om jag använder artikelnumret ovan och kopplar den till pumpen, skall det vara stödhylsa? Förslag på annan lösning? 100m_pump.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
men är det ok att koppla plaströrskoppling till pumpens metallkoppling?
 
Ja, de går bra på sugsidan (vänster).
Flex på trycksidan (höger) fungerar också bra, men byt packningen mellan säsongerna.
 
Tack! Ja jag bytte packningarna förra året och har bara skruvat på ena sidan av flexslangen hittills. Det får hålla för säsongen.

Ok...verkar som lin och kladd är det självklara valet, speciellt vid montering/återmontering 1-2 ggr per år.

Nu blev det såhär (rätta mig gärna om det blev helt galet):

Jag drog på en R32 till R25-koppling på sugsidan. Då lär flexslangen som är R25 passa.

På trycksidan fick jag tag på en kulventil, R10. (är inte säker på vilkan av trycksidans anslutningar jag kommer använda ännu)

Även en R25 till R15-förminskare och en kulventil på det (andra trycksidehålet på bilden. Biltema hade slut på R25-kulventiler och jag fick därför ta med en mellankoppling).

Om jag förstått allt rätt kvittar botten på kopplingarna. Det handlar mest om att få gängorna täta. Jag har dragit fast en bottenventil i brunnen med Loctite gas/olja och vvs-tätning men har även köpt lin och tätningsmassa samt tejp.

Någon som har koll på vad som är enklast att få bort när pumpen skall vinterförvaras? Misstänker att Loctite lär ha en massa rester kvar som måste skrubbas med stålborste...jag har även köpt hem lin och kladd samt gängtejp.

Vill också nämna att inget av det jag kopplar kommer skapa tryck in i huset. Pumpen skall fylla en 200 liters tunna. Därefter drar jag på en elektrisk pump med tryckvakt. Allt kopplat till fritidsbatteri/solcell.

Drar en bild på kopplingarna. I övrigt är det vanvettigt att sätta en plugg på kulventilen men köpte en ifall jag skulle behöva använda kulventilen på något annat ställe i systemet och plugga just den där trycksideanslutningen. 20130518_223015.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.